رضایتمندی مردم ،اساس امنیت پایدار/ سپاه از خودش شروع کند
12 اردیبهشت 1401 - 23:06
بازدید 144
4
روز گذشته در نشست صمیمی رسانه ها با فرمانده سپاه امیرالمومنین استان ایلام ،سردار شاکرمی با اشاره به اختلافات شورای شهر که بر وضعیت خدمات رسانی به شهروندان ظهور و بروز کرده است نکات صریح و البته واقع بینانه ای را بیان کردند .
نویسنده : علی اصغر اسدی
پ
پ

گفتمان علی اصغر اسدی :: روز گذشته در نشست صمیمی رسانه ها با فرمانده سپاه امیرالمومنین استان ایلام ،سردار شاکرمی با اشاره به اختلافات شورای شهر که بر وضعیت خدمات رسانی به شهروندان ظهور و بروز کرده است نکات صریح و البته واقع بینانه ای را بیان کردند .

سردار جمال شاکرمی گفت :«حساسم این است که همیشه شورای شهر مانع اصلی پیشرفت شهرها بودند چون تضاد منافع در آن بوده است

 امنیت پایدار را می توانیم از طریق اقدامات شاخص فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ساخت وساز انجام دهیم .

اگر مردم راضی بودند، انقلاب می ماند و گرنه با توپ و تانک که نمیشود مردم را نگه داشت»

از منظر دغدغه مندان و دلسوزان کشور ،اشاره  فرمانده سپاه ایلام به مقوله  امنیت پایدار بر پایه رضایتمندی مردم را باید بنیادی ترین موضوع این روزهای کشور قلمداد کرد .

متاسفانه تبیین واقع بینانه از وضعیت جامعه این روزها قطعه مفقوده پازل تصمیم گیری ها برای برون رفت کشور از مشکلات و تنکناهاییست که از منظر امنیتی میتوان از آن بعنوان آتش زیر خاکستر تعبیر کرد .

تحلیل و تفسیر وارونه از ‌وضعیت زندگی مردم و ارایه تصویری خلاف واقع از میزان اعتماد و  رضایتمندی آنان از مدیران و حاکمان کشور و تصمیم گیری بر اساس این تصویر نادرست ،مهمترین چالش نامرئی امنیت پایدار کشور به حساب می آید .

چالشی که شاید دستگاه اصلی امنیت کشور به آن واقف بوده ،اما سایر دستگاه‌های موازی با رجحان مسایل سیاسی و عبور از ممنوعیت ها برای مداخله در بازی های جناحی ،کمتر متوجه آن شده اند.

اگر بخواهیم واقع بینانه و بر مدار حقیقت وضعیت جامعه و میزان رضایتمندی مردم از دست حاکمیتی کشور را مورد کنکاش قرار دهیم ،کافیست بی نیاز از نظرسازی ها ،با حضور در کف خیابان ،بازار ،تاکسی،صف نانوایی و هرجایی که ردی از حضور مردم پیداست ،فقط به سخنان ،نقدها و غرولند مردم در واکنش به وضعیت گرانی ،بیکاری و دیگر مولفه های جلب رضایتمندی مردم از عملکرد مدیران گوش فرا دهیم.

بنابراین این بخش از سخنان  فرمانده سپاه امیر المومنین استان که « امنیت پایدار را می توانیم از طریق اقدامات شاخص فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ساخت وساز انجام دهیم .اگر مردم راضی بودند، انقلاب می ماند و گرنه با توپ و تانک که نمیشود مردم را نگه داشت» با باید مبنایی علمی برای درک میزان رضایتمندی مردم و تصمیم گیری برای امنیت پایدار بر این اساس قرار داد.

بدیهی است که مردم اساس و پایه امنیت پایدار هر کشوری قلمداد می شوند ،جمهوری اسلامی ایران نیز در چهل سال گذشته با تکیه بر این ظرفیت مردمی است که توانسته است به راحتی بر تمامی مولفه های ضد امنیتی یعنی جنگ‌و ترور قایق آید.

