پرواز نامتعادل قیمت‌ها از بازار تا سفره مردم/ مرغ محله مسؤولان ارزان‌تر است!
24 آذر 1399 - 12:05
بازدید 145
6

در حالی که مسوولان لرستان مدعی هستند مرغ در بازار استان بایستی به نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شود، اما در واقعیت این ادعا با سفره مردم همخوانی نداشته و در مراکز فروش قیمت مرغ از ۲۱ هزار تا ۲۴ هزار تومان متغیر است و سوال اینجاست چند نرخی بودن قیمت‌ها از […]

پ
پ

در حالی که مسوولان لرستان مدعی هستند مرغ در بازار استان بایستی به نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شود، اما در واقعیت این ادعا با سفره مردم همخوانی نداشته و در مراکز فروش قیمت مرغ از ۲۱ هزار تا ۲۴ هزار تومان متغیر است و سوال اینجاست چند نرخی بودن قیمت‌ها از کجا ناشی شده و چرا در استان به ثبات نمی‌رسد.

به گزارش گفتمان زاگرس:مرغ یکی از کالاهای اساسی در سبد خانوارها است که نوسان قیمت آن در برهه‌های مختلف همواره خبرساز می‌شود، اما امسال کاهش عرضه مرغ در یک مقطع زمانی سبب پر کشیدن قیمت مرغ به شکل غیر منتظره‌ای شد، این افزایش قیمت موجی از نگرانی و اعتراض را در میان مردم ایجاد کرد.

افزایش قیمت مرغ به شکل سرسام آوری موجب شد کمپین‌هایی برای نخریدن مرغ ایجاد شود، اما به هر حال نمی‌شود مرغ را از سفره‌های مردم حذف کرد، اما سوال اساسی که اکنون برای مردم پیش آمده این است که چرا در دیگر استان‌ها مرغ به قیمت ۲۰ هزار و چهار صد تومان عرضه می‌شود و در لرستان ۲۴ هزار تومان، البته در مواردی هم شاهد عرضه مرغ با قیمت‌های بالاتر هم هستیم  درواقع شاهد یک بی نظمی در این زمینه  هستیم.

در حالی که مسوولان لرستان مدعی هستند مرغ در بازار استان بایستی به نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شود، اما در واقعیت این ادعا با سفره مردم همخوانی نداشته و در مراکز فروش قیمت مرغ از ۲۱ هزار تا ۲۴ هزار تومان متغیر است و سوال اینجاست چند نرخی بودن قیمت‌ها از کجا ناشی شده و چرا در استان به ثبات نمی‌رسد.

به نظر می‌رسد تنظیم قیمت مرغ به شکلی که هم مردم توان خرید داشته باشند و هم مرغداران متحمل ضرر نشوند ضروری است، تحقق  این امر نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های متولی است نه اینکه هر کدام توپ را به زمین دیگری بیاندازند.

قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان برای مرغ

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه در یک مقطع زمانی قیمت مرغ تا ۳۵ هزار تومان هم رفت، عنوان کرد: اما در لرستان با تلاش و اتخاذ راهکارهایی نگذاشتیم قیمت مرغ از ۲۴ هزار تومان فراتر رود، حضور و همکاری تیم‌های مشترک سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صمت و تعزیرات مانع از افزایش قیمت بالای مرغ شد.

عظیم دادگر بیان کرد: قیمت مرغ طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار ظرف یک ماه گذشته هنگام تحویل در کشتارگاه‌ها ۱۶ هزار یا نهایت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد و قیمت مرغ در مراکز عرضه ۲۴ هزار تومان بود، اما اکنون طبق مصوبه تنظیم بازار قیمت هنگام تحویل در کشتارگاه ۱۴ هزار تومان و در مراکز خرده فروشی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است.

وی با بیان اینکه اکنون در حال ابلاغ این مصوبه به تمام مرغداری‌ها هستیم تا نرخ مصوب شده را رعایت کنند، اظهار کرد: هر کدام از مرغداری‌ها که مصوبه را رعایت نکنند اقدام به پلمب و تعطیل کردن واحد خواهیم کرد اما گام دوم مقابله با واسطه‌ها و دلالان است.

تاکید بر برخورد با متخلفان

مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد: ما بر اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور در سطح مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها پافشاری خواهیم کرد، و معتقد هستم زمانی که همکاری مشترک بین دستگاهه‌ای متولی نهادینه شود هر کاری ممکن است. 

دادگر گفت: قیمت مرغ تا کشتارگاه بر عهده جهاد کشاورزی است و پس از در اختیار سازمان صمت است، وظایف تفکیک شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود علت نوسان قیمت مرغ را در مهرماه کاهش جوجه‌ریزی عنوان کرد و افزود: جوجه ریزی از ۱۱۰ میلیون قطعه در روز به ۹۰ میلیون کاهش پیدا کرد و همین خود سبب نوسان قیمت مرغ در کشور و به تبع آن استان ما شد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: اکنون اما با توجه به تامین نهاده مورد نیاز مرغداران کاهش عرضه و افزایش قیمت مرغ توجیهی ندارد و اگر مرغداران از اجرای قیمت مصوب خود داری کنند مجبور هستیم آنها را به تعزیرات معرفی کنیم.

سازمان جهاد کشاورزی مسوول قیمت مرغ تا کشتارگاه است

سرپرست سازمان صمت لرستان هم در خصوص نظارت بر بازارمرغ بیان کرد: تعیین و نظارت قیمت مرغ تا دم کشتارگاه بر عهده جهاد کشاورزی است و پس از تحویل به بازار سازمان صمت باید موضوع نظارت را بر عهده داشته باشد.

بختیار رازانی گفت: به استناد جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برنامه‌ریزی و هماهنگی تولید و عرضه مرغ تا مرحله عمده فروشی بر عهده جهاد کشاورزی است یعنی این ارگان باید قیمت اولیه را به شکلی تنظیم کند که بالا نرود.

وی افزود: عدم عرضه مناسب و کافی در بازار سطح تقاضا را افزایش می‌دهد که این خود سبب نوسان قیمت مرغ می‌شود.

 سرپرست سازمان صمت لرستان عنوان کرد: ستاد تنظیم بازار سوم آذرماه ۹۹ قیمت مرغ را ۲۴ هزار تومان اعلام کرد و در این مدت سازمان صمت طبق وظیفه تعیین شده مسوول نظارت بر خرده فروشی‌ها بود که بازرسی‌های خود را در این مدت به طور شبانه‌روزی انجام داد.

رازانی تاکید کرد: اکنون سازمان جهاد کشاورزی باید قیمت مرغ زنده در کشتارگاه را اعلام کند سازمان صمت نیز همراه با دیگر تیم‌های مشترک نظارت بر بازار خرده فروشی‌ها و برخورد با متخلفان را انجام دهد.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی تا این لحظه قیمت مرغ را ۲۴ هزار تومان اعلام کرده و هر قیمت دیگری که به ما ابلاغ شود موضوع نظارت را در دستور کار قرار می دهیم.

فارس

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.