عزم دولت؛ مأموریت پایان مدارس سنگی در کهگیلویه و بویراحمد
11 بهمن 1403 - 8:45
بازدید 21
2
مدارس سنگی، یادگار تلخ نابرابری آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد، حالا به خط پایان نزدیک می‌شود و دولت می خواهد با شناسایی و نوسازی ۱۳۴ مدرسه سنگی در استان و با مشارکت همه احاد جامعه و موسسه های خیریه و نهادهی اجتماعی و مدنی تا سال ۱۴۰۴ عدالت آموزشی را به واقعیت تبدیل کند.
نویسنده : فاطمه عباسی منبع : ایرنا
پ
پ

گفتمان زاگرس: در گوشه‌ای از ایران، جایی که کوه‌های سر به فلک کشیده و دشت‌های وسیع، طبیعتی بی‌نظیر را به نمایش گذاشته‌اند، صدها کودک با رؤیای آینده‌ای روشن، هر روز مسیرهای پر پیچ‌وخم روستاهای خود را طی می‌کنند تا به مدارسی برسند که گاه از ابتدایی‌ترین امکانات نیز بی‌بهره‌اند.

عزم دولت؛ مأموریت پایان مدارس سنگی در کهگیلویه و بویراحمد

در استان کهگیلویه و بویراحمد، مدرسه‌هایی وجود دارند که به جای دیوارهای مستحکم، سنگ‌ها و گل‌های ساده را در کنار هم چیده‌اند. این مدارس، که به “مدارس سنگی” مشهورند، نه تنها نشان از نابرابری‌های تاریخی در آموزش دارند، بلکه یادآور تلاش و امید کودکانی هستند که در شرایطی دشوار، در جستجوی دانایی‌اند.

حالا، در دورانی که صحبت از توسعه و عدالت در آموزش به میان آمده، این استان در آستانه تحولی بزرگ قرار گرفته است. حذف مدارس سنگی و جایگزینی آن‌ها با زیرساخت‌های مدرن، به یکی از اولویت‌های اصلی دولت تبدیل شده است. اما آیا این برنامه‌ها می‌توانند رویای کودکان این استان را به واقعیت تبدیل کنند؟ آیا این اقدامات می‌توانند نابرابری‌های تاریخی را برای همیشه از میان بردارند؟

عزم دولت؛ مأموریت پایان مدارس سنگی در کهگیلویه و بویراحمد

گام‌های استوار به سوی عدالت آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد

تحقق عدالت آموزشی، دیگر تنها یک شعار نیست؛ در کهگیلویه و بویراحمد، پروژه‌های مهمی آغاز شده‌اند که نویدبخش آینده‌ای روشن‌تر برای دانش‌آموزان این استان است. آیا این تلاش‌ها می‌تواند فاصله‌ها را پر کند و مدارس سنگی را به خاطره‌ای از گذشته تبدیل کند؟

پایان عصر مدارس سنگی؛ حرکت به سوی زیرساخت‌های مدرن

مدارس سنگی، که تا امروز به نمادی از چالش‌های زیرساختی در استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده بودند، به زودی جای خود را به مدارس مدرن خواهند داد. یدالله رحمانی، استاندار این استان، در نشست «نهضت عدالت آموزشی» از شناسایی ۱۳۴ مدرسه سنگی خبر داد و تأکید کرد که این مدارس تا پایان شهریور ۱۴۰۴ به طور کامل جایگزین خواهند شد.

وی اعلام کرد که از این تعداد، ۸۸ مدرسه تعیین تکلیف شده و عملیات اجرایی برای ساخت آن‌ها آغاز شده است. ۳۱ مدرسه از این پروژه‌ها با همکاری اداره نوسازی مدارس و از محل اعتبارات ملی و حمایت خیرین ساخته خواهد شد. در همین حال، بنیاد علوی نیز مسئولیت ساخت ۵۷ مدرسه را در دو فاز بر عهده گرفته است که فاز اول شامل ۲۲ مدرسه خواهد بود و عملیات احداث آن‌ها تا پیش از دهه فجر امسال آغاز می‌شود.

این برنامه نشان می‌دهد که نگاه مسئولان به توسعه زیرساخت‌های آموزشی، فراتر از رفع نیازهای فوری، در جهت ایجاد زیرساخت‌هایی پایدار و متناسب با نیازهای آینده دانش‌آموزان است.

همکاری‌های گسترده برای تحقق عدالت آموزشی

آنچه در این پروژه قابل توجه است، مشارکت گسترده نهادهای مختلف برای رفع مشکلات آموزشی استان است. علاوه بر بنیاد علوی، نهادهایی مانند بنیاد برکت، کمیته امداد امام خمینی (ره) و اوقاف نیز در ساخت ۲۴ مدرسه سنگی باقی‌مانده نقش خواهند داشت. این همکاری‌ها نشان‌دهنده یک هم‌افزایی ملی برای رفع نابرابری‌های آموزشی است که می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد.

