چگونه بیمه سلامت خود را با کرونا وفق داده است؟
12 شهریور 1399 - 15:10
بازدید 150
7

آنچنان که مدیر کل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد می گوید شیوع ویروس کرونا از بهمن ماه سال ۹۸ تاکنون باعث تغییراتی در مقررات و آیین نامه های پذیرش بیماران، بویژه افراد فاقد بیمه شده است و بیماران روی تخت بیمارستان هم بیمه می شوند. به گزارش گفتمان زاگرس:مدیرکل بیمه سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد […]

پ
پ

آنچنان که مدیر کل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد می گوید شیوع ویروس کرونا از بهمن ماه سال ۹۸ تاکنون باعث تغییراتی در مقررات و آیین نامه های پذیرش بیماران، بویژه افراد فاقد بیمه شده است و بیماران روی تخت بیمارستان هم بیمه می شوند.

به گزارش گفتمان زاگرس:مدیرکل بیمه سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تشریح برخی از این تغییرات گفت: یکی از مشکلات در بدو ورود ویروس کرونا به کشور نحوه ارزیابی وضعیت مالی متقاضیان بود که طبق قانون در شرایط عادی از پایگاه رفاه ایرانیان ۳۰ روز زمان لازم دارد اما از آنجایی که در بیماران کرونایی دوره بستری ۶ تا ۱۴ روز و حتی کوتاه تربود، در نتیجه حمایت و صیانت مالی نصیب مبتلایان نمی‌شد.

دکتر غلامرضا کاظمی یادآوری کرد: بسیاری نیز قبل از بیماری خود را بیمه نکرده بودند پس باید بین شرایط خاص کشور( اپیدمی کووید-۱۹) و قوانین و خط قرمز بیمه راهی انتخاب می شد که با اتخاذ تمهیداتی ویژه  هم زمان کوتاهتر شود و هم وسع فرد مورد  ارزیابی قرار گیرد.

کاظمی افزود: برای این مهم راهکار قانونی هم پیدا کردیم ( مواردی از این دست را مشابه مصادیق اورژانس تلقی کردیم) و اگر روی تخت بیمارستان برای فرد تشخیص کرونا داده می شد بر روی تخت بیمارستان بیمه می شد. با این کار خط قرمز سازمان در بیمه کردن افراد از بین نرفت بلکه زمان ارزیابی وسع تغییر پیدا کرد. 

مدیرکل بیمه سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد  ادامه داد: از شروع کرونا تا کنون بر اساس سیاست یاد شده حدود ۴۸ هزار نفر در استان بیمه شده اند و علاوه بر خدمات مورد نیاز در بحث تشخیص و مقابله با کرونا از جمله خدماتی همچون سی تی اسکن وPCR، CBC، ICU و … داروهای مورد استفاده در این بیماری نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

وی  پرداخت ۹۰ درصد هزینه‌ها با تعرفه دولتی در بستری و ۷۰ درصدهزینه‌های آزمایشگاهی (خصوصا در بخش دولتی) در  سرپایی را از دیگر خدمات بیمه سلامت به بیمه شدگان عنوان کرد.

دکتر کاظمی ادامه داد: محدودیت برخی مراکز تشخیصی  مرتبط با خدمات تشخیصی نیز لغو شد. به طور مثال در مواقع عادی دوره زمانی برای انجام سی تی اسکن ۱۸۰ روز است، اما برای بیماران کرونایی این محدودیت‌ها حذف شد.

وی اضافه کرد با توجه به اینکه مراقبت از بیمار در منزل نسبت به بیمارستان هزینه بسیار پایین تری دارد پس به شورای عالی بیمه پیشنهاد شد بیمه‌ مراقبت در منزل (homecare) بیماران نیازمند به ICU در چارچوب استانداردها تحت پوشش قرار گیرد که از فواید این کار می‌توان به کم شدن هزینه‌های بستری، آزاد شدن تخت‌های ICU و بالا بردن ظرفیت بیمارستان‌ها در پذیرش بیمار با توجه به صف بالا و مراجعه بیمار در زمان اپیدمی بیماری کرونا، موثر بودن فضای خانه و خانواده بر سرعت بهبود فرد بیمار نام برد.

مدیر کل بیمه سلامت استان گفت:  تمدید دفترچه بیمه‌ دارای برگه سفید، اجباری شدن استحقاق سنجی به معنای احراز هویت ( با کد ملی) از ابتدای تیر ماه و حذف دفتر چه کاغذی، استقرار سامانه رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیمارستانی ، تمدید زمان پروتکل های مرتبط به داروهای پرونده ای و یا داروهای خاص در دوران اپیدمی کرونا، فعال کردن سامانه پاسخ گویی ۱۶۶۶ و تشکیل گروهی متشکل از پزشکان متخصص عفونی و متخصص ریه با هدف ارائه آخرین اطلاعات مربوط به بیماری و راهنمایی کارشناسان پاسخگو در سامانه ۱۶۶۶ از دیگر اقدامات بیمه سلامت در زمان کرونا بوده است.

وی خرید تضمینی ۹۰ درصدی از بیمارستان ها و پزشکان مشروط بر ارائه سرویس از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده را از دیگر خدمات این بیمه به بیماران کشور در زمان کرونا عنوان کرد.

۶۵ درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس آخرین آمارها ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارد که در شهرستان های ۹ گانه استان پراکنده هستند.

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.