یقینا غفلت مدیران ارشد و تصمیم گیران کلان مدیریتی از این ظرفیت بی نظیر و عدم اتخاذ سیاست های مناسب اقتصادی برای بهبود وضعیت معیشت ،اقتصاد و اشتغال بعنوان بیس رضایتمندی مردم ،می تواند در کوتاه مدت کشور را از این ابزار امنیت پایدار بی بهره نماید

شاید طرح ریزی برای ورود سپاه پاسداران به مقوله احداث جاده ،سد ،لوله کشی آب ،کشاورزی و احداث ساختمان برای محرومین از منظر درک این مولفه مهم تامین کننده امنیت پایدار ،یعنی جلب رضایتمندی مردم نشات گرفته است .

اما این مقوله را باید درکی نادرست یا به تعبیر دیگری فهم ناقص از شیوه جلب رضایتمندی مردم در راستای حفظ این مولفه امنیت پایدار نام نهاد .

کسی نمی‌تواند منکر زحمات سپاه پاسداران در بزنگاههای حساس در شئون مختلف امنیتی کشور باشد ،اما به واقع می توان گفت ورود این نهاد مردمی نظامی به مقوله اقتصاد و ساخت و ساز ها بر پایه تفکر امنیت آفرینی را نشات گرفته از همان فهم ناقص از شیوه جلب اعتماد و رضایتمندی مردم قلمداد کرد .

شاید احداث ساختمان برای محرومین یا لوله کشی آب شرب چند روستا در کوتاه‌ مدت چ بصورت مقطعی بتواند در افراد محدودی القای خدمت و رضایت نماید .اما آیا این تمام ماجراست ؟!

حقیقت این است گرانی های لحظه ای مردم را از حداقل های معیشت محروم کرده است ،بیکاری جوانان تحصیلکرده و نبود شغل برای آنان به چالشی برای خانواده ها تبدیل شده است ،بعضا سیاست های نسنجیده و نادرست در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز باعث شده تا مردم از وضعیت کشور احساس خوبی نداشته باشند.

و این احساس بد مردم از طریق واکنش های رفتاری در مناسبت های اجتماعی و سیاسی کاملا هویداست ،قطعا نظام هم نمی‌تواند با چشم بستن بر بیش از نیمی از جامعه ،تمام تخم مرغ های خود را در سبد بخش حامی خود قرار دهد

از اینرو یکی از مهمترین و اصولی ترین راهها به منظور جلب رضایتمندی مردم و تغییر نگاه آنان به مدیران و دستگاههای دولتی و حاکمیتی ،شناسایی عوامل ایجاد نارضایتی و درک واقع بینانه ای از میزان بی اعتمادی و نارضایتی مردم از حاکمان کشور است.

وقتی که مردم می بینند که سیاست های کلان کشوری ،زندگی و رفاه آنان را تحت شعاع قرار داده و مسئولین به جای همرنگی با مردم و لمس تلخی ها و سختی های زندگی،برخلاف شعارها به گونه ای دیگر رفتار می کنند،راهی جز قضاوت نادرست از عملکرد مسیولین و تغییر نگاه به آنان در پیش روی خود نخواهند دید

امروز بخش قابل توجهی از تحصیلکرده های کشور بیکارند و سیاست های غیر کارشناسانه مسئولین هم کمترین تاثیری در بهبود روند بیکاری برجای نگذاشته است

امروز اگر گره اشتغال کشور باز شود ،دومینو وار بر تمامی حوزه ها تاثیر شگرفی بر جای خواهد گذاشت ،سیطره براین چالش مهم به تنهایی از ظرفیت و توان کافی برای ایجاد رضایتمندی بعنوان یکی از پایه های امنیت پایدار و حذف یک چالش مهم امنیتی کشور برخوردار است

بنابراین لازم است دستگاههایی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که امینت کشور را مرهون حضور آنان هستیم ،در کنار استفاده از ابزار بالقوه امنیت ساز ،با درک درست از دیگر مولفه های تامین کننده امنیت پایدار که سردار شاکرمی به آن اشاره داشتند ،در مسیر تامین آن پیشقدم شود

همانگونه که در سطور بالا به آن اشاره داشتیم ،شاید لوله کشی و احداث چند ساختمان برای محرومین روستاها در مسیر جلب رضایت مردم معنا شود ،اما ورود سپاه به این موضوع در جایی نیز خالق نارضایتی در بین مردم بعنوان پایه های امنیت پایدار به حساب می آیند.