به گفته رحمانی، نگاه به عدالت آموزشی تنها محدود به ساخت مدارس جدید نیست. برنامه‌هایی نیز برای بهبود شرایط مدارس نیمه‌تمام، تخریبی و مدارسی با تراکم بالای دانش‌آموزان تدوین شده است. استاندار وعده داده که این پروژه‌ها نیز تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۴ به نتیجه خواهند رسید.

آینده‌ای روشن برای دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد

در کنار اقدامات زیرساختی، ارتقاء کیفیت آموزشی نیز به یکی از اولویت‌های اصلی تبدیل شده است. رحمانی در سخنان خود تأکید کرد که برگزاری جلسات شورای آموزش و پرورش باید به بهبود کیفیت آموزشی و افزایش آمار قبولی دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها منجر شود. هدف از تشکیل کارگروه آموزش و پرورش نیز ارتقاء سطح پژوهش در مدارس عنوان شده است.

این رویکرد نشان‌دهنده آن است که نگاه به عدالت آموزشی در استان، فراتر از یک اصلاح ساختاری است. دانش‌آموزان این استان، که سال‌ها با محدودیت‌های آموزشی روبه‌رو بوده‌اند، اکنون می‌توانند امیدوار باشند که آینده‌ای بهتر در انتظار آن‌هاست؛ آینده‌ای که نه تنها شامل کلاس‌های درسی مدرن، بلکه برنامه‌های آموزشی باکیفیت نیز می‌شود.

بازسازی مدارس سنگی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۳۴ مدرسه سنگی در سطح استان شناسایی شده است که باید تا پایان شهریور سال ۱۴۰۴ بازسازی شوند.

یداله رحمانی افزود: از این تعداد، ۸۸ مدرسه تعیین تکلیف شده است که ۳۱ مورد را اداره نوسازی و تجهیز مدارس استان از محل مسئولیت‌های اجتماعی، حمایت خیرین و اعتبارات ملی انجام می‌دهد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: در مرحله دوم بنیاد علوی دیگر مدارس سنگی باقیمانده تعهد شده را احداث می‌کند.

وی اضافه کرد: ۵۷ مدرسه را هم بنیاد علوی در دو مرحله به عهده می‌گیرد که مرحله اول نوسازی ۲۲ مدرسه سنگی است که زمین و نقشه و مشخصات فنی آنها در اختیار بنیاد علوی قرار گرفته است و قبل از پایان دهه فجر امسال عملیات احداث آنها آغاز می‌شود.

رحمانی گفت: از ۲۴ مدرسه سنگی باقی مانده یک مدرسه با مشارکت اوقاف و سه مدرسه نیز با مشارکت کمیته امداد احداث می‌شود و برای ۲۰ مدرسه باقی مانده از ظرفیت بنیاد برکت و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

امید به آینده

مدیرکل نوسازی، توسعه و مدارس استان کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: نهضت عدالت در توسعه فضاهای آموزشی کشور از برنامه های راهبردی دولت چهاردهم و رئیس جمهور است که با جدیت در استان در حال پیگیری و فعالیت است

حسینی نیک عنوان کرد: موسسه علمی آموزشی قلم چی در سه سال اخیر نقش بسزایی در کمک به مدرسه سازی و تجهیزات در استان کهگیلویه و بویراحمد داشته است.

سید رضا حسینی نیک گفت: در راستای نهضت ملی توسعه عدالت در فضاهای اموزشی استان، اظهار کرد: با مشارکت بنیاد علمی اموزشی قلم چی، مدرسه ۲ کلاسه روستای عزیزی سرفاریاب،سه کلاسه دم مهد دهدشت و سه کلاسه بردیان چرام و مدرسه یک کلاسه هفت چشمه مارگون به بهره برداری رسید.

وی تاکید کرد: با اقدامات صورت گرفته در اداره کل نوسازی مدارس استان شاهد بهبود و توسعه مناسب فضاهای آموزشی و ورزشی استان خواهیم بود.

ریحان ناجی مقدم نماینده موسسه قلم چی کشور و نائب رئیس مجمع خیرین استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص فعالیت این مجموعه در استان، گفت: موسسه قلم چی در سه سال اخیر درساخت بیش از ۴۳ مدرسه دراستان نقش ویژه ای ایفا کرده است.

اگرچه راه طولانی تا تحقق کامل اهداف وجود دارد، اما تلاش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که دستیابی به عدالت آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد دیگر یک رؤیا نیست، بلکه مسیری است که با همکاری و تلاش جمعی به واقعیت تبدیل خواهد شد.

گرچه چالش‌های آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد هنوز به طور کامل رفع نشده است، اما آنچه که اکنون شاهد آن هستیم، گامی بزرگ در مسیر درست است. مشارکت نهادهای مختلف، تخصیص بودجه‌های مناسب و برنامه‌ریزی دقیق، همگی نویدبخش تحقق عدالت آموزشی در این استان است.

دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد، امروز بیش از هر زمان دیگری می‌توانند به آینده‌ای روشن امیدوار باشند. مدارسی که زمانی نمادی از کمبودها و نابرابری‌ها بودند، به زودی به یادگارهایی از گذشته تبدیل خواهند شد. این مسیر، مسیری است که امید را به دل‌های بسیاری بازگردانده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.