تجهیزات و تربیت نیروی متخصص نیاز ورزش بانوان چهارمحال و بختیاری است
15 دی 1399 - 10:49
بازدید 143
3

رییس گروه ورزش بانوان چهارمحال و بختیاری با اشاره به موفقیت‌های زنان ورزشکار این استان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، تأمین تجهیزات کلان ورزشی و تربیت مربیان متخصص را از مهم‌ترین نیازهای ورزش بانوان بیان کرد. به گزارش گفتمان زاگرس؛در چند دهه اخیر، ورزش زنان به دلیل آثار مثبت آن در حفظ تندرستی، نشاط و […]

پ
پ

رییس گروه ورزش بانوان چهارمحال و بختیاری با اشاره به موفقیت‌های زنان ورزشکار این استان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، تأمین تجهیزات کلان ورزشی و تربیت مربیان متخصص را از مهم‌ترین نیازهای ورزش بانوان بیان کرد.

به گزارش گفتمان زاگرس؛در چند دهه اخیر، ورزش زنان به دلیل آثار مثبت آن در حفظ تندرستی، نشاط و شادابی جامعه مورد توجه قرار گرفته است، چرا که زنان به‌ عنوان نیمی از اجتماع انسانی مسئولیت‌های سنگینی همچون مادری، مدیریت خانه و تربیت فرزندان را بر عهده ‌دارند و سلامتی آنان تضمین‌کننده سلامت خانواده و جامعه است.

با این ‌وجود، کمبود امکانات و فضاهای مناسب و در شأن بانوان، مهم‌ترین مشکل و مانع برای ورزش کردن زنان شناخته می‌شود و نیاز است مسئولان برای رفع مشکلات و توسعه ورزش میان زنان برنامه‌ریزی کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در گفت‌وگو با سوسن تمدن رییس گروه ورزش بانوان چهارمحال و بختیاری به بررسی شرایط ورزشی بانوان در این استان پرداخته است.

ایرنا: روند فعالیت‌های ورزشی بانوان استان در حوزه قهرمانی را توضیح دهید.

سوسن تمدن: ورزش بانوان استان در چند ساله اخیر فعالیت‌های چشمگیری داشته است و قهرمانان زیادی را پرورش داده است به‌طوری‌که بانوان ورزشکار استان در ۸۰ درصد از رشته‌هایی که در سطح استان فعال است هم به‌صورت انفرادی و هم به‌صورت تیمی، افتخاراتی را کسب کرده‌اند.

همچنین تعدادی از بانوان استان در ترکیب تیم‌های ملی از جمله والیبال نشسته، فوتبال، کشتی کلاسیک، کوراش، ووشو و کنگ فو فعالیت دارند.

برای نخستین بار در سال گذشته نیز یکی از بانوان نوجوان استان موفق شد، مقام اول جهانی رشته رزمی کنگ‌فو را به دست آورد.

درخشش دختران ورزشکار استان در مسابقات پاراالمپیک، کسب سهمیه این مسابقات در رشته والیبال نشسته، کسب بیش از ۶۰۰ مقام انفرادی در رده‌های مختلف سنی در رشته‌های گوناگون ورزشی و ۲۷ مقام تیمی و همچنین اعزام و حضور بسیاری از بانوان ورزشکار در مسابقات لیگ از دیگر افتخاراتی بود که این گروه از ورزشکاران برای استان به ارمغان آوردند.

اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، ناخواسته بحث ورزش و تمامی فعالیت‌های ورزشی تحت شعاع قرار گرفت و به دنبال آن ورزش، کمرنگ‌تر از گذشته شد، با این‌حال در تعدادی از مسابقات که به‌صورت مجازی برگزار شد، بانوان ورزشکار استان موفق به کسب عناوین برتر شدند.

در بحث ورزش بانوان چهارمحال و بختیاری، طبق ارزیابی‌هایی که در خود وزارت ورزش و جوانان انجام شد به ‌عنوان استان برتر شناخته شد و طی آن مکاتباتی نیز با استان انجام گرفت چرا که ما در ارزیابی عملکرد رتبه برتر کشور را داشتیم، اما متأسفانه به دلایل زیادی از جمله ورزشکارانی که تحصیلات آنها در شهرهای دیگر بود یا به دنبال این بودند که بیشتر در حوزه‌های قهرمانی حضور یابند، جذب استان‌های دیگر شدند و مهاجرت کردند و اکنون تحت حمایت استان‌هایی هستند که امکان مالی بهتری دارند، شده‌اند.

