اصلاح قانون تعهد ارزی، هدیه‌ای بزرگ برای صادرکنندگان
29 مهر 1399 - 15:39
بازدید 144
2

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش ملایر گفت: قانون تعهد ارزی برای صادر کنندگان به منظور حمایت از صادرات کشور باید اصلاح شود و گرنه صادراتی که برای آن ۲۰ سال زحمت کشیدیم را از دست خواهیم داد. به گزارش گفتمان زاگرس:۲۹ مهرماه به عنوان روز ملی صادرات در تقویم ایران شناخته می‌شود تا اهمیت […]

پ
پ

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش ملایر گفت: قانون تعهد ارزی برای صادر کنندگان به منظور حمایت از صادرات کشور باید اصلاح شود و گرنه صادراتی که برای آن ۲۰ سال زحمت کشیدیم را از دست خواهیم داد.

به گزارش گفتمان زاگرس:۲۹ مهرماه به عنوان روز ملی صادرات در تقویم ایران شناخته می‌شود تا اهمیت این رویداد اقتصادی برای همگان بهتر روشن شود. هرساله به این مناسبت مراسمی برگزار و از صادرکنندگان برتر تجلیل به عمل می‌آید، اما امسال کرونا این مراسم را نیز به محاق تعطیلی برد. اما با این وجود بررسی وضعیت صادرات استان خالی از لطف نیست.

به گفته مرتضی نجفی‌مقدم، مدیرکل گمرک استان همدان در ۶ ماهه نخست امسال ۶۵ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۲۹۳ دلار از استان همدان به ۳۴ کشور صادر شده است که مهمترین این کالاها انواع کشمش، موتور کولر آبی، فروسیلیس، شیر خشک صنعتی، شور و ترشیجات و… بوده که به کشورهایی چون عراق، پاکستان، چین، روسیه، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان صادر شده است؛ این میزان نسبت به سال گذشته از نظر ارزشی ۱۹ درصد رشد داشته است.

بر اساس اعلام مدیرکل گمرک استان میزان واردات به استان نیز ۸ میلیون دلار بوده که مهمترین این کالاها نخ پلی استر، بذر سیب زمینی انواع قطعات خودرو، ماشین آلات و ملحقات خط تولید بوده که از ۱۲ کشور مانند آلمان، گرجستان، چین، امارات، ترکیه، هلند، هند و سوئد بوده است.

با این حال اگرچه تحریم‌ها بر میزان و روند صادرات استان تأثیر داشته است اما دولت می‌تواند با انجام اقداماتی این تأثیرات را کاهش دهد. وضعیت فعلی صادرات به ویژه در استان همدان را در گفت‌‌وگو با منوچهر رضایی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش ملایر و از صادرکنندگان به نام استان بررسی می‌کنیم.

فارس: آقای رضایی ضمن اینکه روز صادرات را به شما تبریک می‌گوییم، از نقش صادرات در اقتصاد کشور برایمان می‌گویید.

رضایی: بنده هم روز ملی صادرات را به صادرکنندگان تبریک عرض می‌کنم. البته این بحث گسترده‌ای است اما اهمیت صادرات به ویژه صادرات غیر نفتی  بر اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست که چگونه کشور را به جلو پیش برده و باعث رشد اقتصادی کشور و محرک تولید می‌شود و البته اشتغال و تولید ثروت را به دنبال دارد.

فارس: امروز وضعیت صادرات ما به چه شکلی است؟

رضایی: در ۲۰ سال گذشته کارهای بسیار خوبی از سوی دولت‌های مختلف صورت گرفته تا صادرات غیر نفتی ما از مقدار اندکی که بود به میزان امروز برسد. دولت‌ها بسترهای لازم را فراهم کردند و مردم نیز همت به خرج دادند تا این دستاوردها حاصل شود، و ما نباید با اقداماتی نسنجیده این دستاوردها را از دست بدهیم.

فارس: کدام اقدام دولت باعث شده که شما این اخطار را اعلام کنید؟

رضایی: اقدام عجیب تعهد ارزی چالش بزرگی است که دولت برای صادرکنندگان به وجود آورده است به طوری که صادرکننده موظف است ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگرداند که این اتفاق در عمل غیر ممکن است. بانک مرکزی بهتر از همه می‌داند که امکان ورود و خروج ارز به داخل کشور وجود ندارد و حتی دولت مقتدر جمهوری اسلامی نیز نمی‌تواند پول نفت خود را وارد کشور کند، چه برسد به یک تاجری که کشمش و این گونه کالاها را صادر می‌کند.

البته صادرکننده جز درآمد حاصل از صادرات را به داخل کشور بازمی‌گرداند چر که اگر این اتفاق رخ ندهد، چگونه چرخه اقتصادی به گردش درمی‌آید. در درجه دوم صادرات عمده ما که به کشور عراق است از ۱۰ سال پیش با ریال انجام می‌شود و ارزی در کار نیست. امروز صادرکننده کالا خود را از متن بازار تهیه می‌کند در حالی که تخلف را وارد کننده‌ای انجام می‌دهد که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از دولت برای وارد کردن کالاهای اساسی دریافت کرده و به وعده خود عمل نکرده است و باید مورد بازخواست قرار گیرد.

فارس: اهمیت صادرکننده برای تنظیم بازار داخل و تولید کننده چیست؟

رضایی: صادرکننده، نیاز مازاد داخل را به خارج ارسال می‌کند که اگر این اقدام رخ ندهد، کالاهایی که اغلب نیاز اساسی مردم نیستند مانند کشمش و … بر روی دست کشاورز و تولید کننده باقی می‌ماند و او را با چالش مواجه می‌کند و نارضایتی ایجاد می‌شود.

فارس: و سوال آخر اینکه راهکار شما برای این امر چیست؟

رضایی: هرچه سریعتر باید تعهد ارزی از مسیر صادرات برداشته شود تا در زمانی که نفت تحریم است، آلترناتیوهای دیگر تقویت و صادرکننده تشویق شود در غیر این صورت شاهد حذف صادرکننده شناسنامه‌دار خواهیم شد و هر روز افراد بی‌نام و نشان بیشتر می‌شود که واردات و صادرات را انجام می‌دهند. به ویژه امروز که بیماری کرونا نیز باعث تشدید شرایط بد اقتصادی شده است. بنابراین ما باید موانع را از سر راه برداریم تا صادراتی که ۲۰ سال برای آن تلاش کردیم همچنان حفظ و تقویت شود.

فارس

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.