منطقه آزاد “قصرشیرین”بخشی از عقب‌ماندگی‌های کرمانشاه را جبران می‌کند
17 دی 1399 - 13:29
بازدید 133
2

استاندار کرمانشاه معتقد است، تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین می‌تواند بخشی از عقب ماندگی‌های کرمانشاه را جبران کند. به گزارش گفتمان زاگرس؛هوشنگ بازوند در جلسه امروز (۱۷ دی) که با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور بررسی آخرین وضعیت تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین برگزار شد، تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین […]

پ
پ

استاندار کرمانشاه معتقد است، تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین می‌تواند بخشی از عقب ماندگی‌های کرمانشاه را جبران کند.

به گزارش گفتمان زاگرس؛هوشنگ بازوند در جلسه امروز (۱۷ دی) که با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور بررسی آخرین وضعیت تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین برگزار شد، تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را نقطه عطفی برای پیشرفت و توسعه استان کرمانشاه و حتی منطقه و کشور دانست.

وی با بیان اینکه تصویب این منطقه مقداری از عقب ماندگی‌های کرمانشاه را جبران می‌کند، یادآور شد: منطقه آزاد تجاری قصرشیرین دسترسی مناسبی را نیز به واسطه فاصله کوتاه هم با بغداد و هم با تهران فراهم خواهد کرد.

استاندار کرمانشاه خواستار پیگیری دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب هرچه زودتر این منطقه شد.

بازوند سپس با اشاره به مشکلاتی که کرمانشاه از گذشته تاکنون با آن مواجه بوده، اظهار کرد: کرمانشاه هشت سال درگیر جنگ بود که این موضوع نه تنها فرصت توسعه را از استان گرفت، بلکه پیامدهای دیگری نیز برای کرمانشاه داشت که مهاجرت به مرکز استان و به دنبال آن افزایش حاشیه‌نشینی از مهمترین آنها بود.

وی از تاثیر این مشکلات بر بالا رفتن نرخ بیکاری استان کرمانشاه یاد کرد که در سال ۱۳۹۶ به حدود ۲۲ درصد رسیده بود و عنوان کرد: داشتن بالاترین نرخ بیکاری بین استان‌های کشور، نگرانی ایجاد بحران‌های اجتماعی را برای ما به همراه داشت.

استاندار کرمانشاه وقوع زلزله سال ۱۳۹۶ را نیز مزید علت مشکلات استان دانست و یادآور شد: در جریان این زلزله لبیک بزرگی به تاکید مقام معظم رهبری برای تبدیل کردن این تهدید به فرصت گفتیم که نتیجه آن رضایتمندی کاملی بود که از بعد از زلزله حاصل شد.

بازوند بازگشت نزدیک به ۲۴۰۰ خانوار به روستاهای بازسازی شده در مناطق زلزله زده و افزایش ارتفاع ساختمان‌ها در شهر سرپل‌ذهاب از ۱.۲ به ۳.۴ طبقه را از جمله فرصت‌هایی دانست که بعد از این زلزله حاصل شد.

وی با بیان اینکه اجازه ندادیم زلزله عاملی برای افزایش بیکاری استان باشد، یادآور شد: با تدوین برنامه‌های متعددی مانند سند جهش تولید، سند سرمایه‌گذاری و سند اقتصاد مقاومتی هم مانع روند صعودی بیکاری شدیم و هم نرخ بیکاری کرمانشاه اکنون به حدود ۱۵.۳ درصد رسیده که البته باز هم جزو استان‌های اول از نظر بیکاری هستیم.

استاندار کرمانشاه دغدغه خانواده‌ها برای وضعیت بیکاری استان را منطقی دانست و تاکید کرد: با وجود تمام تلاشی که برای کاهش نرخ بیکاری استان داشتیم، اما با دپو قابل توجه بیکاران از گذشته مواجهیم. سالانه نزدیک به ۷۵۰۰ نفر ورودی جدید بازار کار داریم و در کنار آن گاهی ریزش نیروی کار نیز رخ می‌دهد.

بازوند سپس از وضعیت مرزهای استان و مزیت‌هایی که در این بخش داریم یاد کرد و با بیان اینکه در زمان شیوع کرونا “پرویزخان” تنها مرزی بود که بسته نشد و روزانه ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ کامیون از آن تردد داشتند، تاکید کرد: سایر مرزهای استان نیز فقط در سه ماه اول سال با مشکلاتی مواجه بودند که این مشکلات را با رایزنی حل کردیم.

وی از ظرفیت پنج مرز رسمی و فعال استان هم یاد کرد که اکنون روزانه ۱۸۰۰ تا دو هزار کامیون از این مرزها کالا صادر می‌شود و خاطرنشان کرد: فقط در مرز پرویزخان ترانزیت روزانه ۱۵۰ کامیون سوخت را داریم که ظرفیت افزایش آن تا ۲۵۰ کامیون در روز هم فراهم است.

به گفته مدیر ارشد استان کرمانشاه، اکنون حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد صادرات به عراق از طریق مرزهای کرمانشاه صورت می‌گیرد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه مرزهای ما با وجود همه مزیت‌هایی که دارد شکننده است، دلیل این موضوع را یکطرفه بودن تجارت با طرف عراقی و تمرکز صرف بر صادرات دانست که گاهی باعث می‌شود قدرت دست عراقی‌ها باشد و مجبور شویم با آنها کنار بیایم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.