به گزارش گفتمان زاگرس: جلال حمره با اشاره به پیشرفت محسوس مشارکت خیران و نهادهای مختلف در ساخت فضاهای آموزشی استان، اظهار کرد که روند مشارکت مردمی در چند سال اخیر رشد چشمگیر داشته و این اتفاق نتیجه همافزایی مردم، نهادها و دولت در حوزه تجهیز زیرساختهای آموزشی است.
وی افزود: مشارکت خیران به چند شکل صورت میگیرد، برخی خیران حقیقی به طور کامل ساخت مدارس را بر عهده میگیرند و صفر تا صد پروژه را انجام میدهند و در موارد دیگر، این افراد به همراه دولت در پروژهها مشارکت میکنند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام، یادآور شد که نهادهایی نظیر بنیاد علوی، بنیاد برکت و انجمنهای خیریه همچون انجمن حامی، به طور جدی در این حوزه فعال هستند و نقش اثرگذاری در حمایت از پروژههای مدرسهسازی ایفا میکنند.
بهرهگیری از ظرفیت نهادها و خیرین در پروژههای آموزشی
حمره درباره میزان سهم این نهادها در حوزه مدرسهسازی، گفت: خوشبختانه مشارکت نهادهای خیریه و انقلابی در استان، هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت، افزایش یافته است.
وی افزود که این نهادها در حال حاضر بین ۳۰ تا ۵۰ درصد هزینه برخی پروژههای آموزشی را تقبل میکنند، به عنوان مثال، انجمن «حامی» که در سالهای گذشته تنها در یک پروژه مشارکت داشت، اکنون با اطمینانی که به کیفیت اجرای پروژهها در استان پیدا کرده، در بیش از ۲۰ فضای آموزشی مشارکت کرده و بودجه مورد نیاز برای آنها را تأمین کرده است.
سهم ویژه وزارت نفت و گروههای جهادی در توسعه زیرساختهای آموزشی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام با اشاره به نقش ویژه وزارت نفت و نهادهای انقلابی در ساخت مدارس استان ایلام نیز خاطرنشان کرد: وزارت نفت در قالب مسئولیتهای اجتماعی، بنیاد برکت، بنیاد علوی و همچنین گروههای جهادی و نهادهایی مثل بسیج و سپاه پاسداران، کمکهای شایانی به این حوزه کردهاند.
حمره یادآور شد که مشارکت این مجموعهها، به خصوص در مناطق محروم، باعث گسترش زیرساختهای آموزشی و بهبود کیفیت تحصیل دانشآموزان شده است.
مدارس هدفمند با حمایت نظام مالیاتی
وی با بیان اینکه دولت در زمینه تشویق خیرین اقدامات حمایتی مؤثری را انجام داده، گفت: یکی از طرحهای کارآمد اجرا شده، بند «خ»نظام مالیاتی است که کمک شایانی به جذب خیرین کرده و این بند به خیرین اجازه میدهد که مبلغی را که به عنوان مالیات باید به دولت بپردازند، به طور مستقیم در پروژههای مدرسهسازی هزینه کنند.
حمره تصریح کرد که این اقدام هم موجب شفافیت مالی و اعتمادسازی شده و هم به تسریع پروژهها کمک زیادی کرده و همچنین، اگر فردی به طور کامل یک فضای آموزشی را بسازد، بخشش مالیاتی ویژهای برای وی در نظر گرفته شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس ایلام درباره نقش خیرین خارج از کشور گفت: یکی از نمونههای برجسته، یک خیر محترم و نیکوکار ساکن آلمان است که با اعزام نماینده به استان ایلام، عملیات ساخت یک مدرسه ۱۲ کلاسه در مهران را آغاز کرده است.
وی تصریح کرد که این خیر در شهرستان دیگر استان نیز عملیات اجرایی یک فضای آموزشی را چند هفته پیش کلنگزنی کرده و این قبیل اقدامات نشان از اعتماد به روند اجرای پروژههای آموزشی در استان دارد.
دعوت از مردم برای مشارکت بیشتر در امر مدرسهسازی
مدیرکل نوسازی مدارس استان ایلام از مردم خواست که در این مسیر خداپسندانه مشارکت بیشتری داشته باشند و افزود: تقاضای ما این است که اگر کسی توانایی مشارکت در ساخت مدارس را دارد یا چنین افرادی را میشناسد، به نوسازی مدارس استان معرفی کند.
وی خاطرنشان کرد که ما آمادگی کامل داریم که با ارائه تفاهمنامه و فرایندهای حقوقی، این عزیزان را در امر مقدس مدرسهسازی همراهی کنیم و هر گامی که در این راستا برداشته شود، آیندهای روشنتر را برای فرزندان این مرز و بوم رقم خواهد زد.
استان ایلام به واسطه موقعیت مرزی و جمعیت جوان، همواره نیازمند توسعه فضاهای آموزشی متناسب با رشد جمعیت دانشآموزی بوده و با راهاندازی «نهضت مدرسهسازی» و تشدید سیاستهای تشویقی برای جذب خیران، ساخت و تجهیز مدارس در این استان شتاب بیشتری گرفته است.
براساس آمارهای رسمی، بیش از نیمی از پروژههای در حال اجرای فضاهای آموزشی استان ایلام هماکنون با مشارکت مستقیم مردم، خیرین، نهادهای حمایتی و خیرین خارج از کشور در دست احداث یا بهرهبرداری است.
بیش از ۱۰۰ هزار دانشآموز در ۱۲۰۰ فضای آموزشی استان ایلام مشغول به تحصیل هستند.