در به وجود آمدن مشکلات اقتصادی تنها دولت دخیل نیست
29 بهمن 1399 - 19:21
بازدید 309
1
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت:تمامی این مشکلات به عملکرد دولت بازنمی‌گردد بلکه همه عوامل از جمله بخش خصوصی، مدیران استانی، متولیان ملی و سیاست‌های کلان در این رابطه دخیل هستند.
پ
پ

به گزارش گفتمان: اقبال عباسی روز چهارشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه ملی و استانی چهارمحال و بختیاری افزود: رشد و اعتلای کشور نیازمند توجه به سه مقوله سیاست، اقتصاد و فرهنگ است و در این میان اگر خواهان گشایش اقتصادی هستیم باید تمامی چالش‌ها رفع شود.

وی ادامه داد: برخی اعتقاد بر این دارند که اقتصاد محور امور کشور است و باید به این مقوله توجه بیشتری شود، برخی نیز به محوریت سیاست معتقد هستند و بر این باورند که با عقلانیت در عرصه سیاست می‌توان اهداف و برنامه‌های کشور خود را پیش ببرند و برخی دیگر نیز به زیربنا بودن فرهنگ بیش از ۲ مقوله دیگر اهمیت می‌دهند.

استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت:  با این حال باید به سه مقوله سیاست، فرهنگ و اقتصاد توجه کرد و به هریک از این شاخص‌ها در جای خود پرداخته شود.

عباسی در پاسخ به برخی انتقادات وارده به حوزه اقتصاد کشور از سوی متولیان بخش خصوصی، گفت: تمامی این مشکلات به عملکرد دولت بازنمی‌گردد بلکه همه عوامل از جمله بخش خصوصی، مدیران استانی، متولیان ملی و سیاست‌های کلان در این رابطه دخیل هستند.

وی ادامه داد: دولت تلاش بسیاری برای رفع مشکلات اقتصادی کشور به کار گرفته اما تا زمانی که چالش‌های سیاست خارجی کشور برطرف نشود نمی‌توان به اثرگذاری این تلاش‌ها خیلی امیدوار شد از همین رو برخی که با هدف رای‌آوری در انتخابات خرداد سال آینده همه مشکلات را متوجه دولت می‌دانند که این صحیح نیست.

استاندار چهارمحال و بختیاری، تحریم‌های ظالمانه دشمن و چالش‌های روابط خارجی را عامل نیمی از مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: می‌طلبد تا با حفظ عزت کشور در رفع این مشکلات بکوشیم و سپس با وحدت و هم‌افزایی در ساماندهی امور داخلی کشور اقدام شود.

عباسی با قدردانی از تلاش فعالان عرصه کار و تولید استان، خاطرنشان کرد: بی‌شک در این میان مشکلاتی وجود دارد اما برای رفع آن شایسته است تا فعالان بخش خصوصی این مشکلات را اولویت‌بندی کنند و موارد استانی را با مسئولان استان در میان بگذارند تا بتوان سریع‌تر و بهتر این مشکلات را برطرف کرد و مشکلات ملی را در سطح ملی مطرح کنند.

معاون امور استانها و تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این آیین با اشاره به اهمیت صادرات در رشد و توسعه کشورها، اظهار داشت: صادرات منجر به کارآفرینی، تولید، اشتغالزایی، تولید ثروت و برقراری عدالت اجتماعی می‌شود.

مظفر علیخانی افزود: اهمیت صادرات در کشور برای تولیدکنندگان بخش خصوصی به خوبی درک شده است اما در سال‌های اخیر به سبب تشدید فشارهای ظالمانه اقتصادی، محدودیت‌های ناشی از کرونا و خودتحریمی‌ها با کاهش حجم صادرات از کشور مواجه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مشکلات بخش خصوصی به خودتحریمی‌ها بازمی‌گردد، تصریح کرد: نمونه این موضوع را می‌توان در صدور بیش از ۱۰۰ بخشنامه از سال ۹۷ تاکنون  در خصوص صادرات و فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی مشاهده کرد که صادرکنندگان را به شدت آزرده کرده است.

علیخانی، نقش فعالان بخش خصوصی در تاب‌آوری اقتصادی کشور در شرایط کنونی را قابل تقدیر و مهم دانست و گفت: این موضوع می‌طلبد تا به فعالان این بخش بیش از پیش توجه شود و در شرایط سخت جنگی این سربازان مجاهد را حمایت کرد.

معاون امور استانها و تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بر ضرورت مشورت مسئولان دولتی با فعالان بخش خصوصی در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تاکید کرد و افزود: انتظار می‌رود به جایگاه بخش خصوصی به عنوان سرمایه‌های اجتماعی کشور توجه بیشتری شود.

، برخی فعالان بخش خصوصی نیز در این نشست به بیان دغدغه‌ها و راهکارهای رفع مشکلات کنونی پرداختند.

بیشتر بخوانید:
استاندارچهارمحال و بختیاری:دولت درسخت‌ترین شرایط اقتصادی مشکلات رامدیریت کرد
برای مدتی مدیریت کشور را وا گذارید یقینا مشکل تورم ،گرانی و بیکاری و… حل می شود

تعهدات ارزی، بی‌ثباتی بخشنامه‌ها و افزایش هزینه‌ها تولید از مهمترین دغدغه‌ها مطرح شده در این نشست بود و همچنین به راهکارهایی برای رفع چالش‌های موجود نظیر فعال کردن مشوق‌های صادراتی، اصلاح قیمت‌های پایه صادراتی، تمرکز بر صادرات به کشورهای همسایه، چین و هند، تک‌ نرخی شدن ارز، رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان، استفاده از ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی و توسعه حمل و نقل ریلی اشاره شد.

از امسال مسئولیت انتخاب صادرکنندگان نمونه و برگزاری آیین تجلیل از این فعالان برعهده اتاق‌های بازرگانی استان‌های کشور قرار داده شده است.

در این آیین از سه صادرکننده نمونