چشم‌انداز توسعه در کهگیلویه و بویراحمد با اجرای هزار و ۲۴۴ طرح اقتصادی
02 دی 1399 - 11:03
بازدید 105
6

استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار برخی محرومیت‌ها و کمبودها  از سال ۹۷ تاکنون با اجرای یک هزار و ۲۴۴ طرح اقتصادی و عمرانی در سایه همدلی، تلاش ویژه دولت و مشارکت مثال زدنی مردم در مسیر توسعه همه جانبه قرار گرفته است. به گزارش گفتمان زاگرس، مشکلات پیش آمده ناشی از تحریم های ظالمانه دشمنان در […]

پ
پ

استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار برخی محرومیت‌ها و کمبودها  از سال ۹۷ تاکنون با اجرای یک هزار و ۲۴۴ طرح اقتصادی و عمرانی در سایه همدلی، تلاش ویژه دولت و مشارکت مثال زدنی مردم در مسیر توسعه همه جانبه قرار گرفته است.

به گزارش گفتمان زاگرس، مشکلات پیش آمده ناشی از تحریم های ظالمانه دشمنان در ۹۷ در اقتصاد ایران مزایای فراوانی برای خودکفایی و اتکا به منابع داخلی برجای گذاشته است و موجب شکوفایی ظرفیت های گوناگون در حوزه های مختلف شد که کهگیلویه و بویراحمد از این امر مستثنی نبود.

 توسعه و سازندگی استان با وجود تلاش گسترده دشمن ، تحریم ها و تهدید ها در سال ۹۷ متوقف نشد و هر سال مصمم تر از سال های گذشته گام های اساسی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد برداشته شد.

با وجود کاهش منابع مالی ،دولت توانسته بیش از ۲۵ هزار و ۸۰۸ میلیارد ریال اعتبار در بخش های مختلف اقتصادی  از سال ۹۷ تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاری کند و این مهم از جمله دستاوردها و مصادیق بارز تلاش های دولت تدبیر و امید در این خطه ظرف سه سال گذشته است.

تحولات و اقدام های انجام شده بر اساس شاخص های توسعه ای این استان در حوزه های گوناگون میزان توجه دولت و تلاش های صورت گرفته را نشان می دهد و ارائه این خدمات ارزنده با وجود تحریم های اقتصادی دشمنان در این استان به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته ، افتخارآمیز و غرورآفرین است.

بهره برداری از ۱۰۴۵ طرح عمرانی پس از اجرای تحریم ها

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک هزار و ۴۵ طرح عمرانی در این استان پس از تحریم های ظالمانه استکبار جهانی در مناطق مختلف این استان به بهربرداری رسیده است.

حسین کلانتری افزود: پس از تحریم ها با وجود مشکلات مالی دولت و تنگنای اقتصادی ،سالهای درخشانی در توسعه و رفع محرومیت های استان در تمامی حوزه ها سپری شده است.

وی بیان کرد: برای اجرای این تعداد طرح در طول سه سال بیش از ۲۳ هزار و ۷۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

کلانتری ابراز کرد: از این میزان طرح ها ۳۶۶ مورد با اعتباری بیش از ۶ هزارو ۱۵۷ میلیار ریال در هفته دولت و دهه فجر سال ۹۷، ۴۸۳ طرح با اعتباری بیش از ۹ هزارو ۲۱۹ میلیارد ریال در سال ۹۸ و ۱۹۶ طرح عمرانی با هفت هزار و ۶۹۴ میلیارد ریال در هفته دولت سالجاری افتتاح شده است.

وی اظهار داشت: بهره برداری از ده ها تخت بیمارستانی، طرح های صنعتی، کلاس های درس، آبیاری نوین، گازرسانی به تمام روستاها، طرح های گردشگری و کلنگ زنی نیروگاه و موارد دیگر از جمله اقدام های انجام شده که از سال ۹۷ تاکنون اجرا شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین تعداد ۱۶ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن مهر در استان افتتاح و ۳۵۰۰ واحد مسکن روستایی نیز تا پایان سال به بهرداری خواهد رسید که در این زمینه از استان های برتر کشور هستیم.

اجرای ۲هزار و ۷۳۷ میلیارد ریال طرح اقتصادی

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت:  ۲هزار و ۷۳۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برای اجرای طرح های اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد از سال ۹۷ تاکنون در این استان هزینه شده است.

سید حشمت الله صمیمی دوست اظهار داشت: این میزان اعتبار برای اجرای ۱۹۹ طرح ها در بخش های کشاورزی، صنعت، گردشگری هزینه شده است. با اجرای این طرح ها بیش از یک هزار و ۷۴۸ نفر مشغول به کار شدند.

