مادرانی که در روزهای کرونایی معلم شدند
03 آبان 1399 - 14:26
بازدید 118
7

آموزش مجازی مشکلات بسیاری را برای دانش‌آموزان و والدین ایجاد کرده است و تغییر شیوه‌های آموزشی در دهه اخیر موجب شد، والدین دچار سردرگمی برای دخالت در امورات تحصیلی فرزند خود شوند. به گزارش گفتمان زاگرس، کرونا ویروس تقریبا تمام بخش‌های کشور را دچار اختلالاتی کرده است، این اختلالات در برخی حوزه‌ها کمتر و در […]

پ
پ

آموزش مجازی مشکلات بسیاری را برای دانش‌آموزان و والدین ایجاد کرده است و تغییر شیوه‌های آموزشی در دهه اخیر موجب شد، والدین دچار سردرگمی برای دخالت در امورات تحصیلی فرزند خود شوند.

به گزارش گفتمان زاگرس، کرونا ویروس تقریبا تمام بخش‌های کشور را دچار اختلالاتی کرده است، این اختلالات در برخی حوزه‌ها کمتر و در برخی حوزه‌ها بیش‌تر است، مدارس یکی از بخش‌هایی در کشور بود که از روزهای اول تحت تاثیر قرار گرفت و برای حفظ سلامت دانش‌آموزان مدارس تعطیل شدند، وزارت آموزش و پرورش از همان روزهای ابتدایی آموزش مجازی را در دستور کار قرار داد، اما به علت فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم این روش آموزشی چالش‌های بسیاری را برای دانش‌آموزان ایجاد کرد.

آموزش مجازی مشکلات بسیاری را برای دانش‌آموزان و والدین ایجاد کرده است، شاهد بودیم که مادران در این ماه‌ها پا به پای معلمان و فرزندشان در بحث آموزش شرکت داشتند و به نوعی معلم دوم فرزندشان شدند.

تغییر شیوه‌های آموزشی در دهه اخیر موجب شد، والدین دچار سردرگمی برای دخالت در امورات تحصیلی فرزند خود شوند، زیرا شیوه آموزش ساده‌ترین مسائل ریاضی مانند جمع و تفریق با دو دهه گذشته تفاوت‌های چشمگیری داشته است و والدین با شیوه‌های آموزش جدید آشنایی چندانی ندارند و نمی‌دانند باید چگونه در امر آموزش دخیل شوند.

تمام وقتم صرف همراهی پسرم در آموزش مجازی می‌شود

خانم کیانی مادر یکی از دانش‌آموزان پایه دوم دبستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال گذشته پسرم در پایه اول دبستان تحصیل می‌کرد، در ابتدای سال تحصیلی معلم از والدین درخواست کرد که به شیوه‌های سابق به فرزندم در امور تحصیلی کمک آموزشی نکنم و اجازه دهم خودش امور آموزشی را پیگری کند و والدین تنها بر انجام تکالیف نظارت کنند.

وی ادامه داد: از اوایل اسفند و با مجازی شدن آموزش‌ها با مشکلات بسیاری برای آموزش فرزندم مواجه شدم، پسرم پایه اول بود و به علت حساسیت این پایه تقریبا تمام وقتم صرف همراهی با پسرم برای آموزش به شیوه مجازی شد و هم‌چنان این دغدغه پابرجاست.

کیانی تاکید کرد: آموزش مجازی برای دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم دبستان تا حدودی سخت است و والدین باید تمام وقت خود را صرف این مسئله کنند و شاید نتیجه دلخواه نیز حاصل نشود.

دغدغه والدین شاغل در آموزش مجازی

خانم امیری یکی از دیگر از والدین دانش‌آموزان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از چالش‌های آموزش مجازی در این دوران برای والدین شاغل است، زیرا فرصت کافی برای آموزش فرزند خود در این ایام ندارند.

وی با بیان اینکه شغل من پرستاری و همسرم در یکی از کارخانجات مشغول به‌کار است، گفت: برای اینکه بتوانم روزها در کنار فرزندم برای امورات تحصیلی‌اش باشم، مجبور هستم در این ایام شیف شب و عصر سرکار بروم، این مسئله معضلاتی را برای من به وجود آورده است.

