کرمانشاه در جایگاه سوم کشور از نظر پوشش شبکه شاد
26 مهر 1399 - 17:48
بازدید 246
4

استان ۲میلیون نفری کرمانشاه ۳۳۰هزار دانش‌آموز دارد و با وجود محرومیت، داشتن ۱۱۰ نقطه کور و عدم پوشش شبکه اینترنت در برخی از روستاها، توانست با زیر پوشش‌بردن ۸۰ درصد دانش‌آموزان در شبکه آموزشی شاد در جایگاه سوم کشور از نظر پوشش این شبکه آموزشی قرار گیرد. به گزارش گفتمان زاگرس؛ استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر […]

پ
پ

استان ۲میلیون نفری کرمانشاه ۳۳۰هزار دانش‌آموز دارد و با وجود محرومیت، داشتن ۱۱۰ نقطه کور و عدم پوشش شبکه اینترنت در برخی از روستاها، توانست با زیر پوشش‌بردن ۸۰ درصد دانش‌آموزان در شبکه آموزشی شاد در جایگاه سوم کشور از نظر پوشش این شبکه آموزشی قرار گیرد.

به گزارش گفتمان زاگرس؛ استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ و تعطیلی فعالیت‌های آموزشی مدارس به صورت حضوری، شبکه آموزشی شاد از سوی وزارت آموزش و پرورش به منظور استمرار فرایندهای آموزشی در فضای مجازی و برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین طراحی شد و دانش‌آموزان در سراسر کشور فعالیت‌های آموزشی خود را از این طریق ادامه می‌دهند.

فعالیت‌های آموزشی دانش‌آموزان کرمانشاهی هم مانند سایر نقاط کشور اکنون در این شبکه آموزشی انجام می‌شود اما دانش‌آموزان برخی از روستاهای استان به دلیل عدم و یا ضعیف بودن شبکه اینترنت امکان دسترسی به این شبکه را ندارند اگرچه مسوُولان راهکارهای جایگزینی برای آنها تعریف کرده‌اند. 

جایگاه سوم با وجود ۱۱۰نقطه کور

رییس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: با وجودی که کرمانشاه جزو محروم‌ترین استان‌های کشور است اما از نظر پوشش شبکه شاد بعد از استان‌های قم و البرز در جایگاه سوم قرار دارد.

«فرزاد خدایاری» با بیان اینکه کرمانشاه از نظر فعالیت در شبکه شاد فعالترین استان کشور است، افزود: قرار گرفتن کرمانشاه در جایگاه سوم کشور در حالی است که روستاهای استان قم و البرز که در جایگاه اول و دوم قرار گرفته‌اند از نظر پوشش اینترنتی مانند کرمانشاه مشکل آنتن‌دهی ندارند، اما کرمانشاه ۱۱۰ نقطه کور آنتن‌دهی دارد.

او با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد دانش‌آموزان استان به شبکه شاد متصل‌اند گفت: دانش‌آموزان کرمانشاهی روزانه پنج الی ۶ ساعت در کلاس‌های شبکه شاد حضور دارند.

خدایاری افزود: ۱۰۰ درصد مدارس شهری و ۸۰ درصد دانش‌آموزان روستایی استان به شبکه شاد متصل هستند و ۱۵ الی ۲۰ درصد باقیمانده مربوط به روستاهایی است که مشکل اینترنت دارند و یا دانش‌آموزان عشایری هستند که دسترسی به اینترنت دارند که ازعهده آموزش و پرورش خارج است.

وی اضافه کرد: برخی از روستاها اینترنت نسل دوم دارند که برای وصل به شبکه شاد باید به اینترنت نسل سوم و چهارم ارتقاء یابد.

او تصریح کرد: ۹۹ درصد روستاهای استان کرمانشاه به شبکه‌های تلویزیونی در راستای استفاده از برنامه‌های آموزشی دسترسی دارند  و دانش‌آموزانی که فاقد شبکه شاد هستند مشکل ادامه تحصیل ندارند.

