گفتمان زاگرس: خیابانی که حدود ۲۰۰ متر طول و ۳۸ غرفه داشت و قرار بود مردم کرمانشاه و گردشگران طعم اصیل خوراکهای خوشمزه محلی و بومی این دیار و سایر شهرهای ایران را در آن بچشند و پاتوقی باشد برای دوستداران خوراک در شهرمان.
شاید خیلیها تا پیش از اینکه این خیابان افتتاح شود، وقتی نام خیابان غذا را را میشنیدند، خیابانی وسیع با مغازههای خوش رنگ و لعاب و خوراکهای دلچسب را در ذهنشان مجسم میکردند، اما پس از افتتاح مشخص شد که خیابان غذای کرمانشاه در واقع یک پیادهراه است، پیادهراهی که تعدادی غرفه را در آن گنجانده بودند و نمای بیرون غرفهها از داخل خیابان چهرهای نه چندان زیبا را نشان میداد.
غرفههای خیابان غذا عملاً تمام فضای پیادهراه را اشغال کرده و اگر کسی رهگذر بود و قصدی برای عبور از خیابان غذا و خرید از غرفههای آن را نداشت، باید پیش از رسیدن به خیابان غذا راهش را کج میکرد و به خیابان میزد و از آنجا به مسیر خود ادامه میداد، اما خیابان کنارِ پیاده راه غذای کرمانشاه یک بزرگراه بود که پیچ خطرناکی نیز در همان نطقه داشت و خودروها با سرعت بسیار زیادی از کنار آن عبور میکردند.
هنوز چندماه از راه اندازی خیابان غذا نگذشته بود که کم کم مشکلات طرح عیان شد. ایجاد گرههای ترافیکی و بروز سوانح رانندگی برای شهروندانی که برای عبور نکردن از میان غرفهها به دل خیابان زده بودند، باعث شد تا پیاده راه غذای کرمانشاه آرام آرام به سمت تعطیلی برود.
اختلاف بین شهرداری و سرمایه گذار پروژه بر سر نحوه اجرای آن کم کم بالا گرفت و در نهایت کار به دستگاه قضایی کشیده شد و در آخر هم پروژه تعطیل شد.
اکنون چندسالی از تعطیلی خیابان غذای کرمانشاه میگذرد و اگرچه در طول سالهای گذشته تلاشهایی برای تعیین تکلیف این پروژه انجام شده، اما هنوز به سرانجام نرسیده است.
حالا آنطور که شهردار کرمانشاه میگوید، اخیرا توافقاتی با سرمایهگذار پروژه برای خروج خیابان غذا از شرایط کنونی حاصل شده است.
نادر نوروزی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه پروژه خیابان غذا پیش از ورود او به شهرداری کرمانشاه اجرایی شده، عنوان کرد: جانمایی این پروژه از ابتدا اشتباه بود، اما باتوجه به اینکه سرمایه گذار هزینههای زیادی برای آن کرده بود، در چندسال اخیر تلاش کردیم تا راه حلی برای برون رفت آن از این شرایط پیدا کنیم.
وی مشکل منظر شهری و حوادث ترافیکی را از مهمترین ایرادات این پروژه برشمرد و تصریح کرد: نشستهای متعددی با سرمایه گذار پروژه برگزار کردیم و در آخر هم توافق کردهایم که غرفههایی که در سمت بزرگراه هستند را تخریب کنیم تا بخشی از فضای پیادهراه برای تردد مردم باز شود و دیگر برای تردد مجبور نباشند از فضای خیابان استفاده کنند، از طرفی مشکل منظر شهری غرفهها نیز حل میشود.
شهردار کرمانشاه اضافه کرد: باتوجه به اینکه سرمایه گذار هزینههای زیادی را صرف این پروژه کرده، کار محاسبه میزان خسارتی که با قلع بخشی از بناها به سرمایه گذار وارد میشود، در حال انجام است.
وی یادآورشد: یکی از طرحهای مد نظر برای جبران خسارت سرمایه گذار این است که زمان بهره برداری او از این پروژه که در حال حاضر ۱۲ سال است را افزایش دهیم.
نوروزی عنوان کرد: تمام تلاش ما این است که امسال مشکل خیابان غذا کرمانشاه را حل کنیم تا مردم بتوانند در کرمانشاه، شهر خلاق خوراک یک فضای اختصاصی برای گردشگری خوراک داشته باشند.
ثبت دیدگاه