به گزارش گفتمان زاگرس: جلال حمره با تاکید بر این که بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدرسه نباید جزیرهای جدا از بافت شهری و اجتماعی باشد، اظهار کرد: مدارس و فضاهای آموزشی به عنوان کانون تربیتی و اجتماعی محله عمل کنند.
وی افزود: بر این اساس، در طراحی مدارس بزرگمقیاس و جدید استان به ویژه «مدارس سبز»، دسترسی سرسراهای ورزشی و فضاهای چندمنظوره به گونهای جانمایی شده که در زمانهای غیرآموزشی و روزهای تعطیل، اهالی محل نیز بتوانند بدون تداخل با بخشهای آموزشی از این امکانات استفاده کنند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ایلام یادآور شد: فراهم شدن زمینه بهرهمندی اهالی محل از فضاهای مدرسه به تقویت نشاط اجتماعی اقشار ساکن در اطراف مدرسه و بهرهوری بیشتر از فضاهای آموزشی منجر میشود.
حمره در ادامه با بیان اینکه پروژه بزرگمقیاس «مدرسه سبز» به عنوان نماد این رویکرد جدید است، گفت: این مجتمع آموزشی که به عنوان «مدرسه کامل» شناخته میشود با کسب رتبه یک کشوری در مسابقه ملی «مدارس آینده» و با داوری استادان برجسته دانشگاههای تهران، شریف و علم و صنعت به الگویی برای ساختوسازهای آموزشی در کشور تبدیل شده است.
وی گفت: در شرایطی که مدارس بزرگمقیاس استان با روشهای پیشرفته و صنعتی ساخته میشوند، برای مدارس کوچکمقیاس (یک تا ۶ کلاسه) روستایی، روشی ابتکاری و مهندسی با عنوان «سازه بنایی مسلح» پیادهسازی شده است.
حمره با بیان این که نوسازی مدارس ایلام در میان دستگاههای اجرایی کشور در استفاده از این روش پیشرو است، افزود: این شیوه ساخت، تلفیقی از مهندسی نوین و معماری بومی است که ضمن همخوانی با بافت آجری و سنتی مناطق روستایی، امکان اجرای آن توسط استادکاران بومی استان نیز فراهم بوده و به اشتغالزایی محلی نیز کمک میکند.
مدیرکل نوسازی مدارس ایلام درباره ایمنی این سازهها نیز توضیح داد: تفاوت بنیادین این روش با ساختوسازهای سنتی قدیمی در محاسبات دقیق مهندسی آن است.
وی گفت: این ساختمانها دارای عملکرد سازهای یکپارچه یا به اصطلاح مهندسی «عملکرد جعبهای» هستند که مقاومت و استحکام بسیار بالایی در برابر نیروی زمینلرزه از خود نشان میدهند.
حمره یادآور شد: بهرهگیری از روش بنایی مسلح، افزون بر تضمین ایمنی دانشآموزان، موجب صرفهجویی اقتصادی حدود ۲۰ درصدی و افزایش قابل توجه شتاب اجرای پروژهها در مناطق دوردست شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام در ادامه با اشاره به نزدیکی فصل سرما و لزوم تأمین آسایش دمایی دانشآموزان گفت: بر اساس شیوهنامههای مصوب، بهسازی و مرمت جزیی وسایل گرمایشی فضاهای آموزشی بر عهده مدیران مدارس است، اما بازسازی و مرمت کامل (اورهال) موتورخانهها توسط اداره کل نوسازی انجام میشود.
وی تأکید کرد: اکنون تأمین اعتبار لازم صورت گرفته و پیمانکاران بهسازی و مرمت وسایل گرمایشی در شهرستانهای سردسیر استان فعالیت خود را آغاز کردهاند و این موضوع نیز برای سایر مناطق استان در روزهای آینده تعیین تکلیف نهایی میشود.
وی با رد قاطع وجود هرگونه بخاری خطرساز در مدارس استان ایلام، گفت: در سالهای اخیر، بساط بخاریهای نفتی غیراستاندارد و چکهای به طور کامل از مدارس ایلام برچیده شده است.
حمره بیان کرد: در برخی مدارس عشایری سیار یا کلاسهای کانکسی که دسترسی به شبکه زیرساخت برق و گاز ندارند، از بخاریهای نفتی استاندارد (کاربراتوری) استفاده میشود که این تجهیزات نیز به میزان کافی موجود است و به محض اعلام نیاز مدیران مدارس در اختیار آنان قرار میگیرد.
جامعه آموزش و پرورش ایلام شامل بیش از ۱۱۵ هزار دانشآموز و ۱۱ هزار معلم و نیروی کادر اداری است که نقش اساسی در فرآیند توسعه و پیشرفت استان ایفا میکنند.
استان ایلام دارای ۱۲۶۰ فضای آموزشی در مناطق مختلف شهری، روستایی و عشایری است.