به گزارش گفتمان زاگرس: «ابوطالب شفقت»مشاور عالی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی در نشست آموزشی مدیران استان کرمانشاه اظهارکرد: این نشست فرصتی برای بازخوانی مفاهیم بنیادین حکمرانی و تشریح مأموریتهای ملی مدرسه عالی حکمرانی است.
وی افزود: امروز مدیران کشور در صف مقدم مواجهه با مشکلات و مطالبات مردم قرار دارند و سزاوار قدردانی و تقدیرند؛ چرا که با تمام وجود برای رفع دغدغههای مردم تلاش میکنند.
مشاور عالی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی از توجه ویژه استاندار کرمانشاه و معاونان وی به مقوله آموزش و برگزاری این نشست آموزشی تشکر کرد و تصریح کرد: آموزش، از جمله موضوعات تأکیدی مقام معظم رهبری و از ضروریات نظام مدیریتی کشور است. برگزاری چنین دورههایی یک اقدام تشریفاتی نیست، بلکه یک نیاز راهبردی برای ارتقای کیفیت حکمرانی در استانها است.
وی تأکید کرد: برنامهریزی این نشست و مشارکت مدیران استان نشانه اهتمام مدیریت ارشد استان به توانمندسازی نیروی انسانی و آمادهسازی مدیران برای مواجهه با شرایط پیچیده حکمرانی است.
شفقت در ادامه به معرفی این نهاد علمی و آموزشی پرداخت و گفت:مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی در سال ۱۳۹۷ و بنا به دستور مقام معظم رهبری در دانشگاه عالی دفاع ملی تأسیس شد. هدف از ایجاد این مدرسه تربیت ارکان مدیریتی کشور برای آینده و توانمندسازی مدیران فعلی نظام جمهوری اسلامی است.
وی با اشاره به دو توصیه اساسی مقام معظم رهبری درباره عملکرد مدرسه، اظهار کرد: تولید محتوای علمی و آموزشی مبتنی بر نگاه اسلامی، بومی و متناسب با نیازهای حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود را به تشریح مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص داد و گفت:طبق این مصوبه، همه مشمولان ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری – شامل وزرا، معاونان وزرا، استانداران، نمایندگان مجلس و همترازان آنان ملزم به گذراندن یک دوره توانمندسازی کوتاهمدت در حوزههای امنیتی، دفاعی و حکمرانی هستند.
مشاور عالی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی مطرح کرد: مدرسه عالی حکمرانی اکنون دارای حدود ۱۲۰ دانشجوی دکتری در حوزههای مختلف حکمرانی است؛ از جمله حکمرانی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی. به گفته وی، دورههای اعتباربخشی یکساله نیز با حضور مدیران اجرایی از سراسر کشور بهصورت منظم در حال برگزاری است.
شفقت این اقدام را «تحولی بنیادین در حرفهایسازی مدیریت کشور» دانست و تصریح کرد: دستورالعمل اجرایی این طرح در مراحل نهایی تصویب قرار دارد.
وی همچنین از برگزاری اولین نشست آموزشی استانداران دولت چهاردهم خبر داد و گفت: ارزیابیها نشان میدهد که استانداران کشور از این دورهها استقبال کردهاند و خواستار استمرار آن هستند.
مشاور عالی مدرسه عالی حکمرانی، در بخش دیگری از سخنان خود، به تبیین مفهوم حکمرانی پرداخت و افزود:حکمرانی یک فرایند است؛ یعنی شامل قاعدهگذاری، اجرا، نظارت و استفاده از بازخوردهاست. اما تفاوت اصلی حکمرانی با اداره سنتی امور، مشارکت مردم است.
وی با اشاره به سابقه طولانی مدیران حاضر در جلسه، گفت:میانگین تجربه مدیریتی شما کمتر از ۲۰ سال نیست. این تجربه انباشته، سرمایهای بزرگ برای ساخت الگوهای بومی حکمرانی است؛ الگوهایی که بدون مطالعات علمی و شناخت دقیق مفاهیم حکمرانی امکان شکلگیری ندارند.
شفقت خطاب به مدیران، افزود:این نشستها فقط مقدمه است. انتظار داریم که مدیران وارد مطالعات عمیقتر شوند و تجربههای خود را به مدلهای علمی و کاربردی تبدیل کنند.





ثبت دیدگاه