واقعیت‌های طعم و بوی نامطبوع آب شرب سنندج/ورود فاضلاب به سد قشلاق
22 مهر 1399 - 15:51
بازدید 183
6

در حالیکه متولیان آبفا کردستان بوی نامطبوع آب شرب سنندج را نتیجه کاهش آب سد قشلاق و همچنین وجود جلبک‌های آن می‌دانند، نماینده مردم سنندج از ورود فاضلاب بزرگترین روستای نزدیک سنندج به داخل سد انتقاد کرد. یه گزارش گفتمان زاگرس:طعم و بوی بد آب در کردستان به ویژه سنندج دو سال است مردم را […]

پ
پ

در حالیکه متولیان آبفا کردستان بوی نامطبوع آب شرب سنندج را نتیجه کاهش آب سد قشلاق و همچنین وجود جلبک‌های آن می‌دانند، نماینده مردم سنندج از ورود فاضلاب بزرگترین روستای نزدیک سنندج به داخل سد انتقاد کرد.

یه گزارش گفتمان زاگرس:طعم و بوی بد آب در کردستان به ویژه سنندج دو سال است مردم را به شدت رنج‌ می‌دهد طعم و بوی بدی که علی‌رغم تمام تلاش‌های متولیان حوزه آب استان صدای مردم را درآورده و حال این گلمندی‌ها از بدنه مردمی به میانه مسئولان هم کشیده شده است.

استان کردستان یکی از تامین‌کنندگان آب در کشور به شمار می‌رود، بنابراین مردم حق دارند از آب شرب سالم، بهداشتی و گوارا بهره‌مند باشند اما اوضاع در این حوزه اصلا بر وفق مراد نیست و ماه‌ها نه بلکه سال‌هاست مردم این استان از طعم و بوی بد آب رنج می‌برند.

نشست‌ها و وعده‌های پیاپی مسئولان در زمینه رفع این مشکل ادامه دارد، آبان ماه سال گذشته بود که مدیرعامل شرکت آبفا استان اعلام کرد«سنندجی‌ها با خیال راحت آب شرب سالم و بهداشتی را مصرف نمایند».

کارشناسان چه می‌گویند

مغذی شدن آب سد وحدت و رشد جلبک‌ها، ریختن فاضلاب روستایی و پساب‌های کشاورزی و همچنین کم شدن آب سد و برداشت از عمق پایین‌تر ذخیره سد، از جمله دلایل عدم مرغوبیت آب شرب سنندج است که البته تاثیری بر سلامت آب ندارد و فقط استانداردهای ثانویه را کاهش داده و موجب طعم و بوی نامطبوع آب شده است.

کارشناسان معتقد هستند راه حل قطعی رفع طعم و بوی آب شرب سنندج انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج و همچنین اجرای سند راهبردی بهبود کیفی منابع آب شرب است راهکاری که به گوش استاندار کردستان رسید.

وعده چند روزه استاندار کردستان برای انتقال آب از سد آزاد

استاندار کردستان می‌گوید: در شرایط فعلی کشور که مردم با مشکلات بسیاری روبرو هستند، تامین آب شرب با کیفیت، حداقل کاری است که مسوولان می‌توانند برای مردم انجام دهد.  

بهمن مرادنیا در نشست با متولیان امر با بیان اینکه سال گذشته بحث انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج مطرح شد، گفت: با توجه به نارضایتی شهروندان سنندجی از کیفیت و طعم آب شرب پیگیری‌های لازم انجام شده است و بر اساس وعده‌ وزارت نیرو، طی چند روز آینده مردم این شهر از آب گوارای سد آزاد به جای سد قشلاق بهره‌مند خواهند شد.

طی چند روز آینده مردم این شهر از آب گوارای سد آزاد به جای سد قشلاق بهره‌مند خواهند شد

این وعده‌ای بود که آقای مرادنیا استاندار کردستان تقریبا ۱۶ مهرماه امسال به مردم داد یک هفته گذشت اما خبری از این طعم گوارای آب نشد!

