به گزارش گفتمان زاگرس: مصطفی نعمتی اظهار کرد: در این آمار تنها دانشجویانی لحاظ شدهاند که پیش از ورود به دانشگاه شاغل نبودهاند.
وی یادآور شد که بخش زیادی از اشتغال دانشآموختگان علمی کاربردی در حوزههای خصوصی و آزاد اتفاق میافتد و سهم دستگاههای دولتی در این حوزه ناچیز است.
نعمتی با اشاره به اجرای طرح جدید «تضمین اشتغال» در دانشگاه جامع علمیکاربردی گفت که سال گذشته نزدیک به چهار هزار نفر از داوطلبانی که در مراکز این دانشگاه پذیرفته شدند از سوی مراکز آموزشی تضمین اشتغال دریافت کردند؛ بر اساس این طرح، هر مرکزی که از این پس قصد تاسیس داشته باشد باید تعهد حتمی دهد که دانشجویان پس از پایان تحصیل شاغل خواهند شد، در غیر این صورت مجوز فعالیت برای آنها صادر نمیشود.
او همچنین از برنامه بازنگری گسترده در سرفصلهای درسی دانشگاه علمی کاربردی خبر داد و اظهار کرد: اکنون از حدود دو هزار برنامه درسی بین ۸۵۰ تا ۹۰۰ برنامه در دست بازنگری است و در برنامهای چهار ساله همه این برنامهها بهروزرسانی میشود، افزون بر آن رشتههای جدیدی متناسب با فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی و خودروهای هیبریدی طراحی و اجرا خواهد شد.
معاون آموزشی دانشگاه علمیکاربردی تأکید کرد: یکی از مزیتهای دانشگاه جامع این است که تدوین و بازنگری برنامههای درسی در داخل دانشگاه و زیر نظر دفتر برنامهریزی و گسترش وزارت علوم انجام میشود و این دانشگاه اکنون حدود ۹۰۰ رشته مصوب و نزدیک به چهار هزار و ۴۰۰ کد رشتهمحل فعال در سراسر کشور دارد.
نعمتی با اشاره به استقبال گسترده از این دانشگاه گفت: سال تحصیلی جاری بیش از ۱۰۵ هزار نفر در مراکز علمیکاربردی نامنویسی کردهاند و مجموع دانشجویان به حدود ۲۳۰ هزار نفر رسیده است که این استقبال نشان از اعتماد جامعه به دانشگاه علمیکاربردی دارد و مسئولیت ما را سنگینتر میکند.
معاون آموزشی دانشگاه علمیکاربردی تأکید کرد: محور اصلی آموزش در این دانشگاه حضور دانشجو در محیط کار است و مراکز آموزشی باید فضای واقعی کار داشته باشند تا دانشجو همزمان با یادگیری نظری، مهارت عملی لازم را نیز کسب کند، حتی در رشتههای فرهنگ و هنر نیز این اصل مورد توجه قرار دارد.
وی درباره آموزش مجازی نیز توضیح داد: با توجه به ماهیت مهارتی رشتهها، سهم آموزش غیرحضوری در دانشگاه بسیار محدود است، با این حال در شرایط خاص مانند بحرانها از آموزش مجازی استفاده شده و اکنون برخی دورههای کوتاهمدت به صورت مجازی برگزار میشود.
دانشگاه جامع علمیکاربردی سال ۱۳۷۱ با هدف گسترش آموزشهای مهارتی و ارتقای توان اشتغال دانشآموختگان راهاندازی شد؛ این دانشگاه با رویکرد آموزش عالی مهارتی و شغلمحور به منظور پاسخگویی به نیازهای واقعی بازار کار و ارتقای اشتغالپذیری دانشآموختگان طراحی شده است.
اکنون بیش از ۲۳۰ هزار دانشجو در بیش از ۴۰۰ مرکز آموزشی وابسته به دانشگاه علمیکاربردی در سراسر کشور به تحصیل اشتغال دارند.