طلای کثیف منطقه گردشگری را از عیار انداخت/ خطر بیخ گوش منابع آب!
10 دی 1399 - 12:18
بازدید 109
1

دفن غیر اصولی زباله در منطقه «خرگوشناب» استان لرستان چالشی تاریخی است، اینجا طلای کثیف منطقه گردشگری را از عیار انداخته و نگرانی‌ها در مورد آلودگی منابع آب جدی است. به گزارش گفتمان زاگرس؛ شیوه‌های نامناسب دفع زباله در لرستان همواره محل انتقاد فعالان محیط‌زیست و مردم بوده است تا در برخی مواقع شاهد کوهی از […]

پ
پ

دفن غیر اصولی زباله در منطقه «خرگوشناب» استان لرستان چالشی تاریخی است، اینجا طلای کثیف منطقه گردشگری را از عیار انداخته و نگرانی‌ها در مورد آلودگی منابع آب جدی است.

به گزارش گفتمان زاگرس؛ شیوه‌های نامناسب دفع زباله در لرستان همواره محل انتقاد فعالان محیط‌زیست و مردم بوده است تا در برخی مواقع شاهد کوهی از زباله‌ها باشیم که علاوه بر آلوده کردن آب‌وخاک، سلامت مردم را نیز به مخاطره انداخته است.

چالش محل دفع زباله‌های شهرهای لرستان، بحران زباله‌ها در روستاها و مناطق گردشگری استان و … هرکدام پرده‌ای از رنجی است که طلای کثیف به جان محیط‌زیست این دیار انداخته است.

دفن سنتی زباله‌ها در لرستان

این وضعیت مخاطره‌آمیز در حالی رخ می‌دهد که در عمده کشورهای توسعه‌یافته دنیا و طی سال‌های اخیر در استان‌های مختلف کشورمان از زباله‌های بازیافتی درآمدهای کلانی به جیب زده می‌شود تا ضمن جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست این سرمایه به چرخه تولید نیز بازگردد.

ایده‌های مختلف درزمینهٔ استفاده از زباله چه برای تولید محصولات جدید و چه برای احداث کارخانه‌های کمپوست و حتی ایده استفاده از زباله برای تولید برق همه و همه خلاقیت‌هایی است که بشر امروز در مواجهه با مخاطرات انبوه زباله‌ها به فکر آن‌ها افتاده و دانش حرکت در این مسیر را به دست آورده است.

با این تفاسیر همچنان در استان لرستان دفع زباله‌ها به‌صورت سنتی صورت می‌گیرد و کمتر منطقه‌ای از شهرهای این استان را می‌توان پیدا کرد که دست‌کم کار تفکیک زباله‌ها از مبدأ صورت گیرد.

دپوی نخاله‌های شهری از ابتدای انقلاب تا کنون در منطقه «خرگوشناب»

شهرستان الشتر به عنوان یک منطقه گردشگری همواره میزبان گردشگران فراوانی از نقاط مختلف کشور است اما موضوعی که موجب نگرانی مردم و فعالان زیست محیطی این شهرستان شده بحث دپوی زباله‌ها در منطقه گردشگری «خرگوشناب» است.

یکی از اهالی شهر الشتر در سخنانی با بیان اینکه منطقه «خرگوشناب» جز شهرستان الشتر است، اظهار داشت: دره «خرگوشناب» در منطقه شمال غربی شهرستان قرار دارد.

وی با اشاره به دپوی زباله‌ها در این منطقه گردشگری، عنوان کرد: نخاله‌های شهری، الشتر از ابتدای انقلاب تا کنون در این منطقه دپو و دفن می‌شود.

این شهروند الشتری با اشاره به عبور گله‌های دام از مسیر این زباله‌ها، گفت: منطقه «خرگوشناب» در بالا دست شهر الشتر قرار دارد و برف گیر و بارندگی بالایی دارد.

ورود «شیرآبه» زباله‌ها به آب مورد مصرف الشتری‌ها

وی، تصریح کرد: خاک این منطقه از نوع آهکی بوده و نفوذ پذیر است، هر گونه زباله و شیرآبه زباله وارد آب‌های زیرزمینی منطقه می‌شود.

این شهروند الشتری با اشاره به اینکه آب‌های زیرزمینی که مورد استفاده در شهر و روستاهای الشتر قرار می‌گیرد در پایین دست این زباله‌ها قرار گرفته است، افزود: در این منطقه سه چاه آب حفر شده که آب شهر الشتر از این طریق تأمین می‌شود.

وی، گفت: همچنین چند چشمه در پایین دست این منطقه قرار دارد، تا کنون نیز هیچکس برای جلوگیری از این امر و مخاطراتی که این وضعیت برای سلامت شهروندان الشتری دارد اقدامی انجام نداده است.

