کنترل نوسانات شدید ارزی ترمز افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را می‌کشد
24 شهریور 1399 - 15:52
بازدید 220
7

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان اعلام کرد: کنترل نوسانات شدید نرخ ارز می تواند آرامش نسبی را به کلیت بازار برگرداند و بدین ترتیب ترمز افزایش بی رویه قیمت ها کشیده شود. به گزارش گفتمان زاگرس: آرش طاووسی اظهار کرد: وضعیت نوسانات شدید قیمت کالا و خدمات در حال حاضر به عوامل بنیادین و […]

پ
پ

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان اعلام کرد: کنترل نوسانات شدید نرخ ارز می تواند آرامش نسبی را به کلیت بازار برگرداند و بدین ترتیب ترمز افزایش بی رویه قیمت ها کشیده شود.

به گزارش گفتمان زاگرس: آرش طاووسی اظهار کرد: وضعیت نوسانات شدید قیمت کالا و خدمات در حال حاضر به عوامل بنیادین و روانی اقتصادی برمی گردد و مهمترین علت آن عدم تعادل نرخ ارز است که نوسانات شدید در کوتاه مدت داشته است و همین موضوع منجر به ایجاد تورم انتظاری و در نهایت شکل گرفتن تقاضای هیجانی برای کالا می شود.

طاووسی با بیان اینکه تا زمانی که این عامل مهم که مدیریت آن در دست دولت است، به صورت دقیق و مطمئن اتفاق نیفتد، نباید انتظار توقف افزایش قیمت ها و کنترل تورم را داشت، مطرح کرد: با وضعیت فعلی نمی توان پیش بینی دقیقی از شرایط پیش روی اقتصادی داشت مگر اینکه دولت و بانک مرکزی اقدام قاطع و عملیاتی انجام دهند.

وی با اشاره به قیمت و تأمین اقلام اساسی همچون مرغ و تخم مرغ نیز تبیین کرد: به علت وابستگی نهاده های دامی به دلار قطعاً این اقلام از هرگونه نوسان قیمت ارز تأثیر می پذیرند و دچار افزایش قیمت می شوند، از سوی دیگر تأمین این اقلام و کنترل قیمت باید در کنار هم انجام گیرد و توجه صرف به کنترل قیمت و عدم تأمین مناسب نمی تواند گره ای از مشکلات باز کند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان همدان خاطرنشان کرد: ابزار بازرسی و نظارت به طور حتم تأثیر مناسبی بر روی کشف و برخورد با گرانفروشی دارد اما باید موضوع گرانفروشی را از گرانی به صورت تفکیک شده در نظر گرفت چراکه گران شدن کالا متفاوت از گرانفروشی است.

وی اظهار کرد: بخش بزرگی از اتفاقاتی که در حال حاضر در اقتصاد ما رخ می دهد مربوط به گران شدن کالاست، هر چند از گرانفروشی و سوءاستفاده برخی افراد نیز نمی توان به سادگی عبور کرد و حتماً باید با گرانفروشی نیز برخورد شود.

طاووسی تصریح کرد: در کل اقتصاد یک مؤلفه پیچیده است که با برنامه ریزی های میان مدت و بلندمدت به نتیجه دلخواه ختم خواهد شد و هر گونه تصمیم گیری مقطعی همانند مُسکن عمل خواهد کرد و تأثیر چندانی بر وضعیت معیشتی مردم نخواهد داشت.

ایسنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.