صمیمی دوست گفت: این طرح ها در زمینه آبیاری اراضی دیم، بخش های گلخانه ای، شیلات، طیور، دام ، بوم گردی ، گردشگری و صنایع بوده است.

توسعه صنعت پتروشیمی در گچساران و کهگیلویه پس از تحریم ها

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون هشت هزار ۲۳۰ میلیارد ریال برای ساخت مجتمع پتروشیمی‌های گچساران و دهدشت هزینه شده است.

 حشمت الله صمیمی دوست افزود: از این میزان اعتبار هزینه شده هفت هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال در مجتمع پتروشیمی گچساران و یک هزار میلیارد ریال برای تکمیل مجتمع دهدشت هزینه شد.

وی به روند اجرایی پتروشیمی گچساران اشاره کرد و گفت: عملیات ساخت این کارخانه هم اکنون ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در حالی که قبل از تحریم ها ۴۰ درصد پیشرفت داشت.

وی بیان کرد: بعداز تحریم ها بیش از ۳۱۵ میلیون یورو برای اجرای این طرح بزرگ اقتصادی هزینه شده که این امر گامی بلند برای تحقق تولید و اشتغال در این طرح اشتغالزاست و با بهره برداری از آن بیش از ۳۵۰ شغل مستقیم  ایجاد می‌شود.

صمیمی دوست با بیان اینکه این طرح بزرگ اقتصادی تا ۲ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید ، گفت: پتروشیمی گچساران در آینده تولید کننده سالانه ۸۴ هزار تن سی تری پلاس C۳+خواهد بود.

 این طرح در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در حال احداث است.

وی میزان پیشرفت فیزیکی ساخت پتروشیمی دهدشت را ۲۲ درصد اعلام کرد و گفت: این طرح قبل از سال ۹۷ راکد بود که هم اکنون ۱۵۰ نفر در این طرح بزرگ اقتصادی مشغول به فعالیت هستند.

صمیمی دوست گفت: بعد از تحریم ها بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ساخت پتروشیمی دهدشت هزینه شده است.

وی میزان اعتبار ارزی تزریق شده به این طرح پس از تحریم ها را ۱۸ میلیون یورو ذکر کرد و گفت: میزان سرمایه گذاری ارزی این طرح اقتصادی ۱۴۰ میلیون یورو است.

صمیمی دوست گفت: پتروشیمی دهدشت ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن انواع مواد پتروشیمی را دارد.

وضعیت سرمایه گذاری خارجی در کهگیلویه و بویراحمد پس از تحریم ها

مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت : با توجه به تحریم های ظالمانه دشمن که همچنان در کشور ادامه دارد و ارز صادره از صادرات کم تر به کشور برگشت داده می شود و با وجود تحریم های بانکی در سراسر کشور ، روند سرمایه گذاری کند است.

غضنفر آرام بیان کرد: در این استان تا سال ۹۷ سرمایه گذاران خوبی در حال سرمایه گذاری بودند که از جمله آن ها سرمایه گذاری سیمان مارگون بوده در آن ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم در آن اشتغالزایی ایجاد شده است.

وی گفت: ۶۰.۸۱ میلیون دلار در کارخانه سیمان مارگون سرمایه گذاری خارجی صورت گرفت و در سال ۹۶ به بهره برداری رسید.

آرام تاکید کرد که این واحد صنعتی مقدار زیادی ارز وارد کشور کرده و تولید و صادرات چشمگیری هم داشته که صادرات آن از طریق گمرک استان و بوشهر به کشور های خلیج فارس صادر شده است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با هدف جذب سرمایه گذار خارجی این اداره اقدام به تهیه و به روز رسانی مطالعات پیش امکان سنجی ۶۰ طرح و فرصت سرمایه گذاری که دارای مجری و متولی داخلی مشخص بوده و به تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی رسیده  است.

وی تاکید کرد: این مرکز در سه سال متوالی برای معرفی فرصت ها، پتانسیل ها و توانمندی های استان به سرمایه گذاران خارجی در همایش بین المللی کیش اینوکس شرکت کرده و جزو ۸ استان برتر در زمینه معرفی فرصت های سرمایه گذاری بوده است.

آرام افزود: بنابراین سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران مقداری مساحت از غرفه خود را جهت معرفی فرصت ها و ظرفیت ها به این استان اختصاص داد.

مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۹۰ فرصت سرمایه گذاری در استان در بخش های صنعتی، گردشگری،کشاورزی و نیروگاه های برق آبی شناسایی شده است.

