یار مهربان، مهمان روزهایی کرونایی کردستانی‌ها
20 دی 1399 - 14:27
بازدید 205
11

مهمان ناخوانده اما مهربانی در این روزهای کرونایی که همه از مهمان و مهمان نوازی و مهمانی رفتن فراری هستند وارد منزل کردستانی‌ها می‌شود که شور و نشاط با خود به همراه دارد. به گزارش گفتمان زاگرس؛ حدود یکسال از حضور ویروس کرونا در جامعه می‌گذرد و بسیاری از خانواده‌ها علی رغم تمام دلتنگی هایشان […]

پ
پ

مهمان ناخوانده اما مهربانی در این روزهای کرونایی که همه از مهمان و مهمان نوازی و مهمانی رفتن فراری هستند وارد منزل کردستانی‌ها می‌شود که شور و نشاط با خود به همراه دارد.

به گزارش گفتمان زاگرس؛ حدود یکسال از حضور ویروس کرونا در جامعه می‌گذرد و بسیاری از خانواده‌ها علی رغم تمام دلتنگی هایشان برای فامیل و آشنا مهمانی رفتن و مهمانی دادن را تعطیل کرده و در خانه ماندن را به درگیرشدن با این ویروس منحوس ترجیح می‌دهند.

در این میان افراد زیادی در جامعه هستند که تا قبل از ورود این مهمان ناخوانده در مکان‌های مختلف فرهنگی از جمله کتابخانه‌ها حضور پیدا کرده و با مطالعه کردن اوقات فراغت خود را پر کرده و دلتنگی‌هایشان را در لابلای کتاب‌ها جا می‌گذاشتند.

اما با ورود این ویروس منحوس و تعطیلی اکثر مراکز فرهنگی دسترسی به کتاب برای برخی از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی نیز همانند بسیاری از فعالیت‌های دیگر سخت‌تر شد و این افراد ملاقات با یار مهربان را نیز همانند سایر دیدارها و ملاقات‌ها روی طاقچه تنهایی گذاشتند.

اما این روزها نهاد کتابخانه‌های عمومی با راه‌اندازی طرحی با عنوان پیک کتاب در سطح کشور تلاش دارد یار مهربان را اولین مهمان روزهایی کرونایی علاقمندان کرده تا حداقل اندکی از دلتنگی‌ و تنهایی این روزهای خانواده‌ها بکاهد.

استان کردستان نیز به تبع از کشور از مدتی پیش اقدامات و پیگیری‌های لازم را برای اجرای این طرح شروع کرده و برای فاز اول ۱۰ باب کتابخانه را برای اجرای این طرح در استان آماده کرد.

وحال طرح پیک کتاب وارد فاز اجرایی شده و روز شنبه با حضور معاون سیاسی، امنیتی استاندار کردستان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، شهردار سنندج و جمعی دیگر از مسوولان نهادهای فرهنگی این طرح در استان کردستان آغاز شد.

 

تحویل کتاب با پیک رایگان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در آیین افتتاحیه  و رونمایی طرح پیک کتاب اظهار داشت:این طرح شامل تحویل کتاب با پیک بە اعضای کتابخانە‌های عمومی و جلوگیری از حضور آنان در اماکن عمومی در شرایط کرونایی است.

ابراهیم زارعی با بیان اینکە در طرح پیک کتاب مردم می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را از طریق تلفن از کتابخانه‌های عمومی سفارش دهند و آنرا با پیک و به صورت رایگان دریافت کنند، افزود: این امر کمک می‌کند که فرهنگ کتاب و کتابخوانی همچنان در میان مردم گسترش یابد.

وی یادآور شد: در شرایط بیماری کرونا پرهیز از حضور در تجمعات و اماکن عمومی پرتردد امری ضروری است و بی گمان طرح پیک کتاب در این راستا کارساز خواهد بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه در  حال حاضر استان در شرایط زرد کرونایی قرار دارد، اظهار داشت: طبق مصوبات ستاد کرونا برگزاری هر نوع مراسم، تجمع و گردهمایی همچنان ممنوع است.