خدایاری افزود: تعدادی از دانش‌آموزان بی‌بضاعت و زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی استان به گوشی دسترس ندارند.

پهنه باند شاد نیاز به ارتقا دارد

رییس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه شبکه شاد حدود ۱۶ میلیون کاربر شامل دانش‌آموز، مدیر مدرسه و معلم دارد، گفت: شبکه شاد بیشترین پهنه باند در سطح کشور دارد و علت ترافیکی در این شبکه تعداد زیاد کاربران و استفاده همزمان از آن است که باید پهنه باند را ارتقاء دهیم.

خدایاری در ادامه توضیح داد: سیم کارت شاد فقط مختص آموزش و پرورش است و کاربران آن نمی‌توانند به سایت‌ها و دیگر اپلیکیشن‌های اینترنتی خارج از محتوا و برنامه‌های شبکه شاد متصل شوند.

او گفت: آموزش در سطح جهان امروزه به طرف آموزش‌های الکترونیکی و استفاده از هوش‌های مصنوعی می‌رود و کمتر به آموزش‌های حضوری توجه می‌شود.

 شاد شبکه دانش‌آموزی آموزش و پرورش است و برنامه‌های آن شامل طراحی آزمون، ثبت تکالیف، حضور و غیاب دانش‌آموزان ( هر هفت دقیقه یک بار)، اشتراک‌گذاری صفحه دسکتاپ رایانه یا صفحه گوشی تلفن همراه، پخش زنده، ارتباط دوسویه معلم و دانش‌آموز در گروه‌های کلاسی مجازی، ارسال و دریافت فایل با حداکثر حجم ۱.۵ گیگا بایت و نظرسنجی و ارسال موقعیت جغرافیایی است. 

سرعت اینترنت کرمانشاه ۴۵۳ مگابیت بر ثانیه است

مدیر شرکت ارتباطات زیرساخت کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: سرعت اینترنت استان در سال ۹۹؛ ۴۵۳ مگابیت بر ثانیه است.

«حمیدرضا نوشادفر» افزود: برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و افزایش شاخص‌های توسعه ارتباطات در استان کرمانشاه در هفت سال گذشته ۱۹۰ میلیارد و ۶۷۹ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

وی توسعه زیرساختی در کرمانشاه را با توجه به جغرافیای خاص آن و مسیرهای سخت‌گذر بسیار سخت توصیف کرد و گفت: اما با همه مشکلاتی که داشتیم توانستیم در هفت سال گذشته ۷۳۳ کیلومتر کابل‌کشی فیبرنوری را افزایش دهیم و آن را به عدد یک هزار و ۷۷۴ کیلومتر برسانیم.

کرونا مصرف اینترنت در کرمانشاه را هفت برابر کرده است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمانشاه نیز گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا، مصرف اینترنت در این استان هفت برابر شده است.

«شهریار بهنیا» بیشترین میزان اتصال دانش‌آموزان به شبکه شاد در سراسر کشور را مربوط به استان کرمانشاه دانست و گفت: تمام مدارس شهری و یک هزار و ۵۹۸ مدرسه روستایی در سطح استان پس از تست سرعت به اینترنت رایگان متصل شده‌اند.

او اظهار داشت: به منظور استفاده هرچه بیشتر از شبکه شاد به تمام دانش‌آموزان و معلمان استان اینترنت رایگان اختصاص داده شده و اکنون تمام شهرهای استان کرمانشاه حداقل از ۲ مسیر به فیبر نوری متصل و از شبکه اینترنت نسل‌های سوم و چهارم برخوردار هستند..

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمانشاه افزود: اکنون تمام روستاهای استان به تلفن ثابت ، ۹۰ درصد روستاها به شبکه تلفن همراه و ۸۰ درصد نیز به اینترنت پرسرعت مجهز هستند.

استان کرمانشاه  ۳۳۰ هزار دانش آموز و چهار هزار و ۶۰۰ مدرسه و ۲۶ هزار فرهنگی دارد.

در این استان بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.