یادداشت سردبیر
| 7 ساعت قبل

شلوار شیرازی ، حمله به نمادهای هویت ساز فرهنگی ایلام

به گزارش گفتمان زاگرس :این هویت ها هستتد که در یک سو بعنوان یک تابلو معرف غنای ارزش های یک جامعه بر سر درب تاریخ آنان نصب شده و بی نیاز از هرگونه توضیح اضافه ای گویای پیشینه فرهنگی و تاریخی آنان می شود و در دگر سو به مثابه یک سنجه ای ، در مقایسه با دیگر فرهنگ ها ، باورها و در راس آنها هویت های دیگر ملل و یا اقوام ، به ملاکی برای ارزیابی ریشه تاریخی و فرهنگی یک ملت ،جامعه یا قوم تبدیل می شود

واکاوی ریشه های تاریخی و فرهنگی مردم ایلام گویای این واقعیت فخرآمیز است که دیار با وجود کثرت و تنوع فرهنگ ، لهجه و زبان ، ریشه در یک هویت دور و دراز دارند که امروز بعنوان یک تمدن تاریخی بر تارک آن می درخشد

بله، ارزش‌های فرهنگی نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری هویت دارند. این ارزش‌ها هستند که به افراد و جوامع کمک می‌کنند تا یک حس هویت و تعلق ایجاد کنند و رفتارها و باورهایشان را شکل دهند. هویت فرهنگی به عنوان یک ساختار پیچیده و چندلایه، نقش اساسی در انسجام اجتماعی و تقویت پیوندهای گروهی دارد. ارزش‌های فرهنگی به افراد کمک می‌کنند تا در موقعیت‌های مختلف تصمیم بگیرند و رفتارهایشان را هدایت کنند

مع الاسف با وجود غنای فرهنگی مردمان این سامان که یک به یک نمادهای فرهنگی آن از ضرب المثل هایشان گرفته ،تا پوشش هایی که به شکل گلونی زنان ولباس محلی مردانش در سینه تاریخ محفوظ و نسل از تغییر و تحریف مصون مانده و به ما رسیده است ، این سالها در گرداب غفلت معدود آدمهای کم برخوردار از معلومات فرهنگی و تاریخی عیلام دستخوش پوست اندازی و تغییرات جدی شده اند .
نمادهای فرهنگی که در دل خود کتاب های قطور از ارزش های هویت ساز این دیار کهن را حمل کرده و در کشاکش نزاع های فرهنگی و تاریخی به عصر ما رسیده اند

آری ! هرچند غنای فرهنگی و تاریخی پارسی که همچون یک صفحه ای بزرگ پلتفرم دیگر اقوام ایران بزرگ را در خود جای داده است ، اما واکاوی عمیق تاریخ ایران کهن به ما خواهد گفت که عیلام بزرگ و تاریخ کهن دیار آلامتو را می توان خواستگاه ایران پارسی نام نهاد،

به واقع میتوان اینچنین گفت که تاریخ ایران و هویت آن همان هویت و تاریخ تمدن ساز ایلام کهن است ،زبان کوردی با تمام شعب آن ، پوشش کوردی با تمام تنوع آن و آداب و سنن و دیگر ارزش های فرهنگی و تاریخی آن همان ارزش هایی است که هویت ایران بزرگ را ساخته است

لباس کُردی یا پوشش محلی ما ایلامیان برای ما تنها یک نوع پوشش نیست، بلکە لباسی است به قدمت تاریخ که ملهم از طبیعت زیبای زاگرس بوده و روایتگر تاریخ دور ودراز این سامان بوده و هست .

لباس کُردی با تمام تنوع و تفاوت های آن در جغرافیای پهناور زاگرس ، یکی از شاخصەهای هویتی قوم کُرد است و زیبایی و اهمیت آن به اندازه‌ای است که به یک ویترین جهانی تبدیل شده و روزی را در تقویم جهانی (۱۰مارس) به خود اختصاص داده است.

هرگونه دست کاری عامدانه و پیروی کورکورانه ای که بخواهد بر روی ارزش های تاریخی و فرهنگی این قوم غبار تغییر بپاشد ، در حقیقت ریشه هویت ملی ما را نشان گرفته است و باید با چشمانی باز و دستانی پر در مقابل آن ایستادگی کرده و هر گونه خراش برروی آن را ترمیم کرد

هرچند در این سالها ،غفلت فرهنگی به شکلی ناخواسته به اشکال گوناگون نمادهای فرهنگی ما ایلامیان (همچون زبان مادری) را در معرض تغییر قرار داده و ناهمگونی تهوع آوری را در این حوزه خلق کرده است ، اما امروز در ابن مقال بنای ما بررسی یک دگرگونی ناخواسته در دیگر نمادهای فرهنگی همچون پوشش محلی است

اینک در سایه این غفلت فرهنگی یک پوست اندازی مخربی را در پوشش محلی دیار ایلام شاهدیم که شاید کمتر کسی دغدغه مندانه آن را در سپهر تاریخی و فرهنگی این سامان مورد واکاوی قرار داده است.

حمله به شلوار کوردی و محلی ایلام و جایگزینی آن با یک پوشش غیر واقعی که هیچ تناسخی با هویت تاریخی ما ایلامیان ندارد از این جمله است .

با گریزی ولو سطحی به پوشش شلواری جدید به نام کوردی اما بی شباهت به آن به عمق تعرض به هویت خود پی خواهیم برد.

با تکریم فرهنگ و هویت دیگر اقوام ایرانی ، غالب شدن شلواری با دوختی عجیب ( شیرازی ) به فرهنگ پوشش ما ایلامیان خصوصا جوانان ، یک دگردیسی قابل تاملی را در این نماد شاهدیم که بی تفاوتی در قبال آن می تواند زمینه دگرگونی مخربی در نمادهایی شوند که هویت ساز ما ایلامی ها بوده اند

حضور این طفیلی نامیمون در سبد پوشش ایلام را باید یک واگرایی فرهنگی قلمداد کرد که از اساس با هویت ما ایلامی ها و تمدن سازی آنان هیچ سازگاری ندارد
آری ! اگر امروز براحتی شلوار شیرازی را بعنوان یک طفیلی فرهنگی در سبد پوشش خود پذیرا شویم در واقع زمینه ساز قطع انتقال ارزش های فرهنگی قومی کهن شده ایم که نمادهایش هویت ساز زاگرس و ایران بوده اند

شلوار شیرازی هرچی که هست ، نماد پوشش ما ایلامی ها نیست ، بلکه یک دستکاری نآگاهانه فرهنگی است که هویت ما را در معرض تاخت و تاز قرار داده است