این شهروند الشتری با بیان اینکه سالهاست که این موضوع از طریق محیط زیست، شهرداری و استانداری مورد پیگیری قرار می‌گیرد، افزود: این پیگیری‌ها نتیجه‌ای نداشته و شهر الشتر نه جای زباله و نه جای نخاله شهری دارد.

وی با تاکید بر اینکه هر کسی از هر جایی نخاله شهری دارد در این منطقه دفن و دپو می‌کند، تصریح کرد: این منطقه چند ورودی دارد و می‌طلبد که کنترل بر آن افزایش پیدا کند.

از ورود «خون آبه» کشتارگاه دام به منطقه تا تخلیه فاضلاب

یکی دیگر از شهروندان الشتری در سخنانی با بیان اینکه من به عنوان یک شهروند الشتری، با توجه به بارها پیگیری این امر از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها، از مسئولان شهرستان خواهش می‌کنم فکری برای این منطقه داشته باشند.

وی با بیان اینکه منطقه «خرگوشناب» در شمال شهر الشتر واقع شده است، ادامه داد: با وجود اینکه این منطقه مانند سایر مناطق کشور می‌تواند یک منطقه گردشگر پذیر ناب باشد اما ما شاهد سیل انبوه زباله در آن هستیم.

این شهروند الشتری با اشاره به اینکه اگر این منطقه گردشگری در هر استان دیگر بود الان بهترین منطقه گردشگر پذیر و تولید ثروت در کشور بود، تصریح کرد: در بالا دست آن نیز کشتارگاه دام ایجاد شده که خون آبه آن از وارد جوی آب می‌شود و تا پایین ادامه پیدا می‌کند.

وی، تاکید کرد: همچنین چاه‌های فاضلاب که تخلیه می‌شوند در این منطقه رها می‌شوند.

تخلیه شبانه نخاله‌ها در منطقه

یکی دیگر از شهروندان الشتری با بیان اینکه منطقه «خرگوشناب» به محل دفن زباله‌ها تبدیل شده است، گفت: شیرآبه این زباله‌ها به منابع آب زیرزمینی نفوذ می‌کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه هر آنچه که نخاله ساختمانی در الشتر، بخش‌ها و روستاها وجود دارد شبانه به وسیله کامیون و تراکتور به این منطقه منتنقل می‌شوند، تصریح کرد: هیچ گونه نظارتی هم در این رابطه وجود ندارد.

طلای کثیف محیط‌زیست لرستان را از عیار انداخت؛ منابع آب در خطرند

این شهروند الشتری با اشاره به اینکه همچنین بالای ۱۰ تا ۱۵ کارخانه شن و ماسه در بالادست این منطقه قرار دارند، گفت: در هنگام فصل بارندگی‌ها نیز بالغ بر ۴۰ سانت لجن، فاضلاب و… در آن پر می‌شود و واقعاً تردد در آن امکان پذیر نمی‌شود.

تخلیه روزانه ۶۰ تن زباله شهر الشتر به منطقه «خرگوشناب»

یوسفوند شهردار الشتر در این رابطه با بیان اینکه در حال حاضر شاهد اوج ساخت و ساز در شهر هستیم، اظهار داشت: در سنوات گذشته نسبت به دپوی این نخاله‌ها اقدام شده است.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته یک سایت برای دفن زباله‌های شهری پیش بینی کرده ایم، افزود: یک پیمانکار نیز شروع به فعالیت کرده و تا یک ماه آینده می‌توانیم تمام این نخاله‌ها را جمع آوری کنیم.

شهردار الشتر با بیان اینکه روزانه ۵۰ تا ۶۰ تن زباله شهر الشتر به این منطقه منتقل و تخلیه می‌شود، گفت: در سنوات گذشته زباله‌ها به صورت غیر اصولی در این منطقه دپو می‌شد و هیچ کاری روی آن انجام نمی‌شد اما الان به صورت بهداشتی دفن می‌شوند.

یوسفوند، ادامه داد: پیگیری‌هایی برای انتقال این زباله‌ها به منطقه «گاوکش» و «کمالوند» خرم آباد داشته ایم اما این امر به دلیل مشکلاتی که وجود داشته تحقق پیدا نکرده و ناچار هستیم که زباله را به این منطقه منتقل و دفن کنیم.

وی، گفت: با سازمان همیاری و شهرداری‌ها نیز مذاکره کرده ایم که اعتباری در اختیار شهرداری قرار دهند تا با کمک شهرداری نورآباد یک کارخانه تولید «کمپسوت» ایجاد کنیم که یا همکاری صورت نگرفته و یا اینکه اعتباری برای این امر وجود ندارد.

مهر

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.