گرانی گوشت؛ پیامد قاچاق دام
19 آبان 1399 - 5:30
بازدید 132
4

پس از حاکم‌ شدن ثبات نسبی در بازار گوشت کرمانشاه طی ۱.۵ سال اخیر، چند وقتی است که شاهد افزایش ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی هر کیلوگرم گوشت قرمز نسبت به ماه‌های گذشته بودیم؛ برخی کارشناسان، قاچاق دام و صادرات را از علل گرانی این فرآورده دامی عنوان می‌کنند. به گزارش گفتمان زاگرس:افزایش دوباره قیمت […]

پ
پ

پس از حاکم‌ شدن ثبات نسبی در بازار گوشت کرمانشاه طی ۱.۵ سال اخیر، چند وقتی است که شاهد افزایش ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی هر کیلوگرم گوشت قرمز نسبت به ماه‌های گذشته بودیم؛ برخی کارشناسان، قاچاق دام و صادرات را از علل گرانی این فرآورده دامی عنوان می‌کنند.

به گزارش گفتمان زاگرس:افزایش دوباره قیمت گوشت موضوعی است که این روزها باهم به نُقل بسیاری محافل تبدیل شده و کمتر خانواری است که از این موضوع گلایه و شکایت نداشته باشد چرا که این ماده غذایی برای همه لازم است و پزشکان نیز به صورت مستمر بر مصرف آن تاکید دارند.

با این حال مشکلات اقتصادی و پایین آمدن قدرت خرید مردم از یک سو و گران شدن دوباره گوشت از سوی دیگر باعث شده تا دیر به دیر شاهد حضور این خوراکی بر سر سفره مردم باشیم، موضوعی که به طور قطع نه قصابی ها و نه مردم از آن سودی نمی برند.

وقتی از کارشناسان و صاحب نظران امر علت را جویا شدیم به دلایل مختلفی اشاره کردند، از جمله اینکه صادرات و قاچاق هر دو در این گرانی موثر هستند، ضمن اینکه با افزایش نسبی قیمت سایر اقلام و مواد غذایی قیمت گوشت هم ناخوادگاه روند افزایشی به خود می گیرد.

البته متولیان و دست اندرکاران امر هم تلاش های خود را آغاز کرده اند تا قیمت ها به گونه ای تنظیم شود که نه تولیدکننده متضرر شود و نه موضوع به گونه ای پیش برود که دیگر دست خریدار به گوشت نرسد.

قاچاق دام یکی از عمده ترین دلایل گرانی هاست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه قاچاق دام را یکی از عمده ترین دلایل گرانی اخیر گوشت دانست و گفت: موضوع قاچاق پدیده ای است که آسیب جدی برای اقتصاد دارد که در تلاشیم با همکاری دستگاه های امنیتی و انتظامی و همچنین دستگاه های اجرایی مانند جهاد کشاورزی، امور عشایری و مرزبانی جلوی این کار را بگیریم.

هدایت حاتمی تصریح کرد: کمبود نهاده های دامی نیز یکی دیگر از دلایل کاهش تولیدات و در نتیجه گران شدن گوشت است در حالی که باید تلاش کنیم تا تولیدکننده نیز انگیزه کافی برای تولید دام داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به حل شدن مشکل ارسال گوشت قرمز به استان، گفت: هماهنگی های لازم به عمل آمده و از این پس کمبود روزهای اخیر را شاهد نخواهیم بود.

حاتمی تصریح کرد: تلاش می کنیم هم خواسته های تولیدکنندگان را مدنظر داشته باشیم و هم اینکه قیمت ها به گونه ای باشد که عموم شهروندان بتوانند گوشت موردنیاز خود را تامین و خریداری کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه افزود: همه مسوولان استان شبانه روز پای کار هستند تا در خصوص افزایش قیمت گوشت آسیبی به مصرف کننده وارد نشود و در مقابل شرایطی هم فراهم گردد که بتوانیم نیازهای داخل استان را خودمان تولید کنیم.

وی یادآوری کرد: هرچند در علم اقتصاد رشد قیمت یک محصول همزمان با افزایش قیمت دیگر محصولات طبیعی است اما به هر حال باید تلاش کرد این افزایش قیمت به گونه ای نباشد که مصرف کننده را در تهیه محصول موردنظرش با مشکل جدی روبرو کند.

حاتمی در پایان بار دیگر بر مبارزه جدی با پدیده قاچاق دام تاکید کرد و گفت: هرقدر بتوانیم جلوی این پدیده را بگیریم در تنظیم بازار و تثبیت قیمت ها موفق تر خواهیم بود.

صادرات و قاچاق بیشترین تاثیر را در گرانی گوشت دارد

رییس اتحادیه قصابان استان کرمانشاه هم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: صادرات و قاچاق دام بیشترین تاثیر را در گرانی اخیر گوشت و افزایش ۲۰ تا ۲۵ هزار تومانی آن دارند.

