اقتصادی
| 4 سال قبل

وابستگی به دلار و جولان گرانی در بازار

هر زمان درآمدهای ارزی دولت کاهش یافته، به تبع آن ارزش پول کشورهای خارجی در بازار داخلی تقویت شده و نهایتا، تورم نیز بالا رفته و تا زمانی که اقتصاد ما بر پایه دلار باشد این روند تداوم دارد بنابراین باید فکری اساسی برای این موضوع شود.

به گزارش گفتمان زاگرس:غول گرانی با مردم این دیار غریبه نیست، اما هم‌اکنون با رشد قیمت دلار، بیش از پیش در بازار جولان می‌دهد و ظاهرا کسی جلودار عربده‌کشی‌های آن نیست، چراکه با وجود اقدامات مسوولان، هنوز تغییری در این روند احساس نشده است.

دخل و خرج‌ها با هم نمی‌خوانند و رشد دیوانه‌وار قیمت‌ها، جو روانی بدی در میان مردم ایجاد کرده است و وقتی علت گرانی‌ها را می‌پرسی تنها یک چیز می‌گویند: دلار گران شده است!

حتی خرج روزانه خود را نمی‌توانیم تامین کنیم

در این رابطه مریم رحیمی، معلم اهل خرم‌آباد با اشاره به گرانی‌ها می‌گوید: اول سال تحصیلی جدید است و ما که به زور خرج زندگی را درمی‌آوریم هزینه کیف و کتاب بچه‌ها نیز به مخارج‌مان اضافه شده است.

وی ادامه می‌دهد: حتی خرج روزانه را نمی‌توانیم تامین کنیم و اگر مهمان داشته باشیم باید که مدت‌ها صرفه‌جویی کنیم تا هزینه آن جبران شود.

رحیمی افزود: قدیم‌ها می‌گفتند مهمان حبیب خداست، اما حالا اسمش هم که می‌آید تن‌مان می‌لرزد چون‌که به جز شرمندگی چیزی برای پذیرایی نداریم.

به گفته این شهروند خرم‌آبادی گران شدن نان بر فشار تورم افزوده و امیدی به آینده بهتر وجود ندارد.

این بانوی خرم‌آبادی می‌گوید: همه چیز به قیمت دلار بستگی دارد و وقتی از گرانی یک کالا اعتراض می‌کنیم فروشنده، افزایش نرخ ارز را عامل این وضع می‌داند.

روزانه قیمت‌ها بالا می‌روند

رضا علی‌پور، شهروند خرم‌آبادی نیز گفت: روزانه قیمت‌ها بالا می‌روند و اگر امروز نخری احتمال اینکه فردا بتوانی با همان نرخ پیدا کنی خیلی کم است.

وی به عدم تناسب درآمد و هزینه زندگی اشاره می‌کند و می‌گوید: حقوق‌ها به اندازه رشد تورم افزایش پیدا نکرده‌اند و قدرت خرید خانواده‌ها به شدت کاهش یافته است.

علی‌پور ادامه می‌دهد: هم‌اکنون خرید وسایل بهداشتی، الکل و ماسک نیز به سفره خانوار اضافه شده و بدتر کمر سرپرست خانواده‌ها را خم کرده است.

این شهروند خرم‌آبادی اضافه می‌کند: آینده روشنی برای خود و کودکانم نمی‌بینم و فقط داریم روزگار را سر می‌کنیم.

ارز تک‌نرخی از این نابسامانی‌ها جلوگیری می‌کند

در این رابطه محمدرضا صفی‌خانی، رئیس سازمان صمت لرستان گفت: برای مقابله با گران‌فروشی تمام امکانات سازمان بسیج شده و در اختیار بازرسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه گشت‌های نظارت و بازرسی به همراه سایر دستگاه‌های ذی‌ربط مانند تعزیرات حکومتی پیگیری می‌شوند، افزود: در این رابطه تمامی برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و اکیپ‌های نظارت شکل گرفته‌اند.

صفی‌خانی محور برنامه‌های بازرسی را مقابله با احتکار و گران‌فروشی عنوان کرد و در ادامه گفت: در این راستا تشدید برخوردها و نظارت‌ها را خواهیم داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: بعد از نا بسامانی‌های به وجود آمده در حوزه ارز، قیمت اقلام و کالاها به شدت بالا رفت و گران شدند که باید با روش‌های مختلف مدیریتی، قیمت تمام شده کالاها را تعیین کرد تا نگذارند این روند تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به جلسات ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: موضوع گرانی‌ها به قدری حساس شده که معاون اول رئیس جمهور تنها مامور بررسی وضعیت قیمت تخم‌مرغ است.

صفی‌خانی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کشور در شرایط خاصی به سر می‌برد چراکه درآمدها پایین بوده و اقلام نیز به شدت گران و قیمت‌شان چند برابر شده است.

