افزایش ۵۶ درصدی جمعیت حیات وحش در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد
17 مهر 1403 - 14:24
بازدید 14
0
مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری خبر داد؛ مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری از افزایش ۵۶ درصدی جمعیت حیات وحش در منطقه پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد خبر داد.
منبع : مهر
پ
پ

به گزارش گفتمان زاگرس:سعید یوسف پور اظهار کرد: در مناطق تحت مدیریت حفاظت شده سالانه در دو نوبت سرشماری تابستانه و زمستانه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: طی سرشماری روزهای اخیر که در پارک ملی تنگ صیاد انجام شد برآورد جمعیت نشان از آن دارد که جمعیت نشخوارکنندگان وحشی از جمله کل و بز و گوسفند وحشی نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد افزایش داشته است.

یوسف پور بیان داشت: در سرشماری سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاهد کاهش جمعیت حیات وحش بوده‌ایم که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سرشماری سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد کاهش جمعیت و در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش ۱۰ درصدی در جمعیت حیات وحش استان بوده‌ایم.

وی شکار در شب، شیوع بیماری در بین حیوانات وحشی و خشکسالی را از عوامل کاهش جمعیت حیات وحش در سال ۱۴۰۱ و بارش سنگین برف از عوامل کاهش جمعیت حیات وحش در سال ۱۴۰۲ دانست.

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: افزایش تعداد نیرو، خرید تجهیزات به روز مثل دوربین دید در شب با زوم بالا، تأمین تجهیزات خودرویی محیط‌بانان، مشارکت جوامع محلی و افزایش نظارت بر این مناطق از جمله دلایل افزایش جمعیت حیات وحش در استان چهارمحال و بختیاری بوده است.

وی با بیان اینکه عملیات لازم برای پیشگیری از آسیب رساندن سیل در فصل بارندگی در مناطق حفاظت شده صورت گرفت اذعان داشت: سه قنات در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد به طور کامل لایه‌روبی شد.

یوسف پور خاطر نشان کرد: مشارکت مردم در شهر فرخشهر، سفید دشت و روستاهای پیرامون در این مناطق باعث شد بتوانیم شرایط امنیتی خوبی را در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد ایجاد کنیم.

یوسف پور با تاکید بر اینکه خوشبختانه شاهد زاد و ولد بسیار خوب حیات وحش در این استان بوده‌ایم گفت: معمولاً در نشخوارگان وحشی سه قلوزایی به ندرت دیده می‌شود اما امسال شاهد سه قلو زایی در حیات وحش بوده‌ایم که علت آن امنیت مناطق حفاظت شده و افزایش شرایط زیستی در این مناطق بوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: افزایش ضریب حفاظتی مطرح شده در جوامع محلی باعث شده در حال حاضر به رشد بسیار خوب در حیات وحش برسیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.