چهارمحال و بختیاری خشک‌ترین استان کشور در سال آبی ۹۸-۹۹ شد
01 مهر 1399 - 14:08
بازدید 115
5

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، این استان با اختلاف بارش بیش از هفت میلیمتر، خشک‌ترین استان کشور در سال آبی ۹۸-۹۹ معرفی شد. به گزارش گفتمان زاگرس:مهران چراغپور افزود: چهارمحال و بختیاری در حالی سال آبی ۹۸-۹۹ ( یکم مهر ۹۸ تا ۳۱ شهریور ۹۹) […]

پ
پ

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، این استان با اختلاف بارش بیش از هفت میلیمتر، خشک‌ترین استان کشور در سال آبی ۹۸-۹۹ معرفی شد.

به گزارش گفتمان زاگرس:مهران چراغپور افزود: چهارمحال و بختیاری در حالی سال آبی ۹۸-۹۹ ( یکم مهر ۹۸ تا ۳۱ شهریور ۹۹) را به پایان رساند که خشکسالی‌های یک دهه اخیر در این استان با وقفه یک ساله همچنان ادامه پیدا کرد و این وضعیت وارد دهه دوم شده است.

وی بارش‌های سال زراعی ۹۸-۹۹ این استان را ۵۳۱ میلیمتر اعلام کرد و گفت: این بارش‌ها در مقایسه با سال آبی گذشته ۳۶ درصد کاهش و در مقایسه با دوره بلندمدت هفت درصد کاهش داشته است.

چراغپور تصریح کرد: کمبود بارش‌ها در این استان طی یک دهه اخیر به اندازه بارش‌های ۲ سال آبی است از همین‌رو همچنان روند خشکسالی و کم‌بارشی این استان را تهدید می‌کند.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۶۶ درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی است، اظهار داشت: ۹ درصد مساحت استان با خشکسالی بسیار شدید، ۱۷ درصد با خشکسالی شدید، ۱۹ درصد خشکسالی متوسط و ۲۱ درصد مساحت استان با خشکسالی خفیف مواجه است.

چراغپور در ادامه تاخیر در وقوع بارش‌های موثر پاییز امسال را پیش‌بینی کرد و گفت: بارش‌های پاییز امسال به سبب افزایش دمای هوا هم دیرتر و هم با میزان کمتری شکل خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود پیش‌بینی می‌شود بارش‌های زمستان نسبت به سال گذشته در حد میزان جزیی افزایش داشته باشد. چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

خشکسالی‌های اخیر از سال ۸۶ در این استان آغاز شد و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به ویژه در بخش کشاورزی داشته است

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.