رئیس سازمان صمت لرستان یادآور شد: امسال نسبت به سنوات گذشته فشار بیش‌تری به مردم وارد می‌شود و عمده دلایل آن مربوط به نوسانات ارز و پایین آمدن فروش نفت است.

به گفته وی کالاهای اساسی با نرخ دولتی وارد نمی‌شوند و برای همین روی قیمت داخل تاثیر گذاشته است.

صفی‌خانی با بیان اینکه محصولات تولید داخل نیز تحت تاثیر شرایط فعلی قرار گرفته‌اند، افزود: اگر نهاده‌های دامی در اختیار تولیدکننده قرار نگیرد قیمت تولیداتی مانند لبنیات، گوشت و مرغ نیز تحت تاثیر قرار گرفته و طبیعتا گران می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه هر تولیدی در داخل با ارز سر و کار دارد، اظهار کرد: اگر قیمت ارز تک‌نرخی شود بازار به ثبات رسیده و مردم تکلیف خود را می‌دانند چراکه از این نابسامانی‌ها جلوگیری می‌شود.
این مسوول ادامه داد: عمده نهاده‌ها وارداتی هستند و این موضوع را در کنجاله و قیمت تخم‌مرغ نیز شاهد هستیم.

صفی‌خانی تصریح کرد: اولین وظیفه ما به عنوان سازمان نظارتی تامین کالاهاست که در این رابطه جلساتی با دادستان داشته‌ایم و معاون وی در گشت‌ها حضور دارد تا نگذاریم کمبودی به وجود آید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه سردخانه‌ها و انبارهای استان مورد بازدید و رصد روزانه قرار می‌گیرند، ادامه داد: هم‌اکنون به لحاظ تامین اقلام و کالاها کمبودی در استان نداریم.
وی به نظارت بر نظام توزیع نیز اشاره کرد و گفت: این روند باید ساماندهی شود یعنی اقلام موجود رصد شده و با قیمت واقعی در اختیار مردم قرار گیرد تا حداقل گران‌تر نخرند.

صفی‌خانی با اشاره به عدم درج قیمت توسط برخی از مغازه‌ و فروشگاه‌ها نیز بیان کرد: متاسفانه برخی از این شیوه استفاده می‌کنند تا هنگام برخورد بازرسی با آنان تنها این تخلف مدنظر قرار گیرد.

این مسوول اضافه کرد: هم‌اکنون تیم‌های بازرسی ضمن بررسی قیمت‌ها، فاکتورها را نیز مورد رصد قرار می‌دهند و چنانچه تخلف افراد احراز شود برابر قانون با آنان برخورد خواهد شد.

به گفته وی این نظارت‌ها تا پایان التهابات بازار ادامه داشته و برای تشدید آنها از پرسنل اداری نیز استفاده می‌شود.

ممکن است شرایط اقتصادی کشور در آینده سخت‌تر شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز در جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره بر ضرورت نظارت بیشتر بر روند توزیع کالا در استان، گفت: گرچه ممکن است تامین برخی کالاها از حوزه اختیارات ما بیرون باشد اما می‌توان شیوه توزیع آن را با نظارت لازم کنترل کرد. 

اسد عبدالهی بر لزوم تشدید نظارت و انجام راهکارهایی مثل تشکیل اتاق پایش سامانه‌ها برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده‌های احتمالی و مقابله با رانت تاکید کرد. 

وی تشکیل کمیته نظارتی را به عنوان راهکاری ارزشمند معرفی کرد و افزود: با توجه به شرایط موجود و اعمال تحریم‌ها ممکن است شرایط اقتصادی کشور در آینده سخت‌تر شود و همان‌گونه که تاکنون بخشی از آن را پشت سر گذاشته‌ایم بخش دیگر را نیز با تدابیری که در کشور اندیشیده شده است؛ خواهیم گذراند.

با بررسی روند نرخ ارز طی سال‌های گذشته، درمی‌یابیم که هر زمان درآمدهای ارزی دولت کاهش یافته، به تبع آن ارزش پول کشورهای خارجی در بازار داخلی تقویت شده و نهایتا، تورم نیز بالا رفته است. تا زمانی که اقتصاد ما بر پایه دلار باشد این روند تداوم دارد بنابراین باید فکری اساسی برای این موضوع شود.

همچنین باید گفت که صِرف برگزاری جلسات، تاثیری بر وضعیت موجود ندارد و برای کاهش گرانی‌ها و افزایش قدرت خرید مردم می‌بایست اقداماتی مانند تقویت بخش عرضه روی دهد؛ تحول در نظام توزیع نیز از سایر برنامه‌هایی است که باید اجرایی شود. اما در ابتدای هر کاری بایستی بپذیریم سیاست‌های اِعمالی بر بازار طی سنوات اخیر صحیح نبوده و ضروری است که مورد بازبینی قرار گیرند.

فارس