اجتماعی
| 4 سال قبل

زندگی با کرونا زیر سقف آسمان

این روزها زندگی انسان با چالش‌های جدیدی روبرو شده و خانه‌نشینی یکی از راه‌های اصلی حفظ سلامتی افراد است، اما این خانه‌نشینی رنج زندگی را برای معتادان و کارتن خواب‌هایی که هیچ سرپناهی به جز آسمان خدا ندارند، دوچندان کرده است.

به گزارش گفتمان زاگرس:اعتیاد و بی‌خانمانی خود رنج و دردی است که نمی‌توان برای آن همانندی پیدا کرد و اینک ترس از ویروس منحوس کرونا و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در میان این قشر بخصوص آنهایی که هیچ سرپناهی ندارند و زیر سقف آسمان زندگی می‌گذرانند، مزید بر علت شده است.
هر چند در یک بازه زمانی شایعاتی مبنی بر اینکه‌ معتادان کرونا نمی‌گیرند در جامعه پیچید و این قشر را دچار توهم کرد اما پزشکان و درمانگران این شایعات را رد کرده و بر این عقیده‌اند افراد معتاد هم اگر پروتکل‌ها را جدی نگیرند به کرونا مبتلا می‌شوند حتی چون بدن ضعیف‌تری دارند، چه بسا شاید زودتر هم مبتلا شوند.
در لابلای تمام این باید و نبایدها و ترس و اضطرابی که جامعه را در بر گرفته باز هم هستند کسانی که حتی اگر بخواهند هم نمی‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کرده، در خانه بمانند و اصلا خانه‌ای برای ماندن ندارند و به ناچار همانند قبل از کرونا به زندگی خود در خیابان ادامه می‌دهند.
تعداد زیادی از این افراد که با عنوان معتادان متجاهر از آنها نام برده می‌شود بدلیل گرفتار شدن در دام اعتیاد بطور کامل از سوی خانواده‌ها طرد شده‌اند به گونه‌ای که حتی در این شرایط نیز پذیرایشان نیستند و به ناچار دوران قرنطینه خانگی را زیر سقف آسمان می‌گذرانند.
هر چند اعتیاد بلایی خانمان‌سوز است اما باید این به مسأله هم توجه شود که فرد معتاد در مرحله اول بیمار است بنابراین باید به جای طرد شدن از سوی جامعه و خانواده باید تا جایی که امکان دارد به او کمک کرد تا درمان شود بخصوص در این شرایط نباید بدست فراموشی سپرده شوند.
در این میان سازمان‌ها و نهادهایی همانند نیروی انتظامی، شهرداری، بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در حد توان به این افراد بخصوص در شرایط کرونایی خدمات ارائه می‌دهند اما باز هم در گوشه و کنار خیابان‌های خلوت شهر تعدادی از آنان با وضعیت اسفناک مشاهده می‌شوند.

جمع آوری ۵۱۰ معتاد متجاهر
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از پنج ماه پیش تاکنون ۵۱۰ معتاد متجاهر در سطح استان جمع‌آوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تحویل کمپ‌ها داده شده‌اند.

سرهنگ فرامرز شاکری افزود: قبل از ورود این افراد به کمپ از آنان تست کرونا گرفته شد که تعدادی مثبت بوده و برای مداوا به مراکز درمانی تحویل و افرادی هم که تست‌شان منفی بود با رعایت فاصله اجتماعی و سایر پروتکل‌ها در کمپ‌ها پذیرفته شدند.
وی یادآور شد: در میان این افراد چندین مورد کرونایی مثبت هم داشتیم که درمان شدند، ضمن اینکه هیچ مورد فوتی تاکنون در میان معتادان مبتلا به کووید۱۹ در استان ثبت نشده است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی کردستان در زمینه مدت اقامت این افراد در کمپ‌ها اظهار داشت: مدت زمان اقامت در کمپ‌ها سه ماه است و پس از آن اگر فردی باز هم نیاز به مداوا داشته باشد با نظر مرجع قضایی سه ماه دیگر این زمان تمدید می‌شود.

سرهنگ شاکری در پاسخ به این سوال که علیرغم تمام این تلاش‌ها باز هم معتادان متجاهر در خیابان‌ها دیده می‌شوند، گفت: در بسیاری مواقع فرآیند چرخه بعد از خروج این افراد از کمپ بصورت صحیح انجام نمی‌شودذضمن اینکه خانواده‌ها نیز آنان را قبول نکرده و طرد می‌کنند بنابراین ناچارا به روال زندگی قبلی‌شان بر می‌گردند.

بهزیستی یکی دیگر از سازمان‌هایی است که در زمینه ساماندهی معتادان فعالیت‌ها و اقدامات زیادی را در طول سال انجام‌ می‌دهد.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کمپ‌ها

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان اظهار داشت: در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر که اکثرا بی سرپناه بوده و از سوی خانواده‌ها طرد شده‌اند هر موردی که باشد از طریق شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی جمع‌آوری و با حکم دادستانی و دادگستری در مراکز ماده ۱۶ وابسته به بهزیستی پذیرش می‌شوند.

ناصر کریمیان افزود: این افراد قبل پذیرش از نظر بیماری‌های مختلف غربالگری شده و اگر موردی داشته باشند در بیمارستان‌ها بستری و پس از درمان در کمپ پذیرفته می‌شوند.

