گرانی لحظه ای اجناس و کالاهای اساسی و نبود نظارت در بازار
13 بهمن 1399 - 12:36
بازدید 222
5
هر روز که از خواب بیدار می‌شویم، شاهد افزایش قیمت یکی از کالای اساسی در سطح بازار هستیم, در این بین هر جنس و کالایی تلاش می‌کند که گوی گرانی را از دیگر اجناس برباید؛ لبنیات و زیرمجموعه‌های آن هر چند روز یک بار تغییر قیمت البته با شیب رو به بالا دارد.
پ
پ

به گزارش گفتمان زاگرس:هر روز که از خواب بیدار می‌شویم، شاهد افزایش قیمت یکی از کالای اساسی در سطح بازار هستیم, در این بین هر جنس و کالایی تلاش می‌کند که گوی گرانی را از دیگر اجناس برباید؛ لبنیات و زیرمجموعه‌های آن هر چند روز یک بار تغییر قیمت البته با شیب رو به بالا دارد.

زمانی که قیمت لبنیات همانند شیر، پنیر، کره و ماست در ماه‌های اخیر افزایشی بیش از ۱۰۰ درصدی داشته است، بی گمان کمتر خانواده‌ای می‌تواند به صورت روزانه به لبنیات موجود در بازار دسترسی داشته باشد.

از سوی دیگر کیفیت پایین لبنیات در بازار یکی دیگر از مشکلاتی است که همواره شهروندان از آن گله مند هستند و با این وجود هنوز هیچ کارشناسی در این مورد به افکار عمومی اطمینان خاطر نداده است که مصرف لبنیات زیان بار نیست، ولی در گوشه و کنار فضای مجازی و برخی از رسانه‌ها اینگونه اطلاع رسانی می‌شود شیری که به صورت پاکتی و یا در بطری وجود دارد از شیرخشک تهیه می‌شود و… البته پذیرش این نظریه دال بر تهیه لبنیات با شیرخشک چیز بعیدی نیست.

میزان تولید شیر به گفته مسئولان استانی در کردستان سالانه بیش از ۴۰ هزار تن است و در دیگر نقاط کشور هم طبیعتاً تولید شیر به مانند سال‌های پیش است و اگر روند صعودی در تولید این مورد نداشته ایم، بی گمان روند نزولی نیز نداشته ایم، لذا گرانی بیش از دو برابری لبنیات کارخانه‌ای و سنتی چه معنایی می‌تواند داشته باشد جز اینکه شیر خشکی که در کارخانه‌های لبنیات کشور استفاده می‌شود، در گروه کالاهای تحریمی قرار گرفته است.

دیگر کالای اساسی که این روزها پله گرانی را پیدا کرده است، قند و شکر است، تا هفته گذشته هر کیلوگرم قند به قیمت هشت تا ۹ هزار تومان در بازار عرضه می‌شد ولی اکنون عرضه این ۲ قلم جنس به بیش از ۱۳ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است.

این در حالی است که بهمن مرادنیا، استاندار کردستان در جلسه شورای اداری که روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد به بی نظارتی‌ها در سطح بازار سنندج و نیز گرانی‌های افسارگسیخته انتقاداتی وارد کرد.

چند هفته پیش، جلسه‌ای با حضور مسئولان شهر سنندج به ویژه متولیان حوزه آرد و نان برگزار شد و در این جلسه تلویحاً از گران شدن قیمت نان سخنانی به میان آمد که این خبر به نوعی باعث نگرانی بخش بزرگی از مردم به ویژه اقشار مستضعف و کم درآمد شد.

با توجه به اینکه بیشترین نگرانی مردم کردستان به ویژه شهر سنندج، گرانی نان که قوت غالب مردم این شهر است، در صورت عینیت یافتن این موضوع، باید منتظر تبعات بسیاری برای جامعه باشیم زیرا در سال جاری شاهد کاهش محسوس و چشمگیر سهمیه آزاد نانوایی‌ها در شهر سنندج بوده ایم به گونه‌ای که برخی از واحدهای خباری مجبور هستند که چند روز از هفته را برای جیره بندی آرد خود، تعطیلی اجباری داشته باشند.

گرانی، نبود نظارت، فعالیت آزادانه دلالان و… از عواملی است که این روزها بازار را عملاً از دست دولت خارج کرده است و باید گفت که در سال جاری افزایش قیمت‌ها در کالاهای اساسی و اولیه به یکی از دغدغه‌های مهم مردم تبدیل شده است و به نوعی تولیدکنندگان برای عرضه گران‌تر کالای تولیدی خود یک رقابت رسمی دارند. ‌

بیشتر بخوانید:

وابستگی به دلار و جولان گرانی در بازار

برای مدتی مدیریت کشور را وا گذارید یقینا مشکل تورم ،گرانی و بیکاری و… حل می شود

پرواز نامتعادل قیمت‌ها از بازار تا سفره مردم/ مرغ محله مسؤولان ارزان‌تر است!

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.