امیری تاکید کرد: کودکان بدون حضور والدین نمی‌توانند آموزش مجازی را فرا بگیرند به خصوص در پایه‌های دبستان این مسئله مشهودتر است.

اجرای طرح معماران خشت اول برای والدین دانش‌آموزان

محمد محمدی معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در خصوص دغدغه‌های والدین و آموزش و پرورش در آموزش مجازی، اظهار کرد: کرونا موجب تغییر نگاه آموزش و پرورش نسبت به نقش والدین در آموزش و تربیت فرزندان شده است، امروز والدین نقش همیار معلم و مربیان را در آموزش دارند.

وی ادامه داد: به همان میزان که بر روی آموزش معلمان در آموزش مجازی حساسیت وجود دارد، بر روی آموزش والدین نیز حساسیت داریم و امروز بحث طرح معماران خشت اول از کلاس اول دبستان برای اولیا آغاز شده و در ادامه در سایر پایه‌ها نیز اجرا می‌شود.

محمدی با بیان اینکه شیوه دروس مختلف، شیوه نظارت بر تکالیف دانش‌آموزان و ارائه تکلیف به معلم در فضای مجازی در طرح معماران خشت اول پیش‌بینی شده است، گفت: همچنین در کنار این آموزش‌ها موضوعاتی مانند اسکن کردن فایل‌ها، فشرده‌سازی فایل‌ها، ارسال صدای دانش‌آموز برای معلمان و … به والدین با اولویت دانش‌آموزان کلاس اول آموزش داده می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه معلمان و مدیران مدارس موظف هستند ساعات تدریس دروس در شبکه‌های تلویزیونی را در شبکه شاد اطلاع‌رسانی کنند، عنوان کرد: به والدین توصیه شده قبل از آغاز تدریس در شبکه‌های تلویزیونی شرایط را برای دانش‌آموز مهیا کنند تا در محیطی آرام تدریس را فرا بگیرد، همچنین والدین نیز می‌توانند همراه دانش‌آموز تدریس را مشاهده کنند.

وی افزود: از ۱۵ تا ۳۰ شهریور مقرر شد در قرارداد تدریس بین معلمان و دانش‌آموزان درشبکه شاد، والدین نیز حضور داشته باشند تا در جریان امور قرار بگیرند، امروز بیش‌ترین نگرانی آموزش و پرورش برای محصلان مقطع پیش‌دبستانی بود که در سال‌جاری کتاب دوران طلایی کودک در چهارمحال و بختیاری به چاپ رسید و در این کتاب والدین گام به گام به اولیا نحوه دخالت را در آموزش فرزند را آموزش می‌دهد.

محمدی با اشاره به اینکه آموزش والدین به صورت غیرحضوری و مجازی نیز در دستور کار اداره‌کل آموزش و پرورش قرار دارد، عنوان کرد: در کتب ابتدایی و پیش‌دبستانی قسمتی برای آموزش والدین تعبیه شده است تا والدین بتوانند با امکانات موجود در خانه به آموزش فرزندشان کمک کنند، همچنین بروشور الکترونیکی نحوه ارتباط معلوم و دانش‌آموز برای بارگذاری در شبکه شاد در حال آماده‌سازی است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در مناطق محروم استان کمترین میزان نگرانی برای آموزش دانش‌آموزان در شرایط فعلی وجود دارد، یادآور شد: میزان حضور دانش‌آموزان در هفت منطقه محروم استان بالای ۹۰ درصد است و دربرخی از مناطق این عدد به ۹۶ درصد نیز می‌رسد.

وی توضیح داد: اگر میزان حضور دانش‌آموزان با سرد شدن هوا و شدت بیماری کرونا کمتر شد، بلافاصله درسنامه‌های خودآموز آماده شده چاپ و در اختیار دانش‌آموزان در مناطق محروم قرار می‌گیرد، نگرانی برای آموزش دانش‌آموزان در مناطق شهری بیش‌تر از مناطق روستایی است، در حال حاضر میزان حضور دانش‌آموزان در شهر شهرکرد به پنج درصد رسیده است.

ایسنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.