عملیات بیولوژیک آبخیزداری در مراتع کردستان آغاز شد
29 آبان 1399 - 7:30
بازدید 165
6

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: عملیات بیولوژیک آبخیزداری در سطح چهار هزار و ۱۳۲ هکتار از مراتع استان توسط تشکل‌های تخصصی منابع طبیعی و بهره‌برداران محلی آغاز شده است. به گزارش گفتمان زاگرس:سعدی نقشبندی اظهار داشت: این طرح شامل اجرای عملیات کپه کاری در یک هزار و ۱۸۰ هکتار، بذرکاری در ۷۵۵ هکتار […]

پ
پ

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: عملیات بیولوژیک آبخیزداری در سطح چهار هزار و ۱۳۲ هکتار از مراتع استان توسط تشکل‌های تخصصی منابع طبیعی و بهره‌برداران محلی آغاز شده است.

به گزارش گفتمان زاگرس:سعدی نقشبندی اظهار داشت: این طرح شامل اجرای عملیات کپه کاری در یک هزار و ۱۸۰ هکتار، بذرکاری در ۷۵۵ هکتار و تبدیل دیم زارهای کم بازده به علوفه کاری در سطح ۲۶۳ هکتار است.

 وی اضافه کرد: عملیات حفاظت و قرق در سطح یک هزار و ۹۳۵ هکتار از مراتع این استان نیز انجام می‌شود.

نقشبندی افزود: امسال همچون چند سال گذشته با عنایت مقام معظم رهبری با هدف کاهش و کنترل سیلاب کنترل فرسایش خاک کاهش سطح تبخیر و افزایش جذب آب توسط خاک و کنترل ریزگردها در نهایت توسعه پوشش گیاهی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اعتبار لازم برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری استان اختصاص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در راستای اجرای برنامه های ابلاغی ریاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و طرح‌های جهشی ۹*۹۹ با استفاده از ظرفیت قانونی ایجاد شده باستناد به بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور برای تشکل‌های تخصصی منابع طبیعی شامل فارغ‌التحصیلان و بهره‌برداران محلی شهرستان مجوز لازم صادر و از آنها در عملیات‌های مرتبط با منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده شده است.

نقشبندی با بیان اینکه کردستان در این زمینه از استان‌های پیشروی کشور بوده که این اقدام را برای اولین بار اجرایی کرده است، تاکید کرد: این استان دارای ۶۱۹ حوزه زیر آبخیز است که عملیات بیولوژیکی مرتعداری در زیر حوزه‌های آبخیز مصوب و مطالعه شده ۱۰  شهرستان اجرا می‌شود.

وی افزود: در عملیات بیولوژیک آبخیزداری از گونه‌های ماشک، اسپرس، یونجه، خلر، پروتریوم، آگروپاپیرون، آویشن ختمی و کاسنی برای کاشت در مراتع استفاده می‌شود.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.