اجتماعی
| 4 سال قبل

درصد شیوع کرونا در شهرهای چهارمحال و بختیاری بیشتر از روستاهاست

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: درصد شیوع کرونا در مناطق شهری استان ۸۲.۵۸ درصد و در مناطق روستایی ۱۷.۴۲ درصد است.

به گزارش گفتمان زاگرس:مجید شیرانی افزود: حضور در تجمعات، مکان‌های پرتردد و دورهمی‌های خانوادگی، بیشترین علت شیوع کرونا در مناطق شهری استان است که با رفع این چالش‌ می‌توان به مهار ویروس کرونا امیدوار بود.

وی درصد شیوع بیماری در بین زنان را بیشتر از مردان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که درصد بهبودی در بین زنان بیشتر از مردان است و ۵۱ درصد فوتی‌ها را مردان و ۴۹ درصد را زنان به خود اختصاص داده‌اند.

شیرانی همچنین با تشریح توزیع سنی مبتلایان به کرونا در استان، تصریح کرد: بیشترین مبتلایان به کرونا در استان در گروه سنی ۱۶ تا ۴۵ سال قرار دارند و افراد بین رده سنی ۴۶ تا ۶۰ سال ۲۲.۴۷ درصد، افراد بالای ۶۰ سال ۲۰ درصد، افراد بین پنج تا ۱۵ سال ۲ درصد و افراد زیر پنج سال یک درصد مبتلایان استان را تشکیل می‌دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با این وجود ۸۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از کرونا در استان برای افراد بالای ۶۰ سال رخ داده است.

شیرانی روند شیوع کرونا در استان را برخلاف کشور که با چندین موج روبرو بوده است، دانست و گفت: روند شیوع کرونا در استان از ابتدا تاکنون هیچگاه با موج‌های شدیدی روبرو نشده بلکه در یک روند صعودی حرکت آرام و پیوسته‌ای داشته است.

وی ادامه داد: طی ۶ ماه نخست امسال تا شهریورماه همواره آزمایش‌های منفی بیشتر از مثبت بوده است اما طی مهر و آبان ماه روند صعودی کرونا در استان شدت بیشتری پیدا کرد و موارد مثبت بستری بیش از موارد منفی گزارش شد.

شیرانی با اشاره به سطح‌بندی شهرستان‌های استان به مناطق قرمز، نارنجی و زرد، اظهار داشت: شهرستان‌هایی که روزانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تست (PCR)پی سی آر ۱۰ نفر از افراد مشکوک به کرونا مثبت شود، شهرستان‌های قرمز تلقی می‌شوند و برای مناطق نارنجی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۶ مبتلا و برای مناطق زرد چهار نفر مبتلا در نظر گرفته شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: برهمین اساس از روز شنبه شهرستان‌های سامان و کیار جزو شهرستان‌های قرمز، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، اردل، لردگان و خانمیرزا شهرستان‌های نارنجی و شهرستانهای بن و کوهرنگ نیز زرد تلقی شده و محدودیت‌های کرونایی متناسب با هر سطحی در این شهرستان‌ها تداوم می‌یابد.

شیرانی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۶۴۵ نفر در این استان جان خود را بر اثر ابتلای به کرونا از دست داده‌اند، افزود: هم اکنون ۲۵۹ بیمار در بخش‌های ویژه کرونا مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد حال ۴۹ بیمار وخیم گزارش شده است.

به گزارش گفتمان زاگرس، ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

ایرنا