آرام اظهار داشت: از این تعداد مطالعات پیش امکان سنجی ۶۰ فرصت سرمایه گذاری به زبان فارسی و انگلیسی تهیه و به روز رسانی شده است.

وی افزود: این تعداد فرصت سرمایه گذاری استان در بانک اطلاعاتی سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران قرار گرفته و به صورت کتاب هم در دسترس است.

وی افزود: ۲ هیات از کشورهای حوزه خلیج فارس و اتریش به این استان سفر کردند اما به صورت مذاکره بود که یکی از آن ها در رابطه با پتروشیمی و دیگری در خصوص گیاهان دارویی بوده که در مرحله اولیه بررسی و معرفی هستند .

خود کفایی شرکت نفت گچساران در ساخت ۸۰ درصد قطعات فنی

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: با وجود افزایش فشار حدااکثری تحریم ها بر بدنه صنعت ،این شرکت به خودکفایی ۸۰ درصدی در ساخت و تعمیر قطعات مورد نیاز صنعت نفت دست یافته است.

هوشنگ صیدالی اظهار داشت: این صنعت در ساخت قطعات از جمله لایبرینت سیل، اورفیس پلیت، صفحه کاهنده فشار، تعمیر و تنظیم انواع شیر آلات، چرخ دنده و استرینر برای پمپ ۳۰ هزار بشکه ای به خود کفایی رسیده است.

صیدالی با اشاره به جایگاه مهم شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در تولید نفت کشور گفت: این شرکت توانایی ساخت پیچیده‌ترین قطعات مورد نیاز صنعت نفت را دارد.

وی تصریح کرد: متخصصان داخلی این صنعت به دنبال داخلی سازی محصولات و قطع کامل وابستگی به خارج هستند. این شرکت به عنوان دومین تولیدکننده نفت کشور همواره خود را هم متعهد به حفظ محیط زیست پیرامونی خود می‌داند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران تصریح کرد: ساخت و بکارگیری دستگاه های تفکیک گر نفت توسط متخصصان صنعت نفت و سازندگان داخلی نقش مهمی در جلوگیری از آلودگی زیست محیطی در محل چاه های نفت ایفا کرده است.

وی با تاکید بر استفاده از فناوری های جدید در زمینه تولید نفت و گاز گفت: استفاده از توانمندی های داخلی عامل مهم در پیشبرد اهداف کلیدی شرکت نفت گچساران است.

صیدالی تصریح کرد: این شرکت هم اکنون مسئولیت تولید صیانتی نفت از ۱۵ میدان نفتی فعال را با استفاده از ۷۷۵ حلقه چاه بر عهده دارد.

۳۳ طرح جهش تولید در کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست 

سال ۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام جهش تولید نامگذاری شده است و دولت تلاش کرده در این سال با تعریف طرح های مهم در قالب جهش تولید ،گام های بزرگی برای توسعه کشور بردارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینک ۳۳ طرح جهش تولید در زمینه های مختلف در این استان در حال اجراست.

سید حشمت الله صمیمی دوست اظهار داشت: ۱۲ مورد از این تعداد طرح مربوط به حوزه کشاورزی، ۹ مورد مربوط به حوزه گردشگری، سه مورد مربوط به حوزه صنعت، یک مورد مربوط به حوزه آب و هشت مورد نیز مربوط به دیگر حوزه هاست.

وی گفت: در زمینه توسعه اقتصادی نیز با اجرای ۳۳ طرح اشتغال زا در حوزه ‌های  کشاورزی، صنعت و خدمات زمینه اشتغال ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر در استان فراهم می‌ شود.

صمیمی دوست افزود: برای اجرای این طرح ها ۲۷ هزار میلیارد ریال اعتبار از منابع مختلف دولتی و خصوصی پیش بینی شده است.

وی گفت: برخی از طرح های اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ اعتباری تخصیص ۱۰۰ درصدی گرفته اند و در این زمینه  کمبود منابع مالی وجود ندارد به عبارتی تحریم های ظالمانه دشمنان تاثیری در اجرای این طرح ها نگذاشته است.

صمیمی دوست تصریح کرد:  میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح ها بالای ۸۵ درصد بوده و باید همگی آنها تا پایان امسال تکمیل و به بهره برداری برسند. تکمیل و افتتاح این طرح ها منجر به شتاب گرفتن هر چه بیشتر رونق تولید و اشتغال در استان می شود. 

