عبور بی‌هراس خودروهای شوتی از جاده‌های کهگیلویه ‌و بویراحمد
14 مهر 1399 - 11:11
بازدید 284
12

نبود ایست و بازرسی ثابت در جاده های کهگیلویه و بویراحمد به چالش اساسی در زمینه عبور روزانه صدها خودروی شوتی از کریدور شمال به جنوب شده و این خودروها بدون اندک ترس و دغدغه ای که حضور آن ها در این ایام کرونایی رونق گرفته، راه فلج کردن اقتصاد ملی را هموار تر می […]

پ
پ

نبود ایست و بازرسی ثابت در جاده های کهگیلویه و بویراحمد به چالش اساسی در زمینه عبور روزانه صدها خودروی شوتی از کریدور شمال به جنوب شده و این خودروها بدون اندک ترس و دغدغه ای که حضور آن ها در این ایام کرونایی رونق گرفته، راه فلج کردن اقتصاد ملی را هموار تر می کنند.


به گزارش گفتمان ‌زاگرس:بدون تردید هر مسافری که از مسیر کهگیلویه و بویراحمد عبور کرده، آمد و شد خودروهای شوتی را به وضوح دیده است.

خودروهایی که با پلاک های مخدوش، ظاهر عجیب و سرعت باد در حرکتند و در این ایام کرونایی با متاثر شدن وضعیت اقتصادی تعداد آن ها در حال افزایش است.

مسیر های یاسوج به اصفهان، یاسوج بابامیدان، یاسوج تنگ سرخ و در واقع تمامی مسیر های استان به جاده های امنی و بدون دردسری برای عبور و مرور خودروهای شوتی مبدل شده است.

شمار این خودرو ها و افزایش میزان قاچاق این حقیقت را گواه است اما آن گونه که به نظر می رسد تلاش جدی برای ایجاد گلوگاه هایی دایمی که سد راه این خودروهای شوتی باشد، نشده است.

بر اساس مقاله یک کارشناس اقتصادی قاچاق کالا یکی از پدیده‌های شوم اجتماعی، اقتصادی است که اکثر کشورهای جهان به نوعی از آن رنج می‌برند.

با توجه به این تحقیق ایران نیز از این موضوع بی‌نصیب نبوده و سالانه لطمات جبران ناپذیری را از این بابت متحمل می‌شود.

در حال حاضر نیز با توجه به اینکه تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه کشورمان اعمال شده قاچاق کالا بزرگترین خطری است که بخشهای مختلف صنعتی و تولیدی کشور را تهدید می‌کند.

در شرایط کنونی قاچاق از جمله مهمترین عوامل بحران سرمایه‌گذاری و اشتغال در کشور محسوب می‌شود که باید برای مبارزه با آن اقدام اساسی صورت گیرد.

عبور خودرو های شوتی حامل کالای قاچاق جاده های استان را ناامن کرده است و همیشه شاهد سوانح رانندگی تلخ در جاده های آن هستیم.

به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه ‌و بویراحمد خودروهای شوتی جاده های استان را ناامن کرده اند و برای مقابله با خودروهای شوتی در استان و جلوگیری از قاچاق کالا برپایی ایستگاه بازرسی دائمی نیاز است.

براتعلی صالحی اظهار داشت: هیچ امنیتی در جاده های استان وجود ندارد و به راحتی احتمال اینکه خودروی شوتی دیگر خودروها را از مسیر خارج کند، وجود دارد.

وی عنوان کرد: این استان در مسیر قاچاق کالا از بنادر جنوبی به استان های مرکزی و تهران قرار دارد و بیشترین میزان کالای قاچاق از این مسیر انتقال داده می شود.

وی افزود: برای مقابله با خودروهای شوتی در کهگیلویه و بویراحمد برپایی گلوگاه دائمی نیاز است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون ایست های بازرسی موقتی در جاده های استان برپا شده است اما گلوگاه مشخصی که به طور همیشگی و با قدرت در مقابل این خودروهای شوتی ایستادگی کند، وجود نداشته است.

صالحی ابراز داشت: شورای امنیت ملی ایجاد این گلوگاه دائمی را در استان مصوب کرده اما هنوز اقدام خاصی برای احداث آن انجام نشده است.

وی تاکید کرد: روزانه بیش از ۱۰۰ خودروی شوتی در جاده های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد در حال تردد اند و جاده های استان را ناامن کرده اند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد ت بیان کرد: عبور این خودروهای شوتی به ویژه در جاده یاسوج به اصفهان سبب وقوع سوانح رانندگی بسیاری در این مسیر شده و جان مردم را تهدید می کنند.

صالحی گفت: پرونده های سنگین قاچاق در استان به کرات وجود داشته و برای نمونه هفته گذشته قاچاقچی لوازم آرایشی و بهداشت ۱۴ میلیارد در یاسوج محکوم شد.

وی عنوان کرد: با توجه به ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر شخصی مرتکب قاچاق کالا وارز و حمل یا نگهداری شود علاوه بر ضبط کالا یا ارز به جزای نقدی و حبس محکوم می شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: مدت زمان متوسط رسیدگی پرونده ها به ویژه پرونده های قاچاق کالا در این استان ۳۲ روز است.

صالحی تصریح کرد: در حوزه پرونده های قاچاق کالا و ارز موجودی ۵۲ پرونده بوده که امسال ۳۷۴ مورد پرونده های ورودی بوده که از این تعداد ۳۷۷ فقره مختومه شده که عملکرد تعزیرات در رسیدگی به این پرونده ها ۱۰۰ درصد بوده است.

وی ابراز داشت: میزان جزای نقدی این پرونده ها نیز افزون بر ۲۲۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد افزود: از یک سو قاچاق کالا اقتصاد کشور را فلج می کند و از سوی دیگر بخش بسیاری از این کالاهای قاچاق سلامت محور اند که بدون رعایت وضعیت بهداشتی و تاییدیه بهداشتی حمل می شوند و سلامت مردم را به خطر می اندازند.

برای برخورد با پدیده قاچاق در مسیرهای کهگیلویه و بویراحمد راهی به جز ایجاد گلوگاه دایمی نیست و بر اساس آخرین اطلاعات پل کتا برای ایجاد آن جانمایی شده است.

با بررسی دیگر استان ها متوجه می شویم که این استان نسبت به سایر استان ها با وجود مسیر ترانزیت بودن کالای قاچاق، از ایست های بازرسی دایمی کم تری برخوردار است.

ایجاد این گلوگاه ها در استان بدون شک سد محکمی در مقابل این پدیده خواهد بود که باید مسئولان عزم جدی تری در برپایی هر چه سریع تر آن ها داشته باشند.

کهگیلویه و بویراحمد در مسیر قاچاق کالا از بنادر جنوبی به استان های مرکزی و تهران قرار دارد.

این استان با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران واقع شده است.

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.