مطالبه اصلی دستفروشان خیابان فردوسی سنندج چیست؟
27 بهمن 1399 - 22:12
بازدید 209
9
قصه پر غصه دستفروشان پیاده‌راه خیابان فردوسی سنندج این‌روزها به یک داستان تکراری تبدیل شده که هر ماه برای اعتراض از وضعیت نابه‌سامان و ساعت تعیین شده شروع کار آنها، مقابل استانداری کردستان تجمع کرده و هر بار با وعده‌های مختلف آنها را دست به سر و راهی خانه‌هایشان می‌کنند
پ
پ

به گزارش گفتمان:خیابان فردوسی سنندج محل اصلی دستفروشان بوده که امسال با ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه به یک پیاده راه تبدیل شد و مقرر گردید دستفروشان فقط از ساعت ۶:۳۰ غروب اجازه پهن کردن بساط خود بر روی میزهای تعیین شده دارند، تصمیمی که بارها مورد انتقاد این قشر قرار گرفته است. روز گذشته پس از تماس چند نفر از دستفروشان خیابان فردوسی با دفتر خبرگزاری تسنیم و خبر از تجمع دوباره مقابل استانداری کردستان، خبرنگار تسنیم به میان آنها رفت تا موضوع را بررسی کند.

در تجمع اعتراضی که مقابل استانداری کردستان صورت گرفت، هرکدام از دستفروشان به بیان مشکلات و سختی‌های زندگی خود پرداختند و از اینکه استانداری و شهرداری سنندج وعده‌های خلاف واقعیت (از اهدای بسته‌های معیشتی تا پرداخت ۱۲میلیون تسهیلات با کارمزد پایین) به آنان داده، بسیار نگران و ناراحت بودند، پس از دقایقی دو نفر را به عنوان نماینده کل دستفروشان به دفتر معاون سیاسی و امنیتی استانداری کردستان دعوت کردند که جواب قانع‌کننده‌ای به آنها داده نشده بود.

لطفی یکی از دستفروشان خیابان فردوسی سنندج با ابراز گلایه از نحوه برخورد انتظامات مستقر در این خیابان که از نیروهای یک شرکت هستند، مدعی شد: روزهای جمعه باید بساط دستفروشی خود را از ساعت ۹ صبح پهن کرده و ساعت ۱۳ ظهر جمع‌آوری کنیم که روز جمعه ۲۴ بهمن ۱۰ دقیقه تأخیر(۱۳:۱۰ دقیقه) منجر شد که انتظامات با اسپری وارد شده و مشتریانم و خودم را مورد حمله قرار دادند.

وی که فروشنده استکان و قوری بود، گفت: با هزار بدبختی و نبود توان مالی چند جنس شکسته را خریداری کرده تا روز جمعه با دستفروشی درآمدی داشته باشم، اما متأسفانه برای چند دقیقه تأخیر با برخورد بسیار نامناسب اجناسم شکست، قشر ضعیف جامعه اگر نیازمند نبود این همه بی‌حرمتی را قبول نمی‌کرد، الان من در حال بازنشستگی و باید در خانه استراحت می‌کردم.

یکی دیگر از دستفروشان خیابان فردوسی سنندج با بیان اینکه پهن کردن بساط دستفروشی در ساعتی که در نظر گرفته‌اند، اصلاً به صرفه نیست؛گفت: اکثر دستفروشان مستأجر هستند و توانایی مالی ندارند، روز گذشته بابت تأخیر در پرداخت اجاره ماهیانه، صاحبخانه جلوی خونه‌ام را گرفته و در مقابل زن و بچه شرمنده شده‌ام، در این واوضاع نامناسب اقتصادی چه کاری از دست ما بر می‌آید.

وی با ادعای اینکه ۷۰ نفر از دستفروشان خیابان فردوسی بهبود یافته هستند، افزود: اکنون با این وضعیت و نبود درآمد قطعاً این افراد به دوران گذشته خود بازگشته و یا به دزدی و فروش مواد مخدر روی می‌آورند.

این دستفروش خیابان فردوسی سنندج مدعی شد: استاندار کردستان با قول شرف به دستفروشان، ساعت تعیین شده را ساعت ۱۶ عصر اعلام کرد و ما نیز قبول کردیم با نظم و انظباط خاصی بدون سدمعبر در پیاده راه، شروع به کار کنیم، اما زیر تمام حرف‌هایشان زدند.

بیشتر بخوانید:
دستفروشان خیابان فردوسی سنندج دعوت به کار شدند
چراغ سبز استاندار کردستان به دستفروشان خیابان فردوسی سنندج؛ انباشت وعده‌های مسئولان کی تحقق می‌یابد؟

امیری دیگر دستفروش خیابان فردوسی سنندج گفت: از ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر دستفروش خیابان فردوسی شاید ۲۰ نفر از این تعداد مغازه‌دار یا افراد پولدار سطح جامعه باشند، اما قرار نیست به خاطر آنان، ۴۰۰ نفر دستفروش و ۲هزار خانواده بلا تکلیف و محتاج نان شب بمانند.

وی افزود: این روزها با این وضعیت شیوع بیماری کرونا، تحریم، گرانی و هزاران مشکل دیگر بدون حمایت مالی و بیمه‌ای برای روزی ۲ تا ۳ ساعت کار، آیا امکان اداره زندگی ۴تا ۵ نفره و تأمین کرایه و هزینه‌های زندگی وجود دارد؟

امیری مدعی شد: انتظامات ما را تهدید کرده که شما را داخل کیسه می‌اندازیم، و با پاشیدن اسپری به دستفروشان، ما وادار به درگیری می‌کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.