ایرنا: چه تعداد از بانوان استان در رشته‌های ورزشی فعال است و آیا آمار مشخصی در این مورد وجود دارد؟

تمدن: ما در حوزه قهرمانی بانوان، ورزشکاری را داریم که در قالب صدور کارت بیمه ورزشی ساماندهی شده‌اند و تعداد آنان را می‌توان بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر تخمین زد.

تعدادی دیگر از ورزشکاران نیز در فعالیت‌های ورزشی‌های همگانی مانند پیاده‌روی، کوه گشت و فعالیت‌های فوق‌برنامه شرکت دارند که به‌ طور معمول زیر پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند چرا که این ورزش‌ها همگانی هستند و همه افراد می‌توانند بدون داشتن کارت بیمه ورزشی در این قبیل برنامه‌ها حضور پیدا کنند.

ایرنا: چه تعداد فضا ورزشی در استان در اختیار بانوان قرار دارد؟

تمدن: سرانه فضاهای ورزشی در استان ما بسیار پایین است که به همین دلیل حوزه ورزش بانوان هم با این مشکل روبه‌روست، در میان شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری، بروجن دارای شرایط بهتری در موضوع سرانه فضای ورزشی است اما با این‌حال مشکل پایین بودن سرانه ورزشی در تمامی نقاط استان مشهود است.

همچنین یکی  از مشکلاتی که روستاهای استان با آن در حوزه ورزش بانوان روبه‌رو است، در رابطه با موضوع مربیگری و آموزش است و ما موظف هستیم که حساسیت بیشتری روی این موضوع نشان دهیم و مربیان باتجربه و کارکشته در روستاها تربیت کنیم.

بحث ورزش در روستاها باید رونق داده شود و این امر با کمک و همکاری دهیاری‌هایی که در روستاها حضور دارند محقق می‌شود.

خوشبختانه با همکاری تمام روسای اداره ورزش و جوانان در شهرستان‌ها سعی شده است ورزش به ‌گونه‌ای توسعه و گسترش یابد که حقی از بانوان ضایع نشود و هم فضاهای ورزشی موجود به بهترین شکل استفاده کنند.

ایرنا: توسعه ورزش قهرمانی و ابعاد آن را در حوزه بانوان استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تمدن: استان چهارمحال و بختیاری در بحث ورزش بانوان ثابت کرده است که در رشته‌های انفرادی  و ورزش‌هایی همچون دوومیدانی و رزمی موفق‌تر عمل می‌کنند. البته این بدین معنا نیست که عملکرد بانوان در رشته‌های تیمی ضعیف‌تر باشد. در رشته‌های تیمی هم موفقیت‌هایی کسب‌شده اما همچنان رشته‌های انفرادی خواهان بیشتری دارند.

از جمله رشته‌های تیمی در مقطع بزرگ‌سالان که با حضور فعال بانوان ورزشکار چهارمحال و بختیاری روبه‌رو شده است می‌توان به بسکتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی اشاره کرد.

رشته‌های رزمی نیز از لحاظ تیمی و هم از لحاظ انفرادی حائز مقام هستند و افتخارات زیادی برای استان به ارمغان آورده‌اند.

ایرنا: چه میزان اعتبار برای پاسخگوی به نیازهای بانوان ورزشکار در نظر گرفته‌شده است؟

تمدن: در بحث ورزش بانوان برای اعزام تیم‌ها اعتباراتی در نظر گرفته می‌شود اما آنچه بیش از هر چیزی در حوزه ورزش بانوان نیاز است، داشتن تجهیزات ورزشی است که چندان به آن توجه نمی‌شود.

تجهیزاتی که باید برای ورزش بانوان در استان در نظر گرفت، تجهیزات کلانی است و به اختصاص دادن چند توپ یا راکت به مجموعه‌های ورزشی بانوان خلاصه نمی‌شود و در مجموع در سال گذشته ۵۶۰ میلیارد ریال درخواست تجهیزات برای ورزش در استان برآورد شد اما از این مبلغ تنها حدود ۵۰ میلیارد ریال برای مهیاکردن تجهیزات تخصیص داده شد.