ورود فاضلاب به آب شرب یک شهر

اگرچه خیلی از متولیان امر به طور کامل منکر ورود هر نوع فاضلاب به سد قشلاق سنندج بودند اما استاندار کردستان طی هفته گذشته بر حذف ورود فاضلاب روستایی به دریاچه سد وحدت سنندج تاکید و عنوان کرده بود: این اقدام باید سال گذشته انجام می‌گرفت کار مهمی که برایش بودجه هم تخصیص گرفت اما بطور کامل انجام نشد.

تهیه گزارشی دقیق از نتیجه مطالعات و بررسی‌های انجام شده توسط شرکت مشاور به وزیر نیرو برای اتخاذ تصمیم اساسی و اقدام موثری برای جلوگیری از تکرار مشکل طعم و بوی نامطبوع آب شرب سنندج از دیگر درخواست‌های استاندار کردستان بود که باید نشست و دید این مطالبه چه زمانی جنبه عملیاتی شدن به خود خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مورد وضعیت آب شرب سنندج می‌گوید: عمدتا طعم آب‌های سطحی (سدها) با آب‌های زیرزمینی متفاوت است و کلیت آب شهر سنندج به لحاظ پارامترهای هیدرولیکی دارای مطلوبیت ۱۰۰ درصدی است.

کلیت آب شهر سنندج به لحاظ پارامترهای هیدرولیکی دارای مطلوبیت ۱۰۰ درصدی است.

علیرضا طباطبایی اظهار داشت:‌ پایش‌های مستمری از سوی شرکت آبفا استان و نیز دستگاه ناظر که شبکه بهداشت است، انجام می‌شود و به لحاظ سلامت آب شهر مشکلی ندارد و فقط از نظر گوارایی در برخی ایام دچار تغییر می‌شود.

آب سنندج به لحاظ ملاحظات بهداشتی مشکلی ندارد

وی افزوده بود: وارونگی‌های اتفاق اتفاده در مقاطعی از سال در دریاچه سد وحدت سنندج موجب احساس مقداری تغییر در طعم و بوی آب می‌شود که به لحاظ ملاحظات بهداشتی مشکلی ندارد.

ورود فاضلاب روستایی به سد وحدت

در حالی مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از سلامت و کاملا بهداشتی آب شرب سنندج سخن می‌گوید، محسن فتحی نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی به وزیر نیرو در خصوص مشکلات و پروژه‌های ناتمام آب و فاضلاب و همچنین تغییر رنگ و طعم آب شرب سنندج تذکر داده و عنوان کرده است: «ورود فاضلاب تعدادی از روستاهای حاشیه سد وحدت موجب بروز مشکلات و آلودگی زیست‌محیطی برای آب شرب شهر سنندج شده است.

بر اساس اعلام محیط زیست شهرستان سنندج، فاضلاب روستای دو هزار نفری سراب قامیش حدود ۱۰ لیتر بر ثانیه بدون هیچ تصفیه‌ای وارد سد وحدت می‌شود.

فاضلاب روستای دو هزار نفری سرابقامیش حدود ۱۰ لیتر بر ثانیه بدون هیچ تصفیه‌ای وارد سد وحدت می‌شود.

نماینده مردم کردستان لزوم تکمیل پروژه‌های ناتمام آب و فاضلاب شهری و روستایی را نیز یادآور شد و نوشت: مردم دیواندره هم این روزها با مشکلات فراوانی برای تأمین آب مواجه اند که این خصوص دولت موظف به تسریع در تکمیل پروژه است.

فتحی در جریان بازدید از تصفیه‌خانه سنندج که در فصل تابستان با توجه به جواب استعلام‌های حوزه وزارت بهداشت وی به تأیید سلامت آب در حوزه میکروبی و بهداشتی اشاره کرده بود که تعمیم آن به شرایط آب در فصلی جدید صرفاً یک بازی رسانه‌ای است.

وی اذعان کرده بود: حامیان تداوم مدیریت فعلی آبفای کردستان به جای فرافکنی باید شرمنده رفتارهای دوگانه خود و سو استفاده از این موضوع حیاتی باشند.

فارس

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.