26 آذر 1404 - 22:01
بازدید 13
1
بیش از نیمی از تراکتورها و دو سوم کمباین‌های فعال در همدان از عمر مفید خود گذشته‌اند که به گفته رییس اداره مکانیزه کشاورزی جهادکشاورزی همدان این مساله موجب افزایش چشمگیر مصرف سوخت، افت راندمان عملیات زراعی و فشار اقتصادی بر کشاورزان استان شده است.
نویسنده : فاطمه عباسی منبع : ایرنا همدان
پ
پ

به گزارش گفتمان زاگرس: در سال‌های اخیر، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در این منطقه به‌صورت چشمگیری گسترش یافته و بسیاری از کشاورزان از ابزارهای نوین برای افزایش بهره‌وری زمین‌های خود استفاده می‌کنند، ماشین‌آلات مورد استفاده در همدان شامل تراکتورهای سبک و سنگین، کمباین‌های برداشت گندم، دستگاه‌های شخم‌زن، بذرکار، سم‌پاش، و ماشین‌های برداشت سیب‌زمینی و چغندرقند است.

شهرستان‌های همدان، کبودرآهنگ، بهار، اسدآباد و ملایر از جمله مناطقی هستند که بیشترین تراکم ماشین‌آلات کشاورزی را دارند و استفاده از این ماشین‌آلات موجب کاهش هزینه‌های تولید، صرفه‌جویی در زمان، و افزایش کیفیت محصولات شده است، با این حال، مشکلاتی مانند کمبود قطعات یدکی، هزینه بالای تعمیرات، و نیاز به آموزش‌های فنی در زمینهٔ کار با دستگاه‌های جدید، از چالش‌های مهم پیش روی کشاورزان همدانی به‌شمار می‌رود.

استان همدان به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در غرب ایران، به‌واسطهٔ موقعیت جغرافیایی، خاک حاصل‌خیز و تنوع محصولات زراعی، همواره نیازمند استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته و تجهیزات مکانیزه در بخش کشاورزی بوده است که در همین راستا مصاحبه ای با اکبر راستار رییس اداره مکانیزه کشاورزی جهادکشاورزی همدان انجام شده که در زیر می خوانید:

وضعیت فعلی ناوگان مکانیزه استان را چگونه توصیف می‌کنید و این فرسودگی چه تأثیر مستقیمی بر اقتصاد تولید می‌گذارد؟

راستار: ما در استان حدود ۳۵ هزار تراکتور و ۲ هزار کمباین داریم. ناوگان کشاورزی استان با این حجم، با پدیده‌ای جدی از پیری دست و پنجه نرم می‌کند. عمر مفید اقتصادی ماشین‌آلات کشاورزی پس از حدود ۱۰ هزار ساعت کار (معادل ۱۳ سال کار سالیانه) به پایان می‌رسد. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد کمباین‌ها و تقریباً ۵۵ درصد تراکتورها از این مرز عبور کرده‌اند.

اثرات مخرب فرسودگی ناوگان مکانیزه را تشریح کنید؟

راستار: افزایش هزینه و کاهش راندمان آثار مخرب فرسودگی مکانیزاسیون کشاورزی است چرا که مصرف سوخت به شدت افزایش می‌یابد زیرا دستگاه‌ها بازدهی استاندارد ندارند و از سوی دیگر راندمان عملیات زراعی به شدت کاهش می‌یابد؛ دستگاهی که باید بازدهی ۶۰ درصدی داشته باشد، بسیار کمتر عمل می‌کند و این اتلاف زمان و هزینه بیشتر برای کشاورز است.

 با توجه به این بحران فرسودگی، بهترین راهکار فوری چیست و آیا برنامه‌ای شبیه به طرح نوسازی خودروهای فرسوده در دستور کار قرار دارد؟

راستار: راهکار اصلی، نوسازی فوری ناوگان است. یک برنامه جامع نوسازی مشابه طرح جایگزینی خودروهای فرسوده باید اجرا شود؛ یعنی با حمایت‌های مالی قوی، اعطای تسهیلات کم‌بهره، و الزام به اسقاط ماشین‌آلات قدیمی در ازای تحویل دستگاه نو می توان ناوگان را نوسازی کرد.

سال گذشته فقط توانستیم با تسهیلات، هشت دستگاه کمباین فرسوده را اسقاط و جایگزین کنیم، اما به دلیل نبود اعتبار، این برنامه متوقف شد.

 استان همدان در زمینه تولید ادوات کشاورزی توانمند است. این توانمندی داخلی تا چه حد می‌تواند در روند نوسازی مؤثر باشد و چالش اصلی در این بخش چیست؟

راستار: همدان قطب تولید ادوات است و توانمندی خوبی در زمینه کارنده‌ها، سمپاش‌ها و حتی تولید قطعات برای شرکت‌هایی مانند کمباین‌سازی اراک دارد و هفت شرکت تأیید شده تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی در استان فعال است.

سهیمه استان همدان در سال جاری از تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی چقدر است؟

راستار: سهمیه این استان از تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد ریالی مکانیزاسیون کشاورزی، ۲ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال است که فقط ۴۰ درصد آن پرداخت شده است.

علاوه بر فرسودگی و چالش‌های مالی نوسازی، آیا مشکل دیگری در تأمین منابع عملیاتی کشاورزان وجود دارد؟

راستار: بحران کاهش سهمیه سوخت بسیار جدی است و سهمیه سال زراعی گذشته ۱۵۵ میلیون لیتر بود، اما برای سال جاری این رقم با کاهش ۳۲ درصدی به حدود ۱۰۶ میلیون لیتر رسیده است و این کاهش، که با هدف مدیریت مصرف کلی کشور اعمال شده، در فصل پرمصرف بهار و تابستان آینده، عملیات برداشت و کاشت را مختل خواهد کرد.

در حال حاضر با ارسال مکاتبات متعدد با وزارتخانه و سایر نهادها هستیم تا حداقل ۳۵ تا ۴۰ میلیون لیتر سهمیه اضافی برای گذر موفق از آن دو فصل حساس تأمین کنیم، سهمیه‌بندی سوخت بر اساس نوع دستگاه و تعرفه‌های مصوب انجام می‌شود و ثبت‌نام سوخت نیز در همین چارچوب صورت می‌گیرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.