ایرنا:هم اکنون بزرگترین مانع یا کمبودی که استان در بخش ورزش بانوان با آن سر و کار دارد چیست؟

تمدن: با توجه به این موضوع که استان چهارمحال و بختیاری قهرمانان زیادی دارد نخستین و اساسی ترین اقدامی که باید صورت گیرد، احداث یک مرکز و پایگاه قهرمانی و تجهیز آن است.

استان چهار محال و بختیاری با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارتفاع آن از سطح دریا از بهترین مکان ها برای انجام ورزش‌های هوازی است و از این رو برای برپایی کمپها و تمرینات اردوهای تیم ملی هم مکان مناسبی محسوب می شود که ایجاد یک مجموعه ورزشی برای میزبانی از اردوهای تیم ملی از برنامه هایی است که باید مورد بررسی و در دست اقدام قرار گیرد و در هرکدام از شهرستان های استان یک پایگاه با تجهیزات و دستگاه‌های ورزش بدنسازی و دستگاه‌هایی که برای تست‌های ورزشی مورد استفاده قرار میگیرد و دیگر وسایل مورد نیاز ورزشکاران در نظر گرفته شود.

این در حالی است که تنها یک پایگاه قهرمانی در استان و در دانشگاه شهرکرد وجود دارد و این پایگاه به تنهایی پاسخگوی تمام ورزشکاران در تمام سطح استان نمی تواند باشد.

 همچنین یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد حضور حداقل یک مسئول ورزشی برای بانوان در همه شهرستان های استان است که تنها در سه شهرستان استان این اقدام صورت گرفته و هفت شهرستان دیگر استان از وجود یک مسئول خانم در حوزه ورزش بانوان بی‌بهره هستند و به طور کلی در توزیع نیروی انسانی در بحث ورزش بانوان با وضعیت مناسبی رو به رو نیستیم.

ایرنا: تاکنون چه طرح‌ها و برنامه هایی برای توسعه ورزش بانوان در استان اجرا شده است؟

تمدن: در حوزه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان هر ساله طرح‌هایی را با هدف ایجاد نشاط و شادابی، پر کردن اوقات فراغت، توجه به سلامت فردی و بالا بردن سواد حرکتی اجرا می کنیم.

برای توجه بیشتر به سلامت زنان و دختران روستایی طرحی با عنوان سنجش ساختار رقابتی را برگزار می‌کنیم و امسال هم در تعدادی از روستاها این طرح به انجام رسید.

سال گذشته بیش از چهار هزار نفر را در این طرح رصد کردیم و ۱۵ روستا را تحت پوشش قرار دادیم و نتایج به وزارت ورزش و جوانان اعلام شد اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا شرایط تغییر کرد و تاکنون از یکهزار نفر تست های مربوطه گرفته شده اما این فرایند تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

ما هر سال مسابقات محلی را در روستاها برگزار می کنیم اما امسال با توجه به ایام کرونا و با مناسبت روز پرستار، برای قدردانی از زحمات مدافعین سلامت در همه شهرستان های استان این مسابقات را  برگزار کردیم.

طبیعت گردی های ورزشی یکی دیگر از برنامه هایی است که با همکاری هیات روستاها و عشایری استان در منطقه زاینده رود برگزار شد و در دوره های بعدی این طرح قرار است توسط هیات کوهنوردی استان برگزار شود

از دیگر طرح ها اجرای مسابقات ورزش های تطبیقی و محلی محور بود و تا پایان سال روند برگزاری این طرح ادامه دارد.

معاونت ورزش بانوان درتفاهم‌نامه ای با هیات روستایی و عشایری استان‌ با مشارکت کارشناسان ارشد تربیت بدنی دارای مدرک‌ فوق لیسانس تربیت بدنی تست ساختار قامتی برای ۹هزار نفر را در سال ۹۷ اجرا کردند.

در سال قبل نیز این‌طرح برای چهار هزار و ۲۰۰ نفر در رده سنین ۱۵ تا ۴۵ سال‌ اجراشد و امسال در شرایط کرونایی هزار و پانصد نفر  سنجش شدند.

استان چهارمحال و بختیاری در بخش بانوان بیش از ۱۶ هزار ورزشکارسازمان‌یافته و عددی بیش از این ورزشکار سازمان نیافته فعال در ورزش های همگانی دارد.

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.