دو هزار گواهی انحصار وراثت الکترونیکی در ایلام صادر شد
03 دی 1404 - 17:01
بازدید 16
2
مدیرکل ثبت احوال ایلام از صدور بیش از دو هزار گواهی الکترونیک در این استان خبر داد و گفت که با راه‌اندازی سامانه هوشمند صدور گواهی انحصار وراثت نیازی به مراجعه‌های حضوری و فرآیندهای زمان‌بر قضایی برای دریافت این سند نیست.
نویسنده : فاطمه عباسی
پ
پ

به گزارش گفتمان زاگرس ، آیت مهدیان به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان ثبت احوال کشور، اظهار کرد: سازمان ثبت احوال به عنوان پاسدار حریم مرزهای تابعیت و هویت کشور با بهره‌گیری از فناوری‌های روز، رویکرد خود را به سمت هوشمندسازی و ارائه خدمت‌ها به صورت غیرحضوری و ۲۴ ساعته تغییر داده است.

وی با بیان این که اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون سند هویتی شامل عکس، مشخصه‌های فردی، ثبت ازدواج و طلاق و نشانی افراد در پایگاه داده‌های جمعیتی کشور نگهداری می‌شود، افزود: در استان ایلام نیز یک میلیون سند هویتی و فوت به دو صورت فیزیکی و الکترونیک بایگانی شده که زیربنای اصلی تحقق دولت الکترونیک به شمار می‌رود.

مدیرکل ثبت احوال استان ایلام مهم‌ترین تحول اخیر در خدمت‌رسانی این سازمان را اجرای طرح صدور الکترونیک گواهی انحصار وراثت بر اساس برنامه هفتم توسعه دانست و یادآور شد: پیش از این، مردم برای دریافت گواهی انحصار وراثت درگیر ساز و کارهای طولانی اداری در دفاتر قضایی و دادگستری‌ها بودند که اکنون این فرآیند در کوتاه‌ترین زمان و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام می‌شود.

مهدیان با اشاره به این که از ابتدای اجرای این طرح در سال جاری تاکنون بیش از دو هزار گواهی انحصار وراثت در استان صادر شده است، توضیح داد که برای افرادی که پس از تاریخ اجرای این طرح فوت کرده‌اند، سامانه به صورت خودکار و بدون نیاز به درخواست بازماندگان، گواهی صادر می‌کند و پیوند الکترونیکی(لینک) آن از طریق پیامک برای وراث ارسال می‌شود.

وی تاکید کرد: بر این اساس دیگر نیازی به انتشار آگهی در روزنامه‌ها یا اثبات‌های طولانی‌مدت نیست و همه استعلام‌ها و ابلاغ‌ها به صورت سامانه‌ای (یا هوشمند) انجام می‌گیرد که این امر موجب صرفه‌جویی چشمگیر در وقت و هزینه‌های مردم شده است.

مهدیان در ادامه با اشاره به فعالیت سامانه «سهیم»به عنوان درگاه یکپارچه ارائه خدمت‌های ثبت احوال به مردم، گفت: افرادی که فوت مورث آن‌ها مربوط به قبل از سال ۱۴۰۴ و پیش از اجرای این طرح بوده است نیز می‌توانند با مراجعه به این سامانه درخواست خود را ثبت و گواهی را دریافت کنند.

وی در باره احتمال وجود مغایرت در گواهی‌های حصر وارثت یادآور شد: قانون‌گذار پیش‌بینی کرده که پس از صدور گواهی و ارسال پیامک، اشخاص ۱۰ روز فرصت دارند تا در صورت مشاهده هرگونه مغایرت یا اعتراض، موضوع را در سامانه ثبت کنند تا رسیدگی شود.

مدیرکل ثبت احوال ایلام با بیان اینکه درصد خطای این سامانه بسیار اندک است، افزود: از میان دو هزار گواهی صادر شده در استان، کمتر از ۵۰ مورد با مشکل مواجه شده‌ که بیشتر این موارد مربوط به اسناد هویتی قدیمی است.

وی بیان کرد: در مواردی که پیوند مادر و فرزندی در اسناد هویتی محرز نبوده یا ازدواج همسر متوفی به صورت رسمی ثبت نشده باشد، برای اثبات نسب یا زوجیت نیاز به حکم دادگاه است و برای سایر موارد، کار به صورت روان، سامانه‌ای و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

مهدیان در ادامه به تعامل گسترده این سازمان با سایر دستگاه‌های اجرایی نیز اشاره کرد و گفت: اکنون ۲۵۰ دستگاه اجرایی، نهاد و سازمان به صورت برخط از پایگاه داده‌های ثبت احوال استعلام می‌گیرند و در هشت ماهه امسال، افزون بر دو میلیارد داده هویتی در ارتباط میان این دستگاه‌ها با پایگاه داده ثبت احوال مبادله شده است.

مدیرکل ثبت احوال ایلام همچنین از انتقال وظیفه جداسازی یارانه‌ها از فرمانداری‌ها به ثبت احوال خبر داد و یادآور شد: با اتصال سازمان هدفمندی یارانه‌ها به پایگاه داده‌های خانوار ثبت احوال، تغییر ساختار خانوار و جداسازی یارانه‌ها نیز به صورت سامانه‌ای و هوشمند در این سازمان انجام می‌شود.

بر اساس مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۲۰ آذر ماه ۱۲۹۷ خورشیدی، مقررات تشکیل اداره سجل احوال در وزارت کشور تهیه شد و نخستین شناسنامه برای دختری به نام «فاطمه ایرانی» در تاریخ ۳ دی همان سال صادر شد.

سازمان ثبت احوال کشور به عنوان متولی اصلی مدیریت هویت و تابعیت ایرانیان، فعالیت‌های خود را بر پایه قانون مصوب سال ۱۳۶۳ مجلس شورای اسلامی ساماندهی کرده است.

بر اساس این قانون، رسالت بنیادین این سازمان بر گردآوری و ثبت چهار واقعه حیاتی اصلی شامل ولادت، وفات، ازدواج و طلاق استوار است.

طبق وظایف تصریح‌شده در این مصوبه، ثبت ولادت و صدور شناسنامه برای نوزادان، ثبت واقعه وفات و صدور گواهی مربوطه و همچنین تعویض شناسنامه‌های مستعمل در زمره مأموریت‌های روزانه این نهاد قرار دارد.

افزون بر این، ثبت رسمی وقایع ازدواج و طلاق و درج تغییرات حاصله در اسناد هویتی، بخش دیگری از تکالیف قانونی این سازمان است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.