حسن آمویی با بیان اینکه صادرات دام جزو موارد مهمی است که به گرانی گوشت دامن می زند، خاطرنشان کرد: هیچ کس مخالف صادرات نیست اما به شرطی که نیاز مردم جامعه مرتفع و تولید مازاد بر تقاضا به دیگر کشورها صادر شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه نظارت های لازم نیز بر میادین دام صورت نمی گیرد و برخی افراد سودجو با قاچاق کردن شرایط را بدتر می کنند.

آمویی، همچنین بالا بودن قیمت نهاده های دامی را موجب کاهش تولید دام دانست و گفت: این هم یکی دیگر از دلایلی است که با کمبود گوشت و در نهایت گرانی آن روبرو شویم.

رییس اتحادیه قصابان استان کرمانشاه یادآوری کرد: هم اکنون یک نفر در کشور کار واردات سویا که یکی از نهاده های اصلی دامی است را انجام می دهد، در چنین شرایطی مشخص است که قیمت ها سر از کجا در می آورد.

وی در خصوص گران شدن قیمت گوشت در کرمانشاه نیز گفت: پس از ممنوعیت صادرات دام، جلوی ارسال دام از استان های مرکزی به غرب کشور از جمله کرمانشاه گرفته شد این در حالی است که ما عمدتا نیازهای خود را از استان هایی مانند مرکزی و قم تامین می کنیم.

آمویی ادامه داد: زمانی که منع صادرات صورت گرفت ناخوداگاه شاهد کمبود گوشت در بازار کرمانشاه شدیم و نتیجه اش این شد که قیمت ها بالا رفت هرچند این را هم باید گفت که در حدود یک سال و نیم اخیر قیمت گوشت قرمز تقریبا در استان ثابت بوده است.

این مسوول با بیان اینکه پس از گرانی چند روز اخیر بعید است دیگر شاهد افزایش دوباره قیمت ها باشیم، گفت: اگر نظارت ها به صورت مستمر و دقیق انجام شود و نهاده های دامی نیز با قیمت مناسب در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد حتی می توانیم شاهد کاهش قیمت نیز باشیم.

وی در پایان قیمت هرکیلو گوشت گوسفند را ۱۳۰ هزار تومان و قیمت گوشت گوساله را نیز بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان اعلام کرد. 

رشد ۲۴ درصدی کشفیات قاچاق دام در استان

رییس پلیس امنیت اقتصادی استان کرمانشاه نیز از رشد ۲۴ درصدی کشفیات دام قاچاق در هفت ماه سپری شده از سال جاری خبر داد و به ایرنا گفت: در این مدت سه هزار و ۵۷۹ راس دام و طیور از قاچاقچیان کشف شده است در حالی که کشفیات هفت ماه سال گذشته ۲ هزار و ۸۹۴ راس بود.

سرهنگ «جلیل سلطانی» ادامه داد: بیشترین دام های کشف شده در هفت ماه سپری شده از سال جاری گوسفند ۲ هزار و ۵۴۲ راس، طیور ۹۳۳ قطعه و گاو ۱۰۱ راس بوده است.

وی همچنین ارزش احشام قاچاق کشف شده را بالغ بر ۶۱ میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: ار نظر ارزش ریالی نیز امسال نسبت به سال گذشته هشت درصد رشد داشته ایم.

رییس پلیس امنیت اقتصادی استان کرمانشاه، تعداد قاچاقچیان دستگیر شده احشام را نیز ۹۹ نفر ذکر کرد و گفت: ۹۲ دستگاه خودرو از آنها توقیف و ۸۹ پرونده نیز تشکیل شده است.

سرهنگ سلطانی، در پایان تعداد قاچاقچیان دستگیر شده سال گذشته را ۹۳ نفر و تعداد خودروهای توقیفی را نیز ۷۵ دستگاه ذکر کرد. 
قیمت گوشت قرمز در بازار کاهش خواهد یافت

استاندار کرمانشاه هم با اعلام اینکه نظارت و کنترل جدی در حوزه قیمت‌گذاری در استان ادامه دارد، گفت: قیمت گوشت قرمز براساس تدابیر اندیشیده شده در ستاد تنظیم بازار استان کاهش خواهد یافت.

هوشنگ بازوند روز یکشنبه در بازدید از میدان عرضه دام ماهیدشت و کشتارگاه صنعتی این شهر افزود: بازرسی و نظارت بر قیمت‌گذاری گوشت قرمز به صورت جدی در ستاد تنظیم بازار استان برنامه‌ریزی می‌شود و باتوجه به کاهش قیمت دام زنده در میدان باید قیمت عرضه در قصابی‌ها و مراکز عرضه گوشت قرمز نیز کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های ذی‌ربط با جدیت کامل باید از قاچاق دام جلوگیری کنند، تصریح کرد: با اتخاذ تدابیر لازم برای مبارزه با گران فروشی و تورم اقدام خواهد شد.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: اکنون قیمت دام در میدان عرضه پایین آمده و تصمیم‌های خوبی نیز در حوزه قیمت‌گذاری و عرضه گوشت در بازار اتخاذ شده و شاهد کاهش قیمت بیشتر انواع محصولات پروتیینی در روزهای آینده خواهیم بود.
به گزارش ایرنا، در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادرگوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در استان کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود.

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.