پایان التهاب در بازار روغن نباتی خوزستان
26 بهمن 1399 - 18:07
بازدید 121
7
عرضه روغن نباتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ، تعاونی‌های مصرف و مراکز عرضه مواد غذایی در شهرهای مختلف خوزستان از جمله کلانشهر اهواز به صورت نامحدود انجام می شود.
پ
پ

به گزارش گفتمان:روغن نباتی در شمار کالاهای اساسی و جزو مصرف روزانه خانوارهای ایرانی محسوب می شود و تهیه بدون دردسر آن در ماه‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های خوزستانی‌ها تبدیل شده بود.
نابسامانی در توزیع منظم و مستمر روغن نباتی در خوزستان نسبت به سایر نقاط کشور عمیق‌تر بود چون خوزستان با جمعیت ۴.۷ میلیون نفری تنها یک کارخانه تولید روغن نباتی دارد و یک واحد دیگر در بهبهان سال هاست تولید خود را به دلایل نامشخص متوقف کرده است و به ‌ناچار باید سهمیه روغن مورد نیاز از سایر استان‌ها تامین شود.
کمبود روغن نباتی یا خوراکی در خوزستان گریبانگیر واحدهای صنفی و صنعتی را نیز گرفته بود به گونه‌ای که این واحدها در شرایط سخت کاری مجبور شدند این کالا را با چند برابر قیمت مصوب خریداری و تهیه کنند.
احتکار ، فروش اجباری در کنار سایر اقلام که خانوارها نیازی به آنها نداشتند شرایط سختی را برای خوزستانی ها فراهم کرده بود.
در این میان نشست‌های مکرر ستاد تنظیم بازار خوزستان در ماه‌های اخیر نیز نتوانست آنچه را انتظار می‌رفت بازار روغن نباتی را به ساحل آرامش برساند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان یکی از دلایل کمبود روغن نبانی در بازار را کاهش شدید واردات آن ناشی از مشکلات ارزی و تحریم‌های ظالمانه وغیرانسانی آن برشمرد و افزود:برای پاسخگویی به نیاز بازار تشنه روغن نباتی در ماه‌های اخیر بخشی از ذخایر روغن خام آزاد شد و به تدریج به کارخانه‌های تصفیه در سراسر کشور ارسال شد.
امید جهان نژادیان با بیان اینکه هم اکنون واردات روغن خام از طریق بندر امام خمینی(ره) به صورت منظم صورت می گیرد گفت: با برنامه‌ریزی شرکت بازرگانی دولتی ایران ، هم اکنون مشکلات واردات روغن خام برطرف شده و جای نگرانی نیست.
وی با بیان اینکه بخش مهمی از روغن خام مورد نیاز کشور از طریق بندر امام خمینی(ره) به صورت فله وارد می‌شود ادامه داد: وابستگی کشور به این کالای اساسی تا ۹۰ درصد سبب شده تولید داخلی جوابگوی نیاز کشور نباشد و هرگونه اختلال در واردات روغن ، بازار داخلی را به سرعت متاثر می‌کند.

بیشتر بخوانید:
توزیع روغن بیش از نیاز روزانه در بازار خوزستان
شکسته شدن جو روانی کمبود روغن خوراکی در بازار

وفور روغن مایع و جامد در بازار
روغن خوراکی مایع و جامد در روزهای اخیر به وفور در بازار شهرهای خوزستان عرضه شده و از تب کمبود آن کاسته شده است.
روغن خوراکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت مصوب و به صورت نامحدود عرضه می‌شود.
وفور این کالای اساسی سبب شده خانوارها منطبق با نیاز خود مبادرت به خرید کنند و گرایشی به احتکار خانگی نداشته باشند.
برخی از صنوف همچون قنادی‌ها که فعالیت آنان با روغن نباتی مرتبط و به نوعی گره خورده است کالاهای خود را با قیمت بیشتری عرضه کرده بودند و دستگاه‌های نظارتی نیز قادر نبودند جلوی این اجحاف‌ها را بگیرند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.