استاندار: ۸۵ واحد راکد همدان به چرخه تولید بازگشتند
03 شهریور 1399 - 8:04
بازدید 149
7

استاندار همدان با بیان اینکه احیای واحدهای تولیدی راکد یکی از اولویت‌های استان است گفت: ۸۵ واحد راکد در یک سال گذشته به چرخه تولید و صنعت بازگردانده شدند. سید سعید شاهرخی شامگاه یکشنبه در گفت‌وگوی خبری از صدا و سیمای مرکز همدان با تاکید بر اینکه بخش خصوصی سهم بسزایی در احیای واحدهای راکد […]

پ
پ

استاندار همدان با بیان اینکه احیای واحدهای تولیدی راکد یکی از اولویت‌های استان است گفت: ۸۵ واحد راکد در یک سال گذشته به چرخه تولید و صنعت بازگردانده شدند.

سید سعید شاهرخی شامگاه یکشنبه در گفت‌وگوی خبری از صدا و سیمای مرکز همدان با تاکید بر اینکه بخش خصوصی سهم بسزایی در احیای واحدهای راکد داشتند افزود: نشست رفع موانع تولید و اقتصاد مقاومتی مهمترین برنامه ها برای رفع موانع تولید هستند.

استاندار همدان اضافه کرد: ما در سه بخش از تولید حمایت می‌کنیم چراکه تحریم‌های ظالمانه دشمن کار تولید را سخت کرده است.

وی با بیان اینکه بانک هایی که املاک تولیدکنندگان را توقیف کردند باید آن ها را برگردانند خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۵ واحد از واحدهایی که بانک ها تملک کردند بازگردانده شده است. 

شاهرخی ادامه داد: حمایت مالی و پرداخت تسهیلات از دیگر کارهایی است که در بخش تولید و حمایت از تولید کنندگان صورت می‌گیرد.

استاندار همدان خاطر نشان کرد: از ابتدای آغاز کار تصمیم به تعریف سند راهبردی توسعه استان گرفتیم و به تفکیک هر شهرستان برنامه عملیاتی تعریف شد.

وی اظهار داشت: در بخش مختلفی همچون صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات، گردشگری و صنایع دستی برنامه توسعه راهبردی برای این استان تعریف شده است.

شاهرخی با تاکید بر اینکه اولویت نخست ما توجه به معیشت مردم و ایجاد اشتغال برای مردم است، عنوان کرد: 

جهت‌گیری ما در این سه سال از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ توجه به این مسایل است که حفظ سلامت مردم در شرایط کرونا نیز از دیگر برنامه های استان است.

استاندار همدان گفت: سالانه پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان صورت می گیرد که در پایان برنامه توسعه این میزان به ۱۵ هزار میلیارد تومان می رسد.

شاهرخی افزود: از ابتدای امسال سرمایه گذاری خوبی صورت گرفته و پیش بینی می شود امسال هم همچون سال گذشته بیش از سقف تعیین شده در استان سرمایه گذاری شود.

وی با اشاره به فعالیت خوب بخش خصوصی افزود: ما برای اداره استان با برنامه عمل می کنیم و تلاش داریم دچار روزمرگی نشویم.

استاندار همدان با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته سالانه ۲۰ هزار شغل در همدان ایجاد می‌شود که این رقم در پایان برنامه سه ساله به ۶۰ هزار شغل می رسد افزود: در سال ۱۳۹۸ نرخ بیکاری سالیانه ۷.۳ درصد بوده که در فصل بهار امسال به ۷.۸ درصد رسیده و این امید را می دهد که سهم بیشتری را در این حوزه ها برای جوانان ایجاد کنیم.

توسعه علمی کشاورزی در دستور کار است

وی خاطر نشان کرد: استان همدان ۱.۲ درصد از وسعت کشور و ۲.۴ درصد از جمعیت کشور را دارد که با تولید پنج میلیون تن محصولات کشاورزی ۴.۴ درصد از تولیدات کشاروزی را به خود اختصاص داده است.

شاهرخی افزود: حرکت به سمت رویکرد علمی و طرح های علمی و نوین کاشت، داشت، برداشت و توسعه کشت گلخانه ای در دستور کار قرار دارد و تاکنون ۱۵۵ هزار هکتار به روش مکانیزه آبیاری شده که در پایان برنامه توسعه ۱۴ هزار هکتار نیز به این رقم افزوده می شود.

وی ادامه داد: تا قبل از برنامه ۹۷ هکتار گلخانه در استان وجود داشت و هر سال ۷۰ هکتار به ظرفیت گلخانه های استان اضافه می شود. 

استاندار همدان افزود: در شهرستان درگزین ۳۰ هکتار زمین به فارغ التحصیلان واگذار شده تا گلخانه راه اندازی کنند و در همه شهرستانها این سیاست برنامه ریزی شده و بیش از ۱۰ شهرک گلخانه ای کار خود را در استان آغاز کرده است.

شاهرخی گفت: سال گذشته با افتخار انگور ملایر به عنوان ۵۳ میراث جهانی فائو ثبت جهانی شد.

وی ادامه داد: طرح فراز در توسعه کشاورزی در این شهرستان اجرا می شود که بر اساس آن راندمان کار ۳ تا ۵ برابر افزایش می یابد.

وی خاطر نشان کرد: در ملایر سالانه ۴۴۰ هزار تن انگور برداشت می شود که اگر وارد طرح فراز شوند تولیدات آنها افزایش می یابد.