اگر همین رقم قرار داد ۶۵۰میلیارد تومان قرارداداخیر  لوله کشی آب شرب روستاها بین سپاه امیرالمومنین و آبفای ایلام  را بعنوان یک الگو برای تاثیر گذاری بر میزان رضایت مندی مردم قرار دهیم ،با بررسی آن می توانیم از میزان تاثیزگذاری آن بر رضایت مردم پرده برداری نماییم

با یک حساب سرانگشتی می توان چنین گفت ؛در بحث واگذاری قرارداد ۶۵۰میلیاردی آبفا به سپاه استان ،آبفا کارفرما است و سپاه پیمانکار!حال چنانچه با خرد کردن این میزان اعتبار ،هر پنج میلیارد از آن به یک پیمانکار خصوصی واگذار می شد ،در مجموع حدودا ۱۳۰شرکت پیمانکاری استان در اجرای این پروژه سهیم بود ،حال تصور کنید اگر در هر شرکت فقط ده نفر به کار مشغول شود ،مجموعا در این پروژه ،ولو موقت برای حداقل تعداد یک هزار و‌سیصد نفر شغل ایجاد می شد از یک سو بر اساس تعرفه های قانونی هر شرکت نیز از سود قانونی اجرای پروژه بهره مند میشد

اینجا هم تاثیر لوله کشی بر رضایتمنتیدی مردم عاید دولت میشد و هم با ایجاد شغل و سود رسانی به دهها شرکت قدری از چالش بیکاری کاسته و گامی اساسی در مسیر جلب رضایتمندی مردم برداشته می شد !تازه اینکه شایبه دخالت سپاه در اقتصاد بعنوان یک چالش ضد امنیتی نیز حذف میشد !حال قضاوت کنید ،کدامین شیوه در حفظ مولفه های امنیت پایدار اثرگذار است ؟!

ورود سپاه به دیگر پروژه های عمرانی و خدماتی چیزی شبیه به همین موضوع قرار داد آبفاضلاب است .

سخن آخر

امنیت کشور باید خط قرمز همه ما باشد ،همه ما با هر دیدگاه و سلیقه ای در یک قایق نشسته ایم ،آثار مخرب سوراخ شدن این قایق متوجه همه سرنشینان آن خواهد بود .

پس ضرورت دارد همه با هم برای جلب رضایتمندی مردم بعنوان پایه اصلی تامین امنیت پایدار تلاش کنیم ، راه جلب رضایتمندی مردم هم شعار دادن نیست ،بلکه باید در عمل در مسیر رفع دغدغه های مردم گام برداشته شود .

نمی‌شود در یک سو ادعای از ضرورت جلب رضایت مردم سخن بگوییم ،اما از سویی دیگر هیچ راهبردی برای جلب رضایتمندی مردم از طریق شناسایی نیازها و دغدغه های آنها و رفع آنها در عمل نداشته باشیم !

حال چون فرمانده سپاه استان ایلام با سخنان دقیق و کارشناسانه خود، خط سیر درستی در مسیر تامین امنیت پایدار کشور ترسیم کرده اند ،خود پرچم دار تحقق این امر مهم و تامین کننده امنیت پایدار کشور باشند 

یقینا چنانچه سپاه بعنوان اولین دستگاه مهم ،خود را از فعالیت های اقتصادی و زیربنایی کنار بکشد و امور عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کند ،بدون شک مسیر را برای خروج دیگر نهادها از اقتصاد کشور و بازگشت بخش خصوصی به کار و رونق اقتصاد و اشتغال هموار خواهد کرد

نمی‌شود از یک سو نگران امنیت پایدار کشور بود ،اما در دگر سو شرکت های اتوبوس رانی ،کشنده ها ،شرکت های سازندگی و …..عرصه بر بخش خصوصی تنگ کنند!باید در عمل برای تامین امنیت پایدار کشور بر پایه جلب رضایت مردم گام برداشت.

بیشتر بخوانید:
نقش رسانه ها در تولید امنیت نقشی بی‌بدیل است
مرز جرم سیاسی و امنیتی کجاست؟ /توصیه‌های بورسی به دولت

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.