تداوم آلودگی آب؛ زنگ خطری برای سلامت کردستانی‌ها
23 دی 1399 - 4:33
بازدید 114
5

چند سالی می‌شود که طعم و رنگ و بوی آب سنندج داد شهروندان سنندجی را درآورده و وعده‌های گاه و بی‌گاه مسئولان نیز تا به حال کمکی به بهبودی کیفیت آب شرب سنندج نکرده است. حال سال‌ها است شهروندان سنندجی برای یافتن آبی سالم و باکیفیت دست به دامن چشمه‌ها شده‌اند تا بتوانند آب شرب […]

پ
پ

چند سالی می‌شود که طعم و رنگ و بوی آب سنندج داد شهروندان سنندجی را درآورده و وعده‌های گاه و بی‌گاه مسئولان نیز تا به حال کمکی به بهبودی کیفیت آب شرب سنندج نکرده است.

حال سال‌ها است شهروندان سنندجی برای یافتن آبی سالم و باکیفیت دست به دامن چشمه‌ها شده‌اند تا بتوانند آب شرب مصرفی خود اما سالم را از چشمه‌ها تامین کنند.

موضوع آب سنندج، موضوع جدیدی نیست و چند سالی است که شهروندان سنندجی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و با گذشت سال‌ها از این موضوع همچنان از کیفیت آن ناراضی هستند.

به گزارش گفتمان زاگرس؛چندی پیش مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه استانی سازگاری با کم آبی، ورود فاضلاب روستای سراب‌قامیش به آب شرب سنندج را یکی از دلایل اصلی آلودگی آب شرب سنندج اعلام کرد و این خبر واکنش‌ها و نگرانی‌های بسیاری از شهروندان سنندجی را در پی داشت.

سپس خبر انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج، خبرامیدوار کننده‌ای بود برای شهروندان تا از این به بعد با خیالی راحت از آب لوله‌کشی سالم و گوارا بهره‌مند شوند و هنوز هم که هنوز است چشم به راه تحقق این وعده از سوی مسئولان امر هستند.

وقتی پای گفت‌وگو با شهروندان سنندجی بنشینی، پی خواهید برد که موضوع بی‌کیفیتی آب شرب فراتر از این حرف‌هاست و معتقدند که حتی برای مصارف عادی هم نمی‌توان از آن استفاده کرد.

یکی از شهروندان سنندجی به خبرنگار ایسنا در خصوص طعم و کیفیت آب شرب می گوید: آب شرب سنندج، طعم و رنگی همچون خاک اما با بویی نامطبوع دارد که حتی برای مصارف غیرآشامیدنی هم قابل استفاده نیست چه برسد به اینکه بتوانیم از آن برای آشامیدن استفاده کنیم.

او می‌گوید: چندسالی است که آخر هفته‌ها برای آوردن آب سالم به یکی از چشمه‌های کوه آبیدر می‌رویم و آب خود را از آن‌جا تامین می‌کنیم.

حسین یکی‌دیگر از شهروندان سنندجی نیز می‌گوید: آب لوله‌کشی سنندج به حدی بی‌کیفیت است که به سختی می‌توان آن را نوشید و برای تامین آب آشامیدنی خود مجبور هستیم به یکی از چشمه‌های آبیدر برویم و دبه دبه از آن‌جا آب بیاوریم.

می‌گوید: شاید برای من که خودرو و وسیله نقلیه‌ای دارم راحت باشد با دست به دامن شدن آب چشمه‌ها، آب مصرفی خود را تامین کرد؛ اما برخی از خانواده‌هایی که هیچ وسیله‌ای ندارند و آوردن آب از چشمه برایشان امکان‌پذیر نیست، باید با این معضل چگونه دست و پنجه نرم کنند؟

یکی دیگر از شهروندان سنندجی در خصوص کیفیت آب سنندج می‌گوید: همه دنیا در حال پیشرفت و حرکت به سمت جلو هستند و ما عقب‌گرد در حال بازگشت به زمان آب از سرچشمه آوردن هستیم.

می‌گوید: اگر تنها بگوییم که آب لوله‌کشی بی‌کیفیت است واقعا دروغ است، آب شرب سنندج به حدی بوی نامطبوعی دارد که حتی برای مصارف عادی و غیرآشامیدنی هم به راستی آزار دهنده است.

یوسف در خصوص کیفیت آب لوله‌کشی سنندج می‌گوید: مردم تاکی باید برای تامین آب آشامیدنی خود هرروزه مسافت طولانی تا چشمه‌ها را طی کنند و برگردند؟ امثال من که هیچ گونه وسیله‌ای ندارند باید چه کنند؟ یعنی برای همیشه مجبوریم از این آب آلوده و بدبو که بوی آن حتی قابل تحمل نیست چه برسد به نوشیدن آن! باید استفاده کنیم؟

ارتقای کیفیت آب شرب سنندج خط قرمزی برای متولیان حوزه آب

مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: ارتقای کیفیت آب مهمترین وظیفه و خط قرمز متولیان تامین آب شرب سالم به شهروندان است و باید بصورت اولویت در دستور کار قرار گیرد.