وی تاکید کرد: در شرایط کرونایی نیز این غربالگری‌ها  شدیدتر شده و قبل از دادن تست و اعلام جواب آن هیچ فردی در کمپ پذیرش نخواهد شد.
کریمیان با اشاره به فعالیت ۱۴ کمپ ترک اعتیاد در استان یادآور شد: در این کمپ‌ها معتادان متجاهر در صورت داشتن حکم دادستانی و طبق تبصره ۲ماده ۱۶ پذیرش خواهند شد ضمن اینکه افراد کارتن خواب هم در صورتی که معتاد باشند پذیرش می‌شوند در غیر این صورت ساماندهی آنان بر عهده شهرداری است.
معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان اضافه کرد: در این شرایط کرونایی تلاش می‌شود پروتکل‌های بهداشتی در کمپ‌ها رعایت شود البته هیچ فرد معتادی تا قبل از دادن تست و اعلام جواب آن در کمپ پذیرش نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از این معتادان پس از بهبودی بدلیل عدم پذیرش از سوی خانواده و جامعه باز هم گرفتار این بلا می‌شوند، از خانواده‌ها خواست آنان را باور کرده و به بهبودیشان کمک کنند.


راه‌اندازی مرکز جامع درمان اعتیاد

کریمیان به راه‌اندازی مرکز جامع درمان اعتیاد در استان اشاره کرد و گفت: این مرکز تجمیع، ترکیب و تلفیقی از تمام پروتکل‌های درمانی برای معتادان است که کارهای آن انجام شده و کمتر از یک ماه دیگر با پذیرش معتادان فعالیتش را آغاز خواهد کرد.

وی اضافه کرد: پذیرش معتادان در این مرکز شامل ۲ دوره خواهد بود که ۱۵ روز اول مرحله سم‌زدایی و سه ماه و نیم تا چهار ماه بعد آن نیز اقامت افراد معتاد در این مکان برای بهبودی کامل است.
معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان یادآور شد: در داخل این مکان، یک مرکز فنی حرفه‌ای نیز دایر شده تا این افراد بتوانند در مدت زمان اقامت خود، دوره مهارت آموزی و حرفه‌آموزی را نیز بگذارند تا مهارتی یاد بگیرند.
وی با بیان اینکه در این مرکز دوره‌های مختلف از جمله معرق‌کاری، منبت‌کاری و برق با همکاری مرکز فنی و حرفه‌ای کردستان آموزش داده می‌شود، افزود: پس از بهبودی معتادان و خروج آنان از مرکز در زمینه رفع موانع اشتغال آنها نیز کمک خواهیم کرد.
کریمیان گفت: معتادانی که در این مرکز پذیرش می‌شوند هشت ماه پس از دوره اقامتی، (چهار ماهه) با مرکز ارتباط دارند و در طول هفته چند جلسه باید در کلاس‌های آموزشی و روان‌شناختی شرکت ‌کنند.
و اما شهرداری و شورای شهر نیز به عنوان یکی دیگر از متولیان جمع‌آوری و ساماندهی افراد بی‌خانمان این روزها در راستای جلوگیری از تجمع زیاد این افراد به فکر راه‌اندازی گرمخانه جدید برای اسکان آنها افتاده‌اند.

رییس شورای اسلامی سنندج چند روز پیش از محل اسکان افراد کارتن خواب در خیابان انقلاب بازدید و از وضعیت موجود ابراز نگرانی کرد.

غریب سجادی گفت: تجمع معتادان و افراد کارتن خواب در معابر اصلی و پارک‌ها در این ایام سال برای همه شهروندان ناخوشایند است و ساماندهی و اسکان این افراد باید بصورت ویژه پیگیری شود.

وی تاکید کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و در راستای جلوگیری از تجمع افراد کارتن خواب باید مکان دیگری در این شهر جهت اسکان آنها مهیا شود.

تهیه غذای گرم مناسب و در اختیار گذاشتن وسایل بهداشتی به افراد بی خانمان و کارتن‌خواب از دیگر مواردی بود که رییس شورای اسلامی سنندج بر روی آنها تاکید کرد. ‌
 سجادی یادآور شد: اطلاع رسانی در زمینه آدرس گرمخانه شهرداری به شهروندان ضروری است و در این راستا می‌توانیم از پتانسیل و همکاری مردم و خیرین در خصوص تهیه لباس گرم و سایر موارد این افراد استفاده کنیم.

اسکان ۵۰ کارتن‌خواب بصورت شبانه

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان  شهرداری سنندج نیز گفت: از نیمه آبان گذشته که کار اسکان افراد بی سرپناه و کارتن خواب آغاز شد هر شب ۵۰ نفر در گرمخانه شهرداری اسکان دارند.

صلاح‌ وکیلی افزود:  متاسفانه بسیاری از افراد کارتن خواب بدلیل جمع‌آوری ضایعات و زباله حاضر به حضور در گرمخانه نیستند و مشکلات فراوانی برای اکیپ جمع‌آوری بوجود می‌آورند.

وی ابراز امیدواری کرد در صورت تهیه مکان مناسب بتوانیم ضمن افزایش ظرفیت اسکان از تجمع معتادان در گرمخانه نیز جلوگیری کنیم.
بی شک وجود افراد معتاد، کارتن خواب و بی‌خانمان در گوشه و کنار خیابان‌هاو معابر زیبنده استان فرهنگی کردستان نیست بویژه در این شرایط کرونایی که رعایت بهداشت فردی و اجتماعی حرف اول را می‌زند، بنابراین امید می‌رود دستگاه‌های مختلف اجرایی پای کار آمده و به این وضعیت سر و سامانی ببخشند.

ایرنا