اطلاعیه ها

یادداشت/ درباره مستند ” پیرمرد و جاده “؛ مداحی عنصر پیوند دهنده هویت قومی و مذهبی روحانیت بر خاکریز- بازخوانی مستند ” مجتهد ایلامی” الگوی جنگ نسل پنجم؛ بدون سلاح و مرز، با تکیه بر شکاف‌های اجتماعی و قومی درویش در پاسخ به زنوزی: اگر در پرونده بیرانوند حق با شماست، پس چرا به‌دنبال مصالحه هستید؟ / به مهدی ترابی بگویید در صفحه خود بنویسید که به چه باشگاهی علاقه داری؟ صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای کرمانشاه تصویب برنامه پیشرفت شهرستان‌های استان کرمانشاه و ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی استاندار ایلام: استقرار ارتش در ایلام یک ضرورت اجتناب ناپذیر است زیدآبادی: لایحۀ «مقابله با نشر محتوای خلاف واقع در فضای مجازی» ارزش نقد کردن ندارد؛ حتی مرورش هم عذاب‌آور است / رئیس‌جمهور با امضای این لایجه در جهتی حرکت کرده که خلاف تمام سخنان و وعده‌هایش به شمار می‌رود؛ وظیفۀ اوست که این لکه را از دامن خود پاک کند مبارزه با مواد مخدر نیازمند هم افزایی همه دستگاه‌ها است/ ضرورت راه‌اندازی مرکز ماده ( ۱۶) در مرکز استان افزایش تلفات گازگرفتگی در کرمانشاه؛ مرگ ۴ نفر در سه‌ماهه نخست سال۱۴۰۴

یادداشت/ درباره مستند ” پیرمرد و جاده “؛ مداحی عنصر پیوند دهنده هویت قومی و مذهبی
11 مرداد 1404 - 22:12
بازدید 5
0
مستند پیرمرد و جاده، زندگی حاج محمدعلی قربانی، مداح برجسته اهل ایلام را روایت می کند. کد
پ
پ

گفتمان زاگرس ::این مستند روایت زندگی حاج محمدعلی قربانی، مداح برجسته اهل ایلام است که در مناسبت‌های مذهبی، زیارت‌ها و مجالس سوگواری حضور دارد و به دو زبان کردی و فارسی مداحی می‌کند.

این مستند لایه‌هایی از مسیر معنوی او را در همراهی با مردم در مجالس مداحی نمایش می‌دهد؛ و از تاثیر اجتماعی و معنوی مداحی در پیوند میان افراد و ارزش‌های مذهبی سخن می‌گوید.

کارگردان با انتخاب فضای بومی ایلام و زبان کردی تلاش میکند تا فرهنگ مذهبی محلی را از زاویه‌ای کمتر دیده شده به تصویر بکشد؛ جایی که مداحی نه تنها ابزار ستایش دینی، بلکه عنصر پیوند دهنده هویت قومی، زبان، مذهب و سنت است.

وی با قرار دادن سوژه در مسیر واقعی حرکت و حضور اجتماعی از زیارت‌ها تا مجالس عزاداری نقش محوری مداحان در حفظ پیوند مردم با ارزش‌های مذهبی در بافت فرهنگی ایلام را به خوبی نمایش داده است.

از نقاط قوت برنامه میتوان به انتخاب سوژه اشاره کرد، انتخابی متفاوت و دور از نگاه‌های کلیشه‌ای. این شخصیت به عنوان حامل سنت‌های شفاهی و آئینی، جذابیت مستند را بالا برده است.

دو زبانه بودن مداحی‌ها بویژه در فضای مذهبی، به مستند غنای فرهنگی خاصی داده و پیوند میان هویت قومی و آئینی را نشان می‌دهد. حرکت شخصیت در مسیر‌های جاده‌ای و زیارتی، ساختاری پویا ایجاد کرده و مانع رکود بصری شده است. جاده می‌تواند استعاره‌ای از سیر زندگی و سلوک عرفانی باشد.

با تصویر برداری از بافت محلی و فضا سازی مذهبی، فضای روستایی، محلی و مذهبی به خوبی ثبت شده‌اند که حسن مستند بودن را تقویت می‌کند و مخاطب را به درون جهان شخصیت دعوت می‌کند. اما کار نقاط ضعفی هم در کنار نقاط قوت و برجستگیهایش دارد. برخی سکانس‌ها بویژه در نیمه دوم دچار کش آمدگی هستند.

اگر چه مستند می‌کوشد به ریتم زندگی شخصیت وفادار باشد، اما از دیدمخاطب عام ممکن است کند و یکنواخت تلقی شود. بیشتر تمرکز مستند بر مداحی‌ها و حضور بیرونی شخصیت است، در حالی که عمق روانی یا خانوادگی شخصیت چندان واکاوی نشده است.

این فقدان باعث می شود بیننده نتواند پیوند عاطفی عمیق تری با او برقرار کند. اگر از فرم‌های خلاقانه‌تر مانند بازسازی، روایت دوم شخص، استفاده از آرشیو یا صدای ذهنی در روایت استفاده می‌شد جذابیت بیشتری در کار لیجاد می‌شد. روایت خطی و مستقیم باعث شده مستندکمی قابل پیش بینی باشد.

اما در نهایت مستند “پیرمرد و جاده ” با نگاهی انسانی و صمیمی به یک مداح پیشکسوت محلی، اثری شریف، پر از لحظات بکر، صداقت تصویری و احترام به سنت‌های بومی است. هر چند در روایت پردازی و ساختار میتوانست با استفاده از تکنیک‌های خلاقانه‌تر، لایه مندتر و جذاب‌تر عمل کند

سودابه نیک رفتار – کارشناس رسانه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.