تیزی اصحاب قدرت و قوم سالاران بر گردن شایسته سالاری
09 دی 1399 - 10:50
بازدید 227
6

امروز در بهبوحه تغییر مدیر کل آموزش وپرورش استان آسیبی به مراتب مخرب تر از آسیبهای پیشین ظهور و بروز کرده که می تواند قطار آپ را با کله به ته دره راهی نماید ،آسیبی به نام مدیریت سلطنتی و خانوادگی ! گفتمان زاگرس،علی اصغر اسدی ::در تمامی کشورهایی که از منظر توسعه همه جانبه […]

پ
پ

امروز در بهبوحه تغییر مدیر کل آموزش وپرورش استان آسیبی به مراتب مخرب تر از آسیبهای پیشین ظهور و بروز کرده که می تواند قطار آپ را با کله به ته دره راهی نماید ،آسیبی به نام مدیریت سلطنتی و خانوادگی !

گفتمان زاگرس،علی اصغر اسدی ::در تمامی کشورهایی که از منظر توسعه همه جانبه به جایی رسیده و در این حوزه حرفی برای گفتن دارند، یقینا چنین رشدی بر بستر آموزش و پرورش مترقی و پویا فراهم شده است.

اما از سوبی نیز ریشه تمامی ناکامی ها،تو سعه نیافتگی ،جنگ و جدال و عقب ماندگی های برخی کشورها را باید در سیستم آموزشی و تربیتی بیمار و ناکارآمد جستجو کرد.

در چنین سیستم بیمار آموزشی،به جای اینکه شایسته سالاری مبنای انتخاب در تمامی ارکان مدیریتی قرار گیرد ،سیستم فشل و تاریخ مصرف گذشته باندبازی و قبیله سالاری بر تمامی تصمیم گیری ها سایه افکنده و اینگونه است که مدیریت قیم مآبانه به جای اینکه در خدمت توسعه علمی و کمک به تعالی جامعه قرار گیرد ،صرف جلب رضایت قوم سالاران و اصحاب قدرت می شود.

این سال ها آموزش و پرورش استان ایلام مصداق عینی قرار گرفتن در مسیر تحقق اهداف و جلب رضایت اصحاب قدرت و شاخصین قوم و قبیله شناخته می شود ،شایسته سالاری در انتصابات سالهاست جای خود را به قبیله سالاری داده و این موضوع باعث شده تا اهداف و برنامه های این سیستم به گوشه رینگ رانده شود.

هرساله در آستانه تغییر مدیریت این دستگاه در استان به جای هم افزایی و همگرایی اصحاب قدرت و سیاسیون در راستای قرار دادن آموزش و پرورش بر ریل وظایف و اثرگذاری واقعی اش ،سهم خواهان قدرت به نام سیاست و قومیت ،بشقاب و کارد ها را بر روی میز می گذارند ،چرا که نگاه توسعه گرایانه به آموزش و پرورش در بین تصمیم گیران و سیاستگذاران رخت بسته و این سیستم به کابین سیاسیون و قوم مداران مبدل شده است.

سبک و سیاق مدیر گزینی متاثر از نگاه‌های سیاسی ،قبیله ای و دخالت از بیرون ارکان قدرت در انتصابات آموزش و پرورش یکی از رایج ترین آسیب هایی است که تاکنون این سیستم را از مسیر واقعی خود منحرف کرده است .

اما امروز در بهبوحه تغییر مدیر کل آموزش وپرورش استان آسیبی به مراتب مخرب تر از آسیبهای پیشین ظهور و بروز کرده که می تواند قطار آپ را با کله به ته دره راهی نماید ،آسیبی به نام مدیریت سلطنتی و خانوادگی !

اگر تا دیروز انتصابات قبیله ای و سیاسی بعنوان دغدغه ای مهم در مدیریت این دستگاه بزرگ نمود داشت ،اما امروز با استعفای مدیرکل ،شکل گیری تلاش های پیدا و پنهان برای انتصابات خانوادگی از جنس پسر عمو ها و دامادها را شاهدیم .

اگر تا دیروز نگران سیطره نگاه‌های ضد توسعه ای قبیله سالارانه بر انتصاب مدیران این دستگاه بودیم ،امروز تولد مدیریت سلطنتی و خانوادگی وتعیین وصی و جانشین ،بساط شایسته سالاری را حسابی از این دستگاه جمع کرده و به نگرانی ها ی موجود افزوده است.

بدیهی است خبط مدیران وزارت آموزش و پرورش و سکوت و همراهی مدیران استان در قبال این بدعت غلط ، مخرب و دشمن توسعه بعنوان بسترسازان شکل گیری این شیوه غلط در دستگاه انسان سازی همچون آ پ هرگز از ذهن دغدغه مندان ،فرهنگیان ،دانش آموزان و اولیای آنان پاک نخواهد شد و بزودی باید پاسخگوی رفتار خود در این حوزه باشند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.