رهایی جوان کرمانشاهی از چوبه دار با «هدیه رییسی»
19 دی 1399 - 5:06
بازدید 93
1

نوزدهمین سفر استانی رییس قوه قضاییه به غربی‌ترین استان کشور، حاشیه‌هایی به همراه داشت؛ از پوشش خبری متفاوت خبرنگاران تا پیشنهاد جدید برای «سقف مهریه» و هدیه قرآنی که جان یک نفر را نجات داد. به گزارش گفتمان زاگرس، سخنان حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی صبح روز پنجشنبه در بدو ورود به استان کرمانشاه […]

پ
پ

نوزدهمین سفر استانی رییس قوه قضاییه به غربی‌ترین استان کشور، حاشیه‌هایی به همراه داشت؛ از پوشش خبری متفاوت خبرنگاران تا پیشنهاد جدید برای «سقف مهریه» و هدیه قرآنی که جان یک نفر را نجات داد.

به گزارش گفتمان زاگرس، سخنان حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی صبح روز پنجشنبه در بدو ورود به استان کرمانشاه نشان داد که سفر یک روزه متفاوتی در پیش است؛ مهم ترین عامل آن هم شرایط تحمیل شده ویروس کرونا بود.

رییسی پس از پایین آمدن از پله های هواپیما به خبرنگاران گفت، از اینکه امکان ملاقات با همه مردم و فرهیختگان استان را ندارم، متاسفم.

سفرهای استانی او پیش از شیوع کرونا چند روزه بود و بخش زیادی از مردم عادی هم امکان دیدار با قاضی القضات را داشتند، همچنین ملاقات‌های سرزده‌ زیادی در جریان بود و فرصت بیشتری برای موشکافی مشکلات استان ها وجود داشت.

در نتیجه این شرایط تحمیلی کرونا بود که خبرنگاران استان کرمانشاه هم یک پوشش خبری متفاوت را تجربه کردند. بنا بر توصیه ستاد ملی کرونا گویا تعداد حاضران در جلسات نباید بیشتر از ۴۵ نفر شود؛ همین موضوع خبرنگاران را از حضور در جلسات محروم و آنان را مجبور کرد که از سالن‌های مجاور، با دریافت صوت و تصویر، رویدادها را گزارش کنند. برای عکاسان البته شرایط بهتری وجود داشت.

 خبرنگاران در حال پوشش خبر جلسات رییس دستگاه قضا در سالن شهدای دولت در استانداری کرمانشاه

جلسه نخست حجت الاسلام رییسی با اعضای شورای اداری استان بود که نکات جالبی در آن مطرح شد؛ آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان در سخنان خود گفت که هر کدام از چند دولت اخیر به سهم خود نقشی در ناامیدسازی مردم داشته‌اند اما با آمدن آیت الله رییسی در همه جای ایران روزنه‌های امیدی ایجاد شده است.

امام جمعه پاوه سخنران دیگر جلسه بود که البته خودش گفت کسی به اون نگفته قرار است سخنرانی کند؛ ماموستا ملا قادر قادری البته در سخنان کوتاه خود به صورت شمرده و صریح سخن گفت و به سه زبان کردی، عربی و فارسی به رییس قوه قضاییه خیرمقدم گفت.

واگذاری پالایشگاه کرمانشاه، غارت بیت المال

«در برخی واگذاری ها به بخش خصوصی بیت المال به غارت رفته است»، این را حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا، رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه بیان کرد و گفت که مصداق بارز این غارت، واگذاری پالایشگاه کرمانشاه بوده است.

حسینی کیا یک پیشنهاد هم داشت، اینکه افسار رهاشده «مهریه» کشیده و مهار شود و قوه قضاییه همانند دیه به صورت سالانه برایش سقف جدید بگذارد. او گفت: یک طرح هم در مجلس مطرح کرده‌ایم که سقف مهریه برابر دستمزد پنج هزار روز باشد که دولت تعیین می کند.

چند نفر دیگر از مدیران استان در این جلسه سخن گفتند اما مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چند دقیقه‌ بیشتر از وقت خود سخن گفت؛ موضوعی که سبب شد استاندار درباره او بگوید کاش به آقای دارابی وقت نمی دادیم چون زیاد صحبت کرد.

جمع بندی جلسه را هم رییس دستگاه قضا انجام داد و گفت که بخشی از مسوولان نظارت گریزند در حالی که هدف نظارت مچ گیری نیست بلکه حفظ و تداوم اعتماد به نظام اداری است.

رییسی جمله جدیدی هم درباره پیروزی های منطقه‌ای ایران بر جبهه عربی، عبری و  غربی ابداع کرد و عنوان کرد: ما خواستیم و توانستیم اما دشمن خواست و نتوانست و این را سردار سلیمانی در عمل اثبات کرد.

هدیه جان‌بخش قاضی القضات

جلسه بعدی رییس دستگاه قضا با نهادهای مدنی و فعالان حوزه صلح و سازش استان بود؛ جلسه ای که هدیه رییسی، جان یک انسان پشیمان را نجات داد.

ماجرا از این قرار بود که با وجود تلاش «ستاد مصلحین» استان برای گرفتن رضایت یک خانواده مقتول و نجات زندگی قاتل جوان و پشیمان، آنان زیر بار بخشش و عفو نرفته بودند و گذشت را مشروط به هدیه یک جلد قرآن مجید از قاضی القضات کرده بودند؛ هدیه‌ای که رییسی به این خانواده و یک خانواده بخشنده دیگر اهدا کرد.

آقای رییسی با خانواده مرحوم «آسیه پناهی» هم دیدار کرد؛ ملاقاتی که نزدیکان خانم پناهی، سیاهپوش و گِل‌مالی شده برای دیدن رییس دستگاه قضا آمده بودند تا آنان را در قصاص یا گرفتن دیه کمک کند.

آسیه پناهی ۵۵ ساله و بی سرپرست، ۶ فرزند داشت اما تا روز مرگ «بی پناه» بود. نیروهای اجراییات شهرداری ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ با لودر به جان تعدادی از خانه های شهرک سجادیه شهر کرمانشاه از جمله خانه آسیه افتادند؛ او برای حفظ سرپناه خود مقاومت کرد اما او را به کمپ بی خانمان های «چشمه سفید» در جنوب شهر بردند که در حین انتقال داخل خودروی اجراییات سکته کرد و نفسش برای همیشه بند آمد.

در جلسه عصر رییس دستگاه قضا با قضات و کارکنان دستگاه قضایی هم چند درخواست مالی مطرح شد؛ ابتدا نماینده قضات کرمانشاه در بخشی از سخنان خود خواستار افزایش حقوق قضات به تناسب تورم، اعمال تخفیف مالیاتی در حقوق آنها و توسعه خدمات رفاهی برای آنان شد.

در ادامه نماینده کارکنان دستگاه قضایی هم تصویری نامطلوب و اغراق‌گونه از وضعیت مالی کارکنان دستگاه قضایی گزارش کرد و گفت که نه آبی در کوزه داریم و نه نانی در سفره.

رییسی در واکنش به سخنان او گفت: به امید خدا هم آب در کوزه دارید و هم نان در سفره و هم در دلتان امید و هرگز نباید مایوس شوید؛ این را بدانید که حتما رفع مشکلات معیشتی همکاران اداری را که بازوان پرتوان اجرای عدالت هستند، پیگیری می‌کنیم و این درخواست‌ها در حال رسیدگی است.

سفر یک روزه رییس دستگاه قضا با ارایه گزارش پایان سفر در پنجشنبه شب به پایان رسید.

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.