به گزارش گفتمان زاگرس ، شهر خرم آباد به لحاظ پیکره بندی خاص و محصور بودن در دل کوه های زاگرس در زمینه راه های دسترسی با محدودیت هایی مواجه است که این امر باعث افزایش معضلات ترافیکی در مسیرهای منتهی به مرکز شهر شده و شهروندان را با نارضایتی هایی مواجه نموده است.
طی حدود یک سال گذشته مدیریت شهری حاضر با پیش بینی چندین کمربند در مسیرهای مختلف و آغاز فعالیت اجرایی برخی از آنها تلاش کرده بخشی از این معضلات را کاهش دهد و بار ترافیکی حاکم بر شهر را روان تر نماید.
از سویی نیز شهرداری به واسطه مشکلات اعتباری موجود با محدودیت هایی مواجه است که این امر باعث شده تا طی سال های گذشته نتواند به خوبی مجری طرح های عمرانی و مهم شهری باشد بنابراین اکنون که چندین پروژه عمرانی مهم به منظور روان سازی ترافیک و افزایش مسیرهای دسترسی توسط مجموعه مدیریت شهری تعریف شده است مجموعه استانداری و سایر دستگاه های ذیربط نیز باید همکاری لازم را داشته باشند تا اجرای به موقع این طرح های ضروری با مشکل مواجه نشود.
ترافیک ها و نارضایتی های عمومی
شهردار خرم آباد روز یکشنبه در جریان بازدید از پروژه کمربندی پشته حسین آباد اظهار کرد: یکی از معضلات جدی شهر، وضعیت ترافیکی و محدودیتهای دسترسی به نقاط مختلف بوده که موجب نارضایتی عمومی و اتلاف وقت شهروندان شده است.
داریوش بارانی بیرانوند با بیان اینکه عملیات اجرایی کمربندی پشته حسینآباد به قاضیآباد ظرف ۱۰ روز آینده آغاز میشود افزود: با توجه به ساختار فیزیکی و پیکرهبندی خاص شهر، پروژههایی نظیر کمربند شرقی، کمربند غربی و بازگشایی مسیرهای جدید در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اهمیت اتصال مناطق مختلف به ویژه پشته حسینآباد به محورهای شهری افزود: عملیات اجرایی پروژه اتصال پشته حسین آباد به قاضی آباد با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی شهرداری بهزودی آغاز خواهد شد.
تعریف پروژه های راهبردی در محلات جنوبی
بارانی بیرانوند یادآور شد: بخشی این طرح که از پروژههای راهبردی و مطالبه دیرینه شهروندان بهویژه در محلات جنوبی است در صورت تامین بهموقع اعتبارات و رفع موانع تملک، تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.
شهردار خرمآباد با اشاره به اجرای کمربند شرقی عنوان کرد: این کمربند اتصال جاده خایدالو و کمربند شمالی به آزادراه خرمآباد – اراک و مسیر بروجرد را فراهم میکند و از جمله پروژههای راهبردی مدیریت شهری محسوب میشود که با همکاری سهجانبه میان شهرداری، دانشگاه آزاد اسلامی و ادارهکل راه و شهرسازی به مرحله اجرا رسیده است.
بارانی بیرانوند همچنین از آغاز پروژه کمربند غربی با همکاری راه و شهرسازی و استانداری لرستان در آینده نزدیک خبر داد و بیان کرد: این پروژه با هدف اتصال مرکز به جنوب و دسترسی آسان به فرودگاه نقش بسزایی در کاهش بار ترافیکی خواهد داشت.
وی افزود: این پروژه در ۲ قطعه هفت کیلومتری تعریف شده است که هفت کیلومتر داخل محدوده قانونی شهر با هدف اتصال کنار گذر دریاچه شاپوری به کوی ۲۴ متری دادگستری بر عهده شهرداری می باشد.
وی با بیان اینکه این پروژه ۷۰ میلیارد ریال قرارداد دارد و تا پایان امسال تکمیل و بهره برداری می شود عنوان کرد: هم اکنون مردم از کوچه و پس کوچه های منطقه برای دسترسی به جنوب شهر و فرودگاه استفاده می کنند که خطر آفرین است.
بارانی بیرانوند بیان کرد: همچنین اجرای هفت کیلومتر دوم نیز برعهده راه و شهرسازی است اما در حال حاضر این اتصال تا محله ماسور توسط شهرداری در حال انجام می باشد.
