گفتمان؛ علی اصغر اسدی:نگاهی به رفتار شناسی ، شخصیت و دکترین سیاس پزشکیان که نگاه وی به شیوه مدیریت و حکمرانی معنا می شود چیزی نیست که به تازگی در وجود وی متولد شده باشد بلکه از دوران وزارت تا چند دوره نمایندگی مجلس در وی متجلی و در ایام انتخابات تاکنون با یک شیوه و سرعت ثابت در حال بروز و ظهور بوده وهست
اینکه امروز پزشکیان بی پروا بر دیدگاه پیشین خود با همان سبک وسیاق و شیب پیش گفته شده را در حکمرانی کشور اصرار داشته و نگاه خود در عرصه حجاب و عفاف ، فیلترینگ ،گزینش و نفی رفتارهای انحصاری و تندروی در تمام حوزه ها را غالب کرده است معنایی جز شکل گیری گفتمان متفاوت و منطبق بر خواست جریان حامی سیاسی و بخشی از معتدلین غیر همراه و بخش اعظم مردم در سیستم حکمرانی کشور از آن مستنبط نمی شود و این سیگنالی مثبت در تحقق هدفی بزرگتر یعنی انسجام ملی برای رفع چالش های پیش روی زندگی مردم قلمداد می شود
حال که استیلای این گفتمان در پهنه مدیریت کشور توانسته است امیدها برای بهبود شرایط و رفع دغدغه ها و آرامش عمومی را بازآوری نماید، استمرار آن مستلزم اهتمام به نکاتیست که جز با همراهی نخبگان سیاسی ، احزاب همراه ، رسانه ها و فعالین مجازی میسور نیست
اگر متوجه شده باشید در واکاوی فضای مجازی و رسانه بازگشت جریانات تندرو ، تضعیف کننده و تخریب گری را به سبک دور دوم دولت روحانی شاهدیم که هدفی جز بازنشانی تفکر خود در عرصه مدیریت کشور از آن برداشت نمی شود
پس ضرورت دارد با تمرکز بر تفاوت عمیق دو نگاه ، نخبگان و دلسوزان با درایت سیاسی، گذشت ، خویشتنداری و کمک بیشتر به دولت در تحقق اهداف و برنامه هایش ، لایه های میانی و پایینی مدیریت از استانداری مدیران کل تا فرمانداری و بخشداری ها را یاری رسانیم
اول اینکه پای در جای پای انحصار نگذاشته ، و بازتعریف فعالیت های جریانی ، بر این مقوله تمرکز شود که این پرچم گفتمانی چگونه برجسته بماند نه اینکه چه کسی پایه این پرچم را نگه دارد!
دوم ؛ استان ایلام یعنی رنگین کمانی از اقوام ، طوایف و ایلات که مع الاسف با برجسته سازی آن در مسیر منفی ، چالش های متفاوتی را بر وضعیت آن تحمیل کرده است ، چنانچه نخبه ای از هر جای این استان با ار طایفه و تیره ای اما با نگاه همسان توانست برای تحقق برنامه ها و اهداف کلان دولت کمکی ارایه دهد ، دستان وی را فشرده و در این مسیر سنگلاخی یاریگر وی باشیم
سوم ؛ نخبگان مدیریتی همراه و همفکر پرشمار و پست های مدیریتی کم تعداد هستند، بدیهی است نمی توان این تعداد نخبه پرشمار را در ظرف کم حجم مدیریت جای داد ، پس اجازه داد شودبا احصای توانمندی ها شایسته ترین آنها عهده دار مدیریت ها شده و دیگر نخبگان با مشورت دهی و ارایه راهکارها ، ایشان را در تحقق اهداف مدیریتی همراه نمایند
چهارم ، چنانچه به گفتمان دولت ایمان داشته باشیم باید به استاندار منصوب آن هم اعتماد داشت ، بطور قطع استاندار هم مسیری جز تحقق برنامه های دولت با تکیه بر شعار وفاق و بهره گیری از توان نخبگان همراه دنبال نخواهدکرد
پنجم ، اصرار بر گزاره ” یا گزینه ما یا هیچکس” ولو همراه سیاسی یعنی بازتعریف همان نگاه انحصارگرایانه ای که برای نفی آن به گفتمان پزشکیان رای داده شد که هرگز بامانیفست تعریف شده همراهی دولت سنخیت ندارد ، پس باید اجازه داده شود توانمندان همراه سیاسی خارج از دایره رفافتی ما به عرصه مدیریت وارد شوند
ششم ؛ نگاه سیاسی همراه دولت با قبیله سالاری سازگار نیست ، باید اجازه داد شایستگان از هر طایفه ای تنها با اشتراک نگاه سکاندار امور مدیریت استان شوند ، در غیر اینصورت گفتمان جاری دچار آسیب خواهد شد
از اینرو انتظار می رود که همه دلسوزان ،رسانه ها و خصوصا فعالین سیاسی که با پشتیبانی و حمایت خود زمینه حضور گفتمان جاری در عرصه مدیریت کشور را فراهم آورده اند با اعتماد به استاندار برگزیده دولت ، و قایل شدن حق استقلال مدیریتی برای ایشان ، زمینه تکمیل پازل دولت در استان از طریق انتصاب همکاران توانمند و همراه را فراهن آورده و از بروز رفتارهای هیجانی انشقاق برانگیز پرهیز نمایند.
چرا که اصولی ترین و منطقی ترین مسیر برای کمک با دولت همین در پیش گرفتن حمایت و اعتماد به استاندار منتخب آن است .
بدیهی است بی توجهی به این اصل و تاکید و و اصرار غیر حرفه ای بر گزاره یا ما یا هیچکس بجز چوب گذاشتن در لای چرخ دولت در استان و گسترش ناامیدی در بین رای دهندگان بعنوان قوام بخش استمرار این گفتمان در عرصه مدیریت کشور ، نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت و کوچکترین آن از کف دادن فرصتی است که تکرار آن مستلزم هزینه های گزافی خواهد یود.
ثبت دیدگاه