کامران خرم، ضمن اشاره به اینکه تامین آب سالم و پایش و کنترل بهداشت آب شرب از وظایف ذاتی شرکت آب و فاضلاب استان است، اظهار کرد: نظارت بر کیفیت آب آشامیدنی از زمان آبگیری تا محل مصرف بر عهده وزارت بهداشت می‌باشد و این وظیفه در استانها به معاونت بهداشتی دانشگاه‌ها علوم پزشکی محول گردیده است.

خرم ضمن تاکید بر اهمیت ارتقای کیفیت آب شرب شهر سنندج، عنوان کرد: کلیه متولیان تامین آب شرب سالم اعم از شرکت آب و فاضلاب استان، اداره کل شیلات، اداره کل حفاظت محیط زیست، شرکت آب منطقه ای، سازمان جهاد کشاورزی و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان و دیگر ارگانهای استان که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در این امر دخیل هستند باید تمام تلاش خود را در این راستا بکار گیرند تا ضمن برخورداری مردم شهر سنندج از آب شرب پایدار، کیفیت آن نیز ارتقاء یابد.

وی در ادامه اضافه کرد: آب شرب سنندج از مجرایی تامین می‌گردد که با مجرای تامین آب کشاورزی مشترک بوده و لازم است شرکت آب و فاضلاب نسبت به ایجاد خط مستقل اقدام نماید.

خرم ورود فاضلاب و توسعه باغات سراب قامیش را از مشکلات مربوط به تغذیه گرایی سد قشلاق دانست و گفت: براساس قوانین وظیفه جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب بر عهده شرکت آب و فاضلاب استان است و باید از ورود فاضلاب به سدقشلاق جلوگیری شود.

وی توسعه باغات و فعالیت های کشاورزی در حوضه‌های آبریز سدها را یکی‌دیگر از عوامل ایجاد مشکل در تغذیه‌گرایی سدها عنوان کرد و افزود: در این راستا مکاتبات زیادی با سازمان جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست صورت گرفته تا از صدور مجوز خانه باغ در بالا دست سد قشلاق، خودداری گردد و کنترل های لازم بر مصرف کود و سم در این حوضه‌ها صورت گیرد.

تصفیه خانه سنندج میزبان آب سد آزاد می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، به منظور پایان دغدغه کیفیت آب شرب سنندج، تصفیه خانه این شهر میزبان خط انتقال ۳۰ کیلومتری آب از سد آزاد خواهد بود.

کامران خرم بابیان اینکه سد آزاد از جمله سدهای استان کردستان بوده که احداث و بهره‌برداری آن توسط شرکت آب و نیرو صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف تأسیس سد آزاد تأمین آب شرب سنندج می‌باشد که ضرورت دارد سامانه خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج در اولویت اجرا قرار گیرد و این شرکت نیز این مهم را از وزارت نیرو به صورت مستمر پیگیری نموده است.

خرم در خصوص سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج اظهار کرد: پس از تکمیل مطالعات، هزینه نهایی برآورد خواهد شد و در حال حاضر مبلغ حدود ۳۵۰ میلیارد تومان پیش بینی گردیده که لازم است در طی ۲ سال این مبلغ جهت اتمام کار، ابلاغ گردد.

وی بیان کرد: با هدف تامین آب شرب سالم و پایدار شهروندان شهر سنندج، برای اولین بار ردیف بودجه‌ای در سال آینده برای این منظور تعریف شد و برای اجرای این سامانه انتقال، ۹۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، با اشاره به اجرای پروژه سامانه خط انتقال آب به طول ۳۰ کیلومتر از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج  یادآور شد: مجری اجرای این پروژه شرکت آب و نیروی ایران است که براساس پیگیری و هماهنگی های به عمل آمده مطالعات طرح در حال جمع بندی است و عملیات اجرایی در سال ۹۹ آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه با پیگیری مجدانه استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان نیز از محل سازمان مدیریت بحران کشور به این استان اختصاص داده شد، ابراز امیدواری کرد: عملیات اجرای این پروژه در سال جاری آغاز گردد.

گفتنی است، مدیرعامل آب منطقه ای استان کردستان در تاریخ ۲۰ دی ماه ۹۹ تودیع شده و سکانداری این اداره کل اکنون بر عهده مهندس آریانژاد است.

ایسنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.