 

۱۱باب کتابخانه میزبان پیک کتاب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان  نیز اظهارداشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی طرح پیک کتاب با هدف ارتقای سرانه دسترسی علاقمندان به کتاب و کتابخوانی اجرا می‌شود.

محمد مخدومی افزود: در مرحله اول از اجرای طرح، ۱۱ باب کتابخانه عمومی در شهرستان‌های استان مشخص شده است که علاقمندان می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را از این کتابخانه‌ها دریافت کنند.

وی اعلام کرد: شیوه کار این گونه است که علاقمندان در روزهای شنبه، یکشنبه، سه شنبه و پنج شنبه با کتابخانه‌های مورد نظر در شهرستان متبوع خود تماس گرفته و کتاب مورد نظرشان را سفارش می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان افزود: پس از تائید و ثبت سفارش توسط کتابداران، کتاب مورد نظر در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته و در محدوده زمانی ۹ الی ۱۲ ، توسط پیک کتاب و به آدرس اعلام شده توسط متقاضی ارسال می‌شود.

وی اظهار داشت: اعضای کتابخانه برای جستجوی کتاب‌های مورد نیاز خود می‌توانند با مراجعه با سامانه یکپارچه کتاب به آدرس « www.samanpl.ir » منابع مورد نظر را جستجو کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خواستار حمایت شهروندان و علاقمندان به کتاب از اجرای طرح پیک کتاب شد و گفت: این طرح می‌تواند در ارتقای سطح دسترسی اعضا به کتاب بسیار موثر باشد و سبب افزایش سرانه مطالعه شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که اجرای آزمایشی طرح با موفقیت همراه باشد و استقبال شهروندان را به همراه داشته باشد در سایر کتابخانه های عمومی استان نیز اجرا می‌شود.

در این مرحله طرح پیک کتاب در ۱۰ کتابخانه عمومی شهید مطهری و شهید برهان عالی در شهرستان سنندج، کتابخانه عمومی نبی اکرم(ص) شهرستان بانه، کتابخانه عمومی شهید بهشتی دیواندره، کتابخانه عمومی شهید ملامحمد امینی سقز، کتابخانه عمومی شهید مدرس شهرستان قروه، کتابخانه عمومی شهید نعمتی شهرستان کامیاران، کتابخانه عمومی شهدای ۲۳ تیر شهرستان مریوان، کتابخانه عمومی شهید دکتر مجید شهریاری شهرستان دهگلان و کتابخانه عمومی شهید نجات اللهی شهرستان بیجار اجرا می‌شود.

علاقمندان برای سفارش کتاب در کتابخانه عمومی شهید مطهری سنندج با شماره ۳۳۲۸۵۵۲۱ ، کتابخانه عمومی برهان عالی سنندج با شماره ۳۳۷۸۴۰۴۳ ، کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) شهرستان بانه با شماره ۳۴۲۶۰۵۰۰ و کتابخانه عمومی شهید نجات اللهی شهرستان بیجار با شماره ۳۸۲۲۰۵۶۶ تماس بگیرند.

همچنین سفارش کتاب در کتابخانه عمومی شهید ملامحمد امینی شهرستان سقز در تماس با شماره ۳۶۲۲۷۷۳۲ ، کتابخانه عمومی شهید مدرس قروه با شماره ۳۵۲۲۴۱۵۰ ، کتابخانه عمومی شهید نعمتی کامیاران باشماره ۳۵۵۲۲۸۳۰، کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرستان دیواندره با شماره ۳۸۷۲۵۸۹۰ ،کتابخانه عمومی ۲۳ تیر شهرستان مریوان با شماره ۳۴۵۹۴۹۳۵ و کتابخانه عمومی شهید دکتر مجید شهریاری شهرستان دهگلان با شماره ۳۵۱۲۳۳۶۶ میسر می‌شود.

طرح پیک کتاب از ۲۰ دی بصورت همزمان در ۱۱ کتابخانه عمومی و در ۱۰ شهرستان تابعه استان آغاز شده ایت.

 استان کردستان در حال حاضر دارای ۸۱ باب کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۵۱ باب نهادی و بقیه مشارکتی هستند..

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.