گفتمان : اعتصاب چند روز گذشته ناوگان حمل و نقل عمومی که تاحدودی چالش های بزرگی را پیش روی اقتصاد کشور ترسیم کرد را باید تلنگری جدی برای مسوولین به حساب آورد.
تلنگری که آنان را به سمت چاره جویی برای رفع دغدغه های این صنف مهم ، تلاشگر و اثر گذار در اقتصاد کشور سوق دهد.
هرچند به هر دلیلی اعتصاب این دوره کامیونداران به پایان خود رسید ، اما مسوولین نبایستی با تحلیل اشتباه ، زمینه های این اعتصاب را به حال خود رها نمایند ، چرا که در صورت عدم تحقق خواسته های این صنف و رفع دغدغه های آنان ، در صورت تکرار این روند ، در شرایط بغرنج اقتصاد کشور ، اعتصاب رانندگان آثاری به مراتب کشنده تر ازتحریم ها برجای خواهد گذاشت.
موضوعی که از نگاه تیزبین و دقیق نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی پنهان نماند و با درک اهمیت آن و حساسیت موضوع ، پیگیری آن را با مسوولین مرتبط به اشتراک گذاشت
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در جلسهای با حضور رییس سازمان راهداری کشور ، معاون وزیر صمت ،مدیرعامل سازمان بیمه تامین اجتماعی ،سه نفر از نمایندگان مجلس و نماینده کامیونداران کشور به بررسی مشکلات کامیونداران استان ایلام پرداخت.
سارا فلاحی با اشاره به شرایط دشوار رانندگان، از بسته شدن حسابهای آنان، افزایش هزینههای بیمه، فساد در سیستم باربری و نوبتدهی، و اختلافات بین دولت و مجلس سخن گفت، که این مسائل چگونه به بحران بزرگی در حملونقل منطقه منجر شده و موجبات بیکاری صدها نفر و توقف فعالیتهای اقتصادی کشور را فراهم آورده است.
نماینده ایلام اظهار داشت :این مشکلات هر ساله تکرار میشوند و اقدام جدی و فوری برای حل آنها ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
دکتر فلاحی به معضلات کامیونداران در دریافت بیمه یارانهای اشاره کرد و افزود: قطع یارانه و هزینههای اضافی بیمه ای، فشار مضاعفی بر رانندگان وارد کرده است.
وی همچنین، با اشاره به مسئله فساد در نوبتدهی بعنوان یکی دیگر از مشکلات مهم حوزه حمل و نقل عنوان داشت : برخی افراد شاغل در شرکت های حمل ونقل از رانندگان پول دریافت کرده و نوبت آنها را جلوتر میاندازند، در حالی که بسیاری از رانندگان در انتظار نوبتهای خود دچار مشکلات اقتصادی شدهاند.
فلاحی افزود ؛ در بسیاری از شرکت های حمل و نقل ، کل کرایه به راننده پرداخت نمی شود و متصدیان این حوزه، بخش قابل توجهی از کرایه را به نفع خود کسر می کنند که این اقدام اجحافی آشکار و رفتاری غیر قانونی در حق رانندگان محسوب می شود و سازمان راهداری بایستی به آن ورود کند
در این جلسه همچنین به اختلافات میان دولت و مجلس در مورد بودجه و بیمه حملونقل پرداخته شد.
طبق گفته فلاحی، در تصویب بودجه منابع کافی در نظر گرفته نشده و این مسئله باعث شده که اجرای تعهدات مرتبط با کامیونداران به تأخیر بیفتد.
وی تأکید کرد : این مشکلات نباید موجب فشار بر رانندگان شود و لازم است سه ضلع این بحران، یعنی؛ کامیونداران، مجلس و دولت برای یافتن راهحلی موثر و پایدار همکاری کنند.
وی در ادامه افزود: به دلیل اعتصاب کامیونداران، فعالیت یک کارخانه در ایلام به طور کامل متوقف شده و حدود ۴۰۰ نفر بیکار شدهاند. این نشاندهنده عمق بحران در بخش حملونقل است که تأثیر مستقیمی بر اقتصاد منطقه دارد.
فلاحی هشدار داد : اگر این مشکلات حل نشود، شرایط بحرانیتر خواهد شد.
در پایان، وی خواستار ورود جدی نهادهای مسئول به مسئله فساد در سیستم باربری شد. او به نمونههایی اشاره کرد: در آن رانندگان با مشکلات نوبتدهی مواجه شدهاند و برخی افراد با سوءاستفاده از موقعیت خود، روند عادلانه حملونقل را مختل کردهاند.
به گفته وی، سامانه نوبتدهی باید به صورت سیستمی و عادلانه طراحی شود تا تمامی رانندگان بدون تبعیض بتوانند از حقوق خود بهرهمند شوند.
فلاحی در پایان ابراز امیدواری کرد: دولت و مجلس بتوانند با تعامل سازنده، از فشار اقتصادی بر کامیونداران کاسته تا بتوانند روند حملونقل را در کشور بهبود ببخشند