کرمانشاه هم پیر شد
28 مهر 1403 - 10:43
بازدید 15
0
کرمانشاه بعد از استان‌های گیلان، مازندران، تهران، مرکزی، اصفهان، آذربایجان شرقی، همدان با 13.1 درصد افراد بالای 65، هشتمین استان پیر کشور است.
نویسنده : امیرحسین فتاحی
پ
پ

به گزارش گفتمان: سالمندی یکی از موضوعات مهم در نظام حمرانی جمهوری اسلامی ایران شده به طوریکه در سال ۱۳۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در خصوص ارتقاء نرخ باروری کل و حفظ جمعیت جوان و… ابلاغ شد.

سازمان بهداشت جهانی سن سالمندی را ۶۵ سال به بالا اعلام کرده و معتقد است هر جامعه‌ای ۱۲ درصد از جمعیت آن بالاتر از ۶۵ سال باشد؛ جامعه پیر محسوب می‌شود.

با میزان کاهش موالید به خصوص از دهه ۸۰ به بعد، سازمان ملل گزارش داده جمعیت سالمندی ایران، تا سال ۲۰۵۰ به ۳۲ درصد خواهد رسید.

کرمانشاه بعد از استان‌های گیلان (با ۱۶.۵ درصد)، مازندران، تهران، مرکزی، اصفهان، آذربایجان شرقی، همدان با ۱۳.۱ درصد افراد بالای ۶۵، هشتمین استان پیر کشور است.

دالاهو با ۱۷.۱ درصد افراد بالای ۶۵ سال پیرترین و جوانرود جوان‌ترین شهرستان‌های استان کرمانشاه هستند.

دوران پیری در انتظار دهه شصتی‌ها

سهیلا خزایی رئیس گروه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص شاخصه‌های سالمندی استان کرمانشاه، اظهار کرد: کرمانشاه در بحث فرزندآوری رتبه ۲۲ و در بحث سالمندی رتبه هشتم را در بین استان‌های کشور دارا است.
وی ادامه داد: اگر در جامعه‌ای جمعیت افراد زیر ۱۵ سال کمتر و یا نزدیک به ۴۰ درصد باشد، و یا درصد سالمندی کمتر و یا نزدیک از ۶ درصد باشد جامعه‌ای جوان خواهد بود.
رئیس گروه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سالمندان را ذخایر کشور دانست و افزود: امید به زندگی باتوجه‌به برنامه‌های سلامت‌محور در دستگاه‌های ذی‌ربط، رشد خوبی دارد.
وی در پاسخ به سؤال چرایی سرعت پیرشدن کرمانشاه، به کاهش فرزندآوری اشاره کرد و گفت: کرمانشاه با همین شیبی که به سمت پیرشدن و سالمندی رفته با همین شیب بلکه تندتر هم به سمت کاهش فرزندآوری رفتیم.
خزایی اوج و انفجار جمعیت را از آن دهه شصتی‌ها دانست و افزود: ایران در دهه شصت رشد بی‌سابقه جمعیت را در جهان تجربه کرد که الان دوران پیری در انتظار این دهه است.
وی اضافه کرد: باتوجه‌به این رشد جمعیت از سال ۱۳۶۸ استارت برنامه تنظیم خانواده زده شد که سال ۱۳۷۰ به‌صورت رسمی به همراه مشوق‌هایی که بیشتر جنبه تنبیهی برای مردم داشت، اجرا شد و برنامه‌ها به سمت کاهش موالید رفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.