تعریف چندین پروزه برای روان سازی ترافیک ها
شهردار خرم آباد تصریح کرد: پروژههایی نظیر خیابان ساحلی جهادگران، اتصال محور ۷۵ متری کریمخان زند به روستاهای جنوبی شهر، خیابان ۲۴ متری ساحلی شاپوری تا ماسور و فرودگاه، همگی در راستای روانسازی ترافیک در نقاط مختلف شهر برنامهریزی شدهاند.
بارانی بیرانوند تاکید کرد: مدیریت شهری با همکاری شورای اسلامی شهر، در تلاش است با اجرای این پروژهها و استفاده از ظرفیتهای قانونی و مالی موجود گرههای ترافیکی شهر را کاهش دهد و دسترسی مردم به خدمات شهری را تسهیل کند.
اتصال کمربندی پشته حسینآباد به پارک زیتون قاضیآباد
رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرمآباد نیز از آغاز عملیات اجرایی پروژه اتصال کمربندی پشته حسینآباد به پارک زیتون قاضیآباد خبر داد و گفت: این پروژه با هدف تسهیل در تردد شهروندان و کاهش بار ترافیکی خیابان طیب آغاز شده است.
حجت احمدیپور عنوان کرد: این مسیر از کلانتری پشته حسینآباد آغاز شده و تا پارک زیتون قاضیآباد ادامه خواهد یافت که در صورت تحقق برنامهریزیها، تا پایان سال جاری به بهرهبرداری میرسد.
وی با اشاره به موانع موجود بیان کرد: در حال حاضر حدود هفت تا هشت ملک در مسیر پروژه قرار دارند که باید ضمن توافق با مالکان تملک شوند همچنین بخشهایی از مسیر دارای بافت کوهستانی است که عملیات تخریب آن با استفاده از پیکور انجام خواهد شد.
رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرمآباد عنوان کرد: با بهرهبرداری از این پروژه، شهروندان ساکن در مناطق ۱۶ متری، ۲۰ متری و ۲۴ متری پشته حسینآباد میتوانند به راحتی از این مسیر استفاده کرده و دیگر نیازی به عبور از خیابان طیب نخواهند داشت.
احمدیپور همچنین از برنامهریزی برای تملک املاک واقع در مسیر خیابان رنگینکمان خبر داد و افزود: تلاش می شود بخشی دیگر از ترافیک مرکز پشته حسینآباد نیز از این مسیر عبور کند تا حجم ترافیک خیابان طیب بیش از پیش کاهش یابد.
توسعه کمربندهای پیرامونی یکی از برنامههای محوری است
پیش از این نیز استاندار لرستان در جریان بازدید از پروژه کمربند شرقی خرمآباد گفته بود: توسعه کمربندهای پیرامونی یکی از برنامههای محوری در مسیرهایی است که سالها با معضل نبود راههای جایگزین و مسیرهای کمربندی مواجه بودهاند.
سید سعید شاهرخی با اشاره به طرحهای پیشبینیشده در خرمآباد افزود: ۲ پروژه کمربندی در دست اجراست که تکمیل آنها نقش بسزایی در کاهش بار ترافیکی و ساماندهی عبور و مرور شهری مرکز استان خواهد داشت.
استاندار لرستان با اشاره به کمربند شرقی عنوان کرد: این مسیر سالها به دلایل مختلف اجرایی نشده و همین موضوع، موجب گرههای ترافیکی در مرکز خرمآباد و از منظر پدافند غیرعامل نیز باعث خلا جدی در ساختار دسترسیهای شهری شده چراکه در حال حاضر، تنها ورودی فعال خرمآباد از مسیرهای کمالوند و کهریز است.
شاهرخی ادامه داد: کمربندی شرقی با طول پنج کیلومتر و در امتداد مسیر فعلی در حال اجرا است و در صورت اتصال به خیابان ۶۰ متری، میتواند نقش مهمی در روانسازی جریان ترافیک و بهبود دسترسیهای شهری ایفا کند.
وی همچنین با اشاره به دیگر پروژه در دست اقدام افزود: کمربند غربی خرمآباد نیز بهعنوان بخشی از کریدور غرب کشور، از تنگ شبیخون آغاز میشود که پس از عبور از روستای فلکالدین، میدان تیر، پشت بازار و محدوده گیلوران به پایان میرسد و میتواند بخش قابلتوجهی از ترافیک محور غرب به جنوب شهر را مهار کند.
شاهرخی بیان کرد: پروژه کمربند شرقی علاوهبر بهبود ترافیک، به رهایی واحدهای مسکونی مهر و طرحهای نهضت ملی مسکن از بنبست فعلی نیز کمک میکند و بیتردید از اولویتهای اصلی و فوری لرستان است.
ثبت دیدگاه