تدوین طرحی جامع برای رونق تجارت مرزنشینان (کولبران)
13 بهمن 1399 - 21:15
بازدید 148
3
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: در این طرح به دنبال افزایش درآمد مردم مناطق مرزی و ایجاد اشتغال پایدار برای آنها هستیم.
پ
پ

به گزارش گفتمان زاگراس:هدایت حاتمی روز دوشنبه در ستاد ساماندهی و نظارت بر مبادلات مرزی از طریق مرزنشینی که در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه و با حضور فرمانداران شهرستان‌های مرزی و نیروهای نظامی و امنیتی برگزار شد، افزود: این ۲ هدف که با ادبیات اقتصادی به آن اشاره شده است در نهایت منجر به توسعه امنیتی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال پایدار نسبت به افزایش درآمد زمان بیشتری می‌خواهد گفت: دولت علاقه‌مند است در زمینه‌های مختلف به مردم این مناطق یارانه بدهد اما باید طوری این موضوع را مدیریت کنیم تا قابلیت اجرا داشته و به دست افرادی برسد که به آن نیاز دارند.

حاتمی ادامه داد: با تاکید رییس قوه قضاییه، استاندار کرمانشاه دستور تشکیل کارگروهی برای رفع مشکل تجارت مرزنشینان را دادند و ما هم در این طرح که برای روسای سه قوه ارسال می‌شود، نحوه ساماندهی مرز، کیفیت و کمیت کالا، معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات دولتی را به شکلی قابل اجرا تدوین کردیم.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه در این طرح مشکلات و مسایل مرزنشینان شهرستان‌های پاوه، جوانرود، ثلاث‌باباجانی، گیلانغرب، و قصرشیرین دیده شده است، اظهار داشت: بنا داریم از طریق سرمایه‌گذاری، توسعه شغل‌های بومی و معافیت‌های گوناگون سرانه درآمد کولبران را افزایش دهیم.

فرماندار پاوه هم در این جلسه قوانین گمرک را یکی از مشکلات موجود دانست که باید حل شود و افزود: شهرستان‌های مرزی ۸۰ سال است تجربه کولبری دارند و مقررات مربوط به آنها ایرادات اساسی دارد که باید رفع شود.

پرویز ایده‌پور، یکی از مشکلات را تشخیص افراد مشمول و کولبران دانست و ادامه داد: درصد تخلف قابل پذیرش در نظام مدیریتی دنیا پنج درصد است اما این درصد خطا برای ما بیشتر است و باید مکانیزمی برای حل این معضل پیدا شود.

وی در پایان گفت: تعداد محدودی واردکننده بیشتر منافع مرزی را می‌برند و مهمترین کاری که باید انجام بشود این است که روی افراد مشمول بیشتر کار کنیم تا بعدا به دادن شعارهای مردم‌ فریب متهم نشویم و کاری را انجام دهیم که اجرایی شود.
پیله وری با کوله بری تفاوت دارد،  برای افراد پیله ور از طرف وزارت صمت کارت بازرگانی معتبر صادر می شود و آنها در مرزها و بازارچه های رسمی اقدام به کار بازرگانی و تجارت می کنند. کارت پیله وری برای افراد ساکن در بخش‌های مرزی کشور که سه سال مستمر در این مناطق سکونت داشته باشند صادر می شود اما کوله بران فاقد هرگونه کارت بازرگانی هستند و از طریق مبادی غیررسمی اقدام به وارد کردن کالا می کنند.

بیشتر بخوانید:

استاندار: سهم سوخت مرزنشینان کردستان واریز می‌شود

معاون استاندار کردستان: طرح مبادلات مرزی باید جایگزین کولبری شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.