معاون استاندار لرستان، گفت: خوش بینانه میتوانم بگویم که ۴۰ درصد از خسارتهای وارد شده به پلها و راههای استان بعد از سیلاب بازسازی شدهاند.
به گزارش گفتمان زاگرس؛، گودرز امیری شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه جاده خرم آباد – پلدختر اشاره کرد و گفت: در جریان سیلاب ۴۳ کیلومتر از این مسیر تخریب شد که با کمک استانهای دیگر، وزارت راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری کشور به صورت موقت بازسازی و اصلاح شد.
جزئیات پروژه راهسازی خرمآباد- پلدختر
امیری با بیان اینکه بعد راه اندازی موقت، امکانات و تجهیزاتی در اختیار استان برای لایروبی رودخانه و تعریض جاده قرار داده شد، افزود: اگر بخواهیم جاده قدیم را به شکل اساسی و اصولی احداث کنیم نیاز به احداث دیواره حائل و حفاظتی داریم که بر اساس برآورد صورت گرفته بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در این رابطه اعتبار نیاز است.
وی، تصریح کرد: واریانت و جاده جایگزین در این مسیر به طول ۵۷ کیلومتر در چهار قطعه طراحی و بالغ بر هزار میلیارد تومان اعتبار اولیه برای آن پیش بینی شد که الان باید بالای هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.
برای احداث جاده قدیم سه بانک پذیرفتهاند که ۳۳۰ میلیارد تومان در قالب ماده ۵۶ مشارکت کنندمعاون عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه پیمانکار قطعه یک و چهار این پروژه انتخاب و عملیات اجرایی آن شروع شده است، عنوان کرد: کار راهسازی، احداث تونل و پلهای آن پیچیده و زمان بر است.
امیری با اشاره به اینکه جاده قدیم این مسیر هم به دلیل اینکه ۳۰۰ راه دسترسی محلی دارد امکان متروکه کردن آن وجود ندارد و حتماً باید احیا شود، بیان داشت: در این راستا پیگیر هستیم تا مباحث تأمین اعتبار حل شود و بتوانیم هر دو مسیر را به شکل مطلوب به بهره برداری برسانیم.
وی، تصریح کرد: برای احداث جاده قدیم سه بانک پذیرفتهاند که ۳۳۰ میلیارد تومان در قالب ماده ۵۶ مشارکت کنند، با پیگیری وزیر راه و استاندار به توافق نهایی رسیدهایم و قرار داد این امر در حال نهایی شدن است، امیدواریم طی هفتههای آتی این ۳۳۰ میلیارد تومان در اختیار وزارت راه قرار گیرد و پروژه با جدیت بیشتری به فعالیت خود ادامه بدهد.
وعده افتتاح ۳۳ پل تا پایان امسال
معاون استاندار لرستان در ادامه با اشاره به پلهای تخریب شده استان در جریان سیلاب، گفت: بالغ بر هزار و ۱۰۰ دستگاه پل کوچک و بزرگ در جریان سیلاب تخریب شد.
امیری با بیان اینکه بخشی از پلهای کوچک اصلاح و به بهره برداری رسید، افزود: برخی از پلهای بزرگ نیاز به تأمین اعتبار داشتند، عملیات اجرایی خیلی از آنها شروع شده است.
معاون عمرانی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه بالغ بر ۱۶۰ پل توسط راهداری شروع شده که ۹۳ مورد از آنها به بهره برداری رسیده است، گفت: مابقی در دست اجرا هستند، ۳۳ مورد از این پلها بزرگ هستند که نیاز به تأمین اعتبار داشتند.
امیری، ادامه داد: هفته گذشته در جلسهای رئیس سازمان راهداری کشور قول دادند که ۱۵ میلیارد تومان، استانداری نیز پنج میلیارد و بنیاد علوی پنج میلیارد در این زمینه کمک کنند، گفت: مدیرکل راهداری استان قول دادهاند که تا پایان سال جاری این ۳۳ پل تکمیل و به بهره برداری برسانند.
توقف پروژهها در ایستگاه کمبود اعتبار
وی با اشاره به اینکه سه مورد از این پلها شامل پل «ابراهیم آباد»، «بلیلوند» و «کاکارضا» را راهداری احداث میکند، ادامه داد: پل «کاکارضا» تأمین اعتبار شده، مشکلی ندارد و پیمانکار باید کار را تمام کند.
معاون عمرانی استانداری لرستان، افزود: بخشی از اعتبارات پل «بلیلوند» قرار شده که از طریق استان تأمین شود، پل «ابراهیم آباد» نیز مقرر شد که از طریق وزارتخانه پیگیری کنیم که هنوز اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری از این پل تأمین نشده اما به دنبال حل مشکل آن هستیم.
امیری با بیان اینکه خوش بینانه میتوانم بگویم که ۴۰ درصد از خسارتهای وارد شده به پلها و راههای استان بازسازی شدهاند، افزود: ۶۰ درصد این خسارتها باقی مانده که البته به صورت موقت اصلاح شده، اما به صورت اساسی و اصولی نیاز به تأمین اعتبار دارند.
مهر