استاندار همدان افزود: ۶۰ هزار نهال گردوی اصلاح شده در استان توزیع شده است و امسال ۱۲۳ هزار درخت گردو سرشاخه پیوند شد که از فاکتورهای پایه در توسعه کشاورزی است.

شاهرخی گفت: در بخش توسعه فرآورده های سیب زمینی و سیر کارهای بنیادین صورت گرفته است و استان همدان در تولید گردو و سیر نیز رتبه برتر کشور را دارد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به صنعت نیز از مهمترین اهداف ما در استان است گفت: ۱۰۳۵ واحد فعال صنعتی در استان وجود دارد که ۲۶ هزار نفر در این واحد ها مشغول به کار هستند.

استاندار همدان افزود: ۱۹۵۵ واحد فرآورده کشاورزی و بسته بندی استان برای ۱۰ هزار و ۳۴۵ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی کرده اند

شاهرخی اظهار داشت: ۲۴ هزار واحد در بخش صنایع دستی داریم که ۴۳ هزار نفر در آن به صورت مستقیم مشغول کار هستند.

واگذاری طرح های نیمه کاره به مردم 

استاندار همدان گفت: واگذاری طرح های نیمه کار از سال های گذشته به مردم واگذار شد و تاکنون ۵۷۰ طرح عمرانی در حوزه های مختلف به بخش خصوصی واگذار شده که نمونه بارز آن سد خرم رود است که با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی در حال اجرا است.

شاهرخی افزود: ۲۴ درصد کل واگذاری طرح های نیمه کاره کشور در همدان به بخش خصوصی واگذار شده که در این زمینه رتبه نخست کشور را به دست آوردیم.

وی با بیان اینکه پنج هزار کارگاه صنایع دستی در استان وجود دارد گفت: این تعداد کارگاه برای هشت هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است.

شاهرخی اضافه کرد: جشنواره مبل و منبت ملایر سال گذشته ۶۵۰ میلیارد تومان فروش داشته و اکنون ۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم در تولید مبل ملایر و ۲۰ هزار نفر در حوزه خیاطی ملایر مشغول به کار هستند.

استاندار همدان با اشاره به وجود یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی در همدان که بیش از یک اثر آن ثبت شده است اظهار داشت: همدان ظرفیت های بسیار خوبی برای جذب گردشگر دارد.

وی اضافه کرد: به صورت مستقیم سه هزار نفر در بخش گردشگری استان مشغول کار هستند و چهار سایت ملی در استا برای گردشگری تعریف شده است.

شاهرخی خاطر نشان کرد: زمین هایی در کنار غار علیصدر ، باغ میوه همدان و بخش شمالی الوند برای اجرای توسعه گردشگری پیش بینی شده است.

۴۹۹ طرح هفته دولت در همدان بهره‌برداری و کلنگ زنی می‌شود

وی گفت: ۴۹۹ طرح، با اعتبار حدود چهار هزار میلیارد تومان، همزمان با هفته دولت در همدان بهره‌برداری و یا کلنگ زنی می‌شود.

استاندار همدان افزود: این استان ۳۰ شهرک صنعتی دارد که زمین‌های آن برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی با کمترین قیمت، با صدور مجوز در کمتر از ۲ ساعت در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد نزدیک به یک هزار و ۱۰۰ هکتار وسعت دارد که ۱۰۰ هکتار از آن در اختیار پتروشیمی ابن سینا قرار گرفته و سهمیه ۴.۵ ملیون مترمکعب آب برای آن اختصاص یافته است.

شاهرخی تاکید کرد: پتروشیمی هگمتانه تا ۴۰ روز دیگر به صورت رسمی بهره‌برداری و کار خود را آغاز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بخش معادن بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ظرفیت سرمایه‌ گذاری دارد، بیان کرد: در توافق صورت گرفته با شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، این شرکت یک هزار میلیارد تومان در این استان سرمایه گذاری می‌کند.

استاندار همدان ادامه داد: بر اساس توافق صورت گرفته، چهار گاوداری ۶ هزار راسی ، تا پایان برنامه توسعه راهبردی، در استان راه‌اندازی می‌شود.

همدان در بخش راه آهن قطب غرب کشور است

وی افزود: همدان در بخش راه آهن قطب غرب کشور محسوب می‌شود و در حال حاضر ۲ خط آهن در استان فعال است و با اتصال راه آهن همدان به ملایر یک کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب در همدان صورت می‌گیرد.

شاهرخی بیان کرد: راه‌های جاده‌ای استان خوب و مناسب است و ساخت کنارگذر شهرهای همدان، رزن، اسدآباد و توسعه راه‌های تویسرکان-کنگاور و تویسرکان گنجنامه در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر چند سد در شهرهای، نهاوند، رزن و تویسرکان در حال ساخت است که کمک زیادی در مهار سیلاب می‌کنند.

عزاداری‌ها در محیط‌های باز صورت گیرد

شاهرخی تاکید کرد: مردم همدان در مهار ویروس کرونا بسیار هماهنگ عمل کردند و در طول این مدت هیچ بیماری پشت در بیمارستان نماند و هرکس مراجعه کرد بدون درخواست پول یا دفترچه بیمه پذیرش شد.

وی با اشاره به اینکه آمار ابتلا، بستری و فوتی بر اثر کرونا در این استان بین یک سوم تا یک دوم کشور است، اضافه کرد: سازگاری و همزیستی با ویروس کرونا در دستورکار مردم همدان قرار گرفته است، ۹۰ درصد بیماران کرونا در همدان، از دورهمی‌ها مبتلا شدند.

استاندار همدان به مردم توصیه کرد: عزاداری‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و در محیط‌های باز صورت گیرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.