کهگیلویه و بویراحمد| از شنیدن سوت قطار یاسوج چه‌خبر؟
30 مهر 1399 - 18:38
بازدید 165
6

پروژه اتصال پایتخت طبیعت ایران به راه‌آهن بعد از گذشت سال‌ها هنوز به جایی نرسیده است و با احتساب ارز ۳۵۰۰تومانی باید حداقل نیم قرن منتظر سوت قطار بمانیم. به گزارش گفتمان زاگرس:توسعه حمل‌ونقل اعم از زمینی، هوایی و ریلی مهمترین شاخص برای توسعه‌یافتگی است زیرا بدون این مهم امکان فعالیت اقتصادی و رقابت با […]

پ
پ

پروژه اتصال پایتخت طبیعت ایران به راه‌آهن بعد از گذشت سال‌ها هنوز به جایی نرسیده است و با احتساب ارز ۳۵۰۰تومانی باید حداقل نیم قرن منتظر سوت قطار بمانیم.

به گزارش گفتمان زاگرس:توسعه حمل‌ونقل اعم از زمینی، هوایی و ریلی مهمترین شاخص برای توسعه‌یافتگی است زیرا بدون این مهم امکان فعالیت اقتصادی و رقابت با بازارهای داخلی و خارجی وجود ندارد و هیچ سرمایه‌گذاری استان‌هایی برخوردار را با استانی محروم از زیرساخت‌های اصلی عوض نمی‌کند.

در حالی در استان‌های مختلف دنبال تکمیل آزادراه‌ها هستند در کهگیلویه و بویراحمد هنوز عمده راه‌های روستایی آن خاکی و سوشه است و حتی تردد برای برخی روستاییان با اولین بارش برف و باران برای ماه‌ها قطع می‌شود.

جاده‌های استان زیبا و چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد به جاده‌های مرگ معروف شده‌اند، فرودگاه یاسوج رونقی ندارد و اتصال یاسوج به ریل آهن نیز به جایی نرسیده است و انتظار مردم برای شنیدن سوت قطار به‌سر نمی‌آید.

دولت نهم در اولین سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد احداث راه‌آهن «اقلید ــ یاسوج» را با هدف کمک به این استان کمترتوسعه‌یافته مصوب کرد ولی مطالعات انجام‌شده راه به جایی نبرد و در واقع این مصوبه منتفی شد ولی همچنان به‌عنوان یک مهم در دستور کار مسئولان وقت قرار داشت تا اینکه منتج به نتیجه شد.

تیر کاری مسئولان در سفر سوم دولت احمدی‌نژاد به این استان به نشانه خورد و عبور خط آهن از یاسوج از مسیر اقلید مورد تأیید قرار گرفت و در ردیف بودجه «کد» گرفت و به‌عنوان یک پروژه‌ ملی سالانه از محل اعتبارات ملی مبلغی را برای آن در نظر می‌گیرند.

بیشتر بخوانید

عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن یاسوج ــ اقلید در سال‌های اخیر آغاز شده است ولی به‌دلیل محدودیت‌های اعتباری پیشرفت لاک‌پشتی دارد به‌گونه‌ای که با این شرایط مردم این دیار دیگر از شنیدن سوت قطار مأیوس شده‌اند زیرا با حساب سرانگشتی دو دوتا چهارتا حتی بهره‌برداری از این پروژه به عمر بسیاری از مردم قد نمی‌دهد.

مسئولان و متولیان امر با برآورد‌های فعلی معتقدند برای اتمام این پروژه با ارز ۳۵۰۰تومانی بیش از یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با همین فهرست بها و در صورت اختصاص سالانه ۲۰ میلیارد تومان باید ۵۰ سال دیگر در انتظار افتتاح این پروژه باشیم در حالی که سالانه شاهد افزایش قیمت و در واقع افزایش فهرست بهای پروژه‌های عمرانی هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد طول پروژه راه‌آهن یاسوج ــ اقلید را ۱۷۶ کیلومتر عنوان کرد و گفت: امسال برای تسریع در عملیات اجرایی این پروژه ۶ میلیارد تومان گذاشته‌اند که این مبلغ بسیار ناچیز است.

پژمان نیک‌اقبال با بیان اینکه راه‌آهن یاسوج ــ اقلید می‌تواند قسمتی از پازل راه‌آهن اهواز ــ مشهد در آینده باشد، افزود: امکان اتصال راه‌آهن یاسوج در جنوب استان به راه‌آهن اهواز ــ مشهد وجود دارد که این پروژه مسافت دو شهر را ۵۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند.

تسنیم

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.