کهگیلویه و بویراحمد کارگاه سازندگی/ ۱۳۱۵ طرح عمرانی در دست اجرا

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک هزار و ۳۱۵ طرح عمرانی در زمینه‌های گوناگون در مناطق شهری و روستایی این استان هم اکنون در دست اجراست.

حسین کلانتری  افزود: این طرح‌ها در حوزه‌های مختلف شامل راه، انرژی، آب، عمران شهری و روستایی، بهداشت و درمان، ورزش، فضای آموزشی، گردشگری، فرهنگی و مذهبی در دست اجراست.

وی بیان کرد: بیش از هفت هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع مختلف از جمله ۲۷ صدم مالیات برارزش افزوده ، محل قانون استفاده متوازن از امکانات کشور، تبصره ۱۹ و  محل اعتبارات سه درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام به این استان امسال اختصاص یافته است.

کلانتری ادامه داد: ۳۹ طرح ملی با اعتباری بیش از چهار هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال در مناطق مختلف این استان هم در دست اجراست.

وی گفت:ساخت جاده پاتاوه  به دهدشت، محور گناوه به دوگنبدان با اعتبار ۱۶۰ میلیارد ریال، ساخت باند دوم جاده بابا میدان، گچساران به بهبهان با اعتبار ۶۹۰ میلیارد ریال و ساخت بیمارستان جایگزین شهید رجایی گچساران با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال ، ایجاد تاسیسات فاضلاب، بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهار بیشه، امامزاده جعفر، بابا کلان به چرام، تکمیل آبرسانی به دشت امامزاده جعفر (ع)، خان احمد، لیشتر از مهمترین طرح های ملی و ملی استانی در دست اجرا در استان است.

کلانتری ابرز کرد: با وجود تحریم های چند سال گذشته تاکنون طرح های مهمی در زمینه زیر ساخت های اساسی در این استان اجرا شده است. تکمیل طرح های بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی از اولویت های مهم دولت است.

با وجود ادامه تحریم های ظالمانه دشمنان ، دولت تلاش کرده است در کهگیلویه و بویراحمد در بخش های کشاورزی و صنعت به تحقق شعار جهش تولید وفادار بماند و در سه سال گذشته ده ها طرح طرح صنعتی راکد را به چرخه تولید بازگرداند .  

۱۴۰هکتار مجتمع گلخانه‌ای محصولات کشاورزی در شهرستان های گچساران،باشت، کهگیلویه و بهمئی در حال اجراست. سدهای خاکی ایلیاد و کوهبرد،تامین آب کشاورزی منطقه احمد غریب و سمرون،مجتمع های گلخانه ای در شهرستان های گچساران،باشت،کهگیلویه و بهمئی،پرورش ماکیان،گاو شیری و تولید عسل و فرآورده های زنبورداری از جمله طرح های جهش تولید حوزه کشاورزی استان است.

افزایش ۴۴درصدی سطح زیرکشت آبیاری های نوین، افزایش ۲ برابری ضریب بهره گیری از تجهیزات مکانیزسیون، افزایش سه برابری ساخت زیر ساخت های کشاورزی، افزایش ۲۰۰ هزار تنی محصولات کشاورزی از دستاوردهای مهم حوزه کشاورزی استان در سال هایاخیر بوده که مدیریت مصرف آب، کاهش قیمت تمام شده محصول، افزایش تولید و امید اهالی  برای ماندگاری و بهبود کیفیت محصولات از حداقل مزایای آن است.

براساس برنامه ریزی های صورت گرفته نزدیک به ۸۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری برای اجرای طرح های عمرانی در صنعت آب و برق این استان امسال پیش بینی شده است.

 ۲سد بزرگ چم شیر و تنگ سرخ ،آبیاری به هزاران هکتار زمین دیم و نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت از طرح های در دست اجرای صنعت اب  و برق در استان است.  

 از ۱۶ هزار واحد مسکن مهر استان بسیاری واگذار شده و تعدادی هم مراحل پایانی ساخت را می گذراند و برای تکمیل سه هزار و۵۰۰ مسکن روستایی تا پایان امسال برنامه ریزی شده است.

احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان از اقدام های برجسته دولت در استان است و زمینه احداث سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای مردم حاشیه این شهر که در شرایط سخت خانه های ناایمن سکونت داشتند با تلاش دولت تدبیر و امید و مسئولان محلی تحقق یافته است.

تاکنون یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح مسکن محرومان در این استان بهره برداری شده است و ۲ هزار خانه دیگر در قالب این طرح در دست اجراست که تا پایان امسال تکمیل و بهره برداری می شود.

ایرنا
 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.