اقتصادی
| 10 ساعت قبل

یک پیشنهاد راهبردی به استاندار ایلام /مجتمع‌های اداری در شهرستان‌های نوپا ایجاد شود

به گزارش گفتمان زاگرس: از سوی دیگر، انتزاع این شهرستان‌ها از شهرستان مادر باعث سردرگمی شهروندان در انجام امور اداری شده است.

راه‌اندازی ادارات جدید در شهرستان‌های نوپا مستلزم تأمین اعتبارات ویژه برای احداث تأسیسات، خرید تجهیزات و جذب نیروی انسانی است که بدون شک زمان‌بر بوده و تأخیر در آن، بیش از همه، مردم این مناطق را با مشکل مواجه می‌کند.

در استان ایلام، به‌دلایل غیرکارشناسی، فرآیند انتزاع برخی بخش‌ها و ارتقای آن‌ها به شهرستان با شتابی غیرمنطقی انجام شد که نتیجه آن، شکل‌گیری شهرستان‌هایی با زیرساخت‌های ضعیف و محرومیت اداری است.

این مسئله باعث شده تا این مناطق ماهیتی بینابینِ «بخش» و «شهرستان» پیدا کنند و انجام امور اداری مردم با دشواری‌های فراوانی همراه باشد.

این معضل اخیراً به یک مطالبه جدی در میان مردم و حتی فرمانداران این مناطق تبدیل شده است، تا جایی که برخی از فرمانداران، تخصیص اعتبارات ویژه در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان را صرفاً به شرط استقرار ادارات مرتبط پیگیری می‌کنند.

با توجه به حقانیت این مطالبه، ضعف ساختاری ناشی از عدم استقرار ادارات و ضرورت تسهیل امور اداری مردم، پیشنهاد می‌شود به‌جای ایجاد ادارات مستقل با هزینه‌های سنگین، مجتمع‌های اداری در این شهرستان‌ها تأسیس شوند تا تمامی ادارات مورد نیاز در یک مکان متمرکز مستقر گردند.

این راه‌حل علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه‌های جاری (مانند انرژی و نگهداری تأسیسات) و صرفه‌جویی در زمان انجام امور اداری مردم، امکان بهره‌برداری سریع‌تر از خدمات دولتی را فراهم می‌کند.

مخلص کلام اینکه ایجاد مجتمع‌های اداری در شهرستان‌های نوپا می‌تواند به‌عنوان راهکاری عملی و کم‌هزینه، مشکل محرومیت اداری این مناطق را تا حد زیادی مرتفع سازد و زمینه را برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان فراهم کند.