رسانه ها در راستای ایجاد شور انتخاباتی و تقویت حس مشارکت عمومی نقشی غیرقابل انکار دارند
03 خرداد 1400 - 9:58
بازدید 167
7
دادستان ایلام گفت: دستگاه قضا مداخله گر در هیچ نهاد و اداره ای نیست اما بدون مماشات، پیگیر و مطالبه گر خواسته ها و مشکلات عامه مردم است.
پ
پ

به گزارش گفتمان: افشار خسروی زاد در دیدار با جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان ایلام اظهار داشت: دستگاه قضا به عنوان امین مردم به طور جدی با کسانی که باعث تشویش اذهان عمومی و ایجاد ناامنی اجتماعی در جامعه می شوند برخورد قاطع و جدی دارد.

وی افزود: در این میان رسانه ها و صاحبان قلم به علت مسوولیت خطیر اطلاع رسانی پل ارتباطی و مورد وثوق مردم و مسوولان از جمله دستگاه قضا هستند و به عنوان یکی از مراجع انتشار رویدادهای خبری باید نسبت به درج خبر خود به مردم، مسوولان و به ویژه دستگاه قضا و پلیس فتا پاسخگو باشند هرچند روال مراجع قضایی همکاری و تعامل با رسانه هاست.

خسروی زاد یادآور شد: رسانه ها بر اساس وظیفه ذاتی خود پیگیر مطالبات و خواسته های عمومی هستند و در این راستا باید با راستی آزمایی اخبار، از انتشار مطالب کذب و غیر واقع که مخاطرات و تبعاتی را برای خبرنگار و افکار عمومی در پی خواهد داشت خودداری کنند.

وی اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات و بسیج رسانه باید نسبت به عملکرد و انتشار اخبار از سوی رسانه ها نظارت داشته باشند و به رسانه هایی که اخبار غیرواقعی را منتشر می کنند تذکر لازم را داده و نیز کارگاه های آموزشی برای اصحاب رسانه به منظور آشنایی آنها با جرایم مطبوعاتی و خط قرمزها برگزار کنند.

وی به رسانه ها تاکید کرد: باتوجه به مسوولیت خطیر خود در قابل نگارش مطالب منتشره و نیز اعتمادی که مردم به آن رسانه دارند، باید جوانب عدالت را رعایت کنند و به جای انتشار غرض ورزی های شخصی و تخریب دستگاه ها و مسوولان، از آنها انتقاد سازنده همراه با پیشنهاد و راهکار ارائه دهند.

دادستان ایلام ادامه داد: رسانه فضایی عمومی و متعلق به تمام مخاطبان و عامه مردم است و صاحبان رسانه به عنوان مدیران افکار عمومی باید در نشر اخبار خود دقت نظر داشته باشند و از انتشار اخبار سوگیرانه با نظام جمهوری اسلامی ایران و تهیه خوراک خبری برای رسانه های معاند و نیز ایجاد تشویش و ناامیدی در بین مردم بپرهیزند.

وی به موضوع انتخابات ۲۸ خرداد اشاره کرد و گفت: رسانه ها در راستای ایجاد شور انتخاباتی و تقویت حس مشارکت عمومی نقشی غیرقابل انکار دارند و باید با هدف رشد فکری سیاسی جامعه گام بردارند و رسانه ها و مردم باید به این موضوع واقف باشند که حضور حداکثری در انتخابات باعث یاس دشمن می شود و نگاه دشمن به میزان مشارکت و اقبال عمومی مردم از همه پرسی است.

وی از رسانه ها خواست از انتشار هرگونه نظرسنجی با محتوای امنیتی و سیاسی و موضوع انتخابات که حساسیت زا و گاه مخاطره آمیز است پرهیز کنند و در این زمینه ها با دقت و هوشیاری گام بردارند و متولی امر نیز بر عملکرد کانال های شکل گرفته در فضای مجازی نظارت دقیق داشته باشند و رسانه ها نیز موظف به تمکین از قانون و رعایت خط قرمزها هستند.

خسروی زاد توصیه کرد: رسانه ها باید با تخلفات مطبوعاتی و خط قرمزهای تعریف شده قانون آشنا باشند تا ناآگاهانه با انتشار یک خبر برای خود و جامعه ایجاد مشکل نکنند و اعتمادی که مخاطبان به آنها دارند سلب نشود.

وی افزود: دستگاه قضا به طور مستمر فضای مجازی و مطالب منتشره در این شبکه های اجتماعی را رصد و پیگیری می کند و به مطالب منتشره، خواسته و مطالبات عمومی که در فضای مجازی نشر پیدا می کند، اشراف کامل دارد و موضوعات در سریع ترین زمان ممکن پیگیری می شود و به طور قطع بیش از ۷۰ درصد مطالبات مردمی مصوب توسط دستگاه قضا منتج به نتیجه می شود.

فضای مجازی و کانال های اطلاع رسانی مجازی باید مدیریت و ساماندهی شوند

رییس پلیس فتای استان ایلام هم گفت: پلیس فتای استان ایلام ناظر بر اخبار و مطالب منتشره از سوی رسانه ها و شبکه های اجتماعی است و هرگونه محتوای حساس انتشاریافته از سوی رسانه ها را مستندسازی و پیگیری می کند.

سرهنگ علی جمالی افزود: باوجود همکاری و تعامل نزدیک پلیس فتا با رسانه ها، اما برخی از آنها از خط قرمزهای تعریف شده عدول می کنند که به عنوان مثال و به طور غیرواقع و مستند با انتشار مطالبی عملکرد دستگاه قضا یا پلیس را در بین اذهان عمومی خدشه دار می کنند.

وی خطاب به متولیان امر از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات، اظهار داشت: باید فضای مجازی و کانال های تلگرامی مدیریت و ساماندهی شوند و افراد با دانش و آگاهی مجاز برای ورود به عرصه خبررسانی باشند.

جمالی یادآور شد: اما متاسفانه شاهد ورود افراد غیرحرفه ای به عرصه خبر و اطلاع رسانی هستیم که این افراد گاها از روی نااگاهی اخبار مساله دار را منتشر می کنند که این مطالب باعث بروز تبعات منفی بر روی افکار عمومی می شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.