به گزارش گفتمان زاگرس:احمد کرمی، روز سهشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان با تأکید بر اهمیت شتاب در اجرای مصوبات این شورا به ویژه در زمینه ساخت مدارس در پروژههای نهضت ملی مسکن استان، اظهار کرد: شوراهای آموزش و پرورش از مهمترین شوراهای استان است و بر اساس تاکید رئیسجمهور، تحقق عدالت آموزشی در مناطق مختلف کشور، بهویژه مناطق محروم، باید در اولویت قرار گیرد.
وی با اشاره به نقش کلیدی این شورا در پیشبرد مسائل آموزشی افزود: هدف از این جلسات تنها ارائه گزارش نیست، وقتی برای یک مصوبه بازه زمانی تعیین میشود، باید در همان زمان مشخص به نتیجه برسد.
استاندار ایلام همچنین از ساخت مدارس همزمان با اجرای پروژههای مسکن ملی به عنوان یکی از دغدغههای مهم اجتماعی و آموزشی یاد کرد و گفت: ساخت مدارس و مراکز خدماتی نباید نادیده گرفته شود و این موضوع باید همزمان با احداث این پروژهها در دستور کار قرار گیرد.
مشکلات مدیریتی در پیگیری بودجه و اعتبار
کرمی ضعف برخی از مدیران استانی در پیگیری اعتبارات از سازمان برنامه و بودجه را یکی از موانع اصلی دانست و افزود: خیلی از مدیران مسیر دریافت اعتبارات را نمیدانند و برای جذب منابع اقدام جدی نمیکنند، با شیوه مدیریتی فعلی، اعتبار به استان سرازیر نخواهد شد و نیازمند مدیرانی هستیم که به صورت جدی و پیگیرانه عمل کنند.
وی ادامه داد: این عقبماندگی مدیریتی پذیرفتنی نیست و باید تغییراتی جدی و راهبردی در روند پیگیری اعتبارات وزارتی و سازمانی ایجاد شود.
عدالت آموزشی و مشارکت خیران در ساخت مدارس
استاندار ایلام با تأکید بر لزوم تحقق عدالت آموزشی گفت: یکی از شعارهای دولت، عدالت آموزشی است و آموزش و پرورش میتواند پیشگام این نهضت باشد.
کرمی تأکید کرد که استفاده از ظرفیت خیران، شناسایی نهادها و بنیادهای فعال در حوزه مدرسهسازی و توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی از اولویتهای اصلی استان است که باید با جدیت دنبال شود.
وی افزود: مدرسهسازی میتواند یکی از عرصههای مردمیسازی باشد و باید از ظرفیتهای خیران و مردم بهره گرفت و تحقق شعار عدالت آموزشی با مشارکت همگانی شدنی است.
اعمال فوقالعاده مناطق جنگی و تأکید بر اجرای مصوبات
کرمی در ادامه به اهمیت اعمال فوقالعاده مناطق جنگی ماده ۱۱۲ برنامه ششم توسعه برای شهرستانهای سیروان، چرداول و هلیلان اشاره کرد و گفت: پیگیری این مصوبه باید جدی و نتیجهگرا باشد، بیحسی و بیتوجهی به اجرای مصوبات به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و دستگاههای اجرایی وظیفه دارند که در سریعترین زمان ممکن این موضوعات را به نتیجه برسانند.
آموزش و پرورش؛ محور حل مسائل اجتماعی و فرهنگی
وی آموزش و پرورش را عامل حل بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی دانست و تصریح کرد: شوراهای آموزش و پرورش استانی و شهرستانی باید به عنوان الگوهای توسعه و پیشرفت استان عمل کنند.
استاندار ایلام بیان کرد: همچنین ظرفیتهای برنامه هفتم توسعه باید به طور کامل مورد بهرهبرداری قرار گیرد و مدیران استانی باید از این ظرفیتها در جهت منافع استان استفاده کنند.
اهمیت حوزه گردشگری و لزوم معرفی ظرفیتهای استان
کرمی با اشاره به ظرفیتهای اقتصادی و گردشگری استان گفت: بیش از نیممیلیون نفر مسافر در نوروز امسال از استان ایلام عبور کردند که نشاندهنده ظرفیت بالای استان در حوزه گردشگری است.
وی خاطرنشان کرد:باید این ظرفیتها را به کشور و سرمایهگذاران معرفی کنیم و در این زمینه برنامهریزی هدفمند داشته باشیم.
ضرورت تغییر نگاهها در مدیریت دستگاههای اجرایی استان
استاندار ایلام با انتقاد از رویکرد مدیریتی برخی مدیران اظهار کرد: مدیری که اختیار و مسئولیت دارد باید با تعامل و همکاری با سایر دستگاههای اجرایی، موضوعات را به سرانجام برساند و منتظر مداخله مستقیم استاندار نباشد.
وی افزود: ما به دنبال افزایش تعداد جلسات نیستیم؛ مهم، اجرای مصوبات و رسیدن به نتیجه است، نگاهها در حوزه مدیریتی استان باید تغییر کرده و به نتیجه گرایی منجر شود.
کرمی تأکید کرد: آموزش و پرورش باید در مسیر توسعه استان اولویت داشته باشد و فضاهای آموزشی با یک نگاه هدفمند و نتیجهگرا توسعه یابد.
ساخت مدارس در پروژه های نهضت ملی مسکن در استان، اجرا و تحقق عدالت آموزشی، تبدیل مدارس سنگی به ساختمان آموزشی مناسب و فراهم کردن شرایط لازم برای سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی از جمله مباحث مطرح شده در شورای آموزش و پرورش استان ایلام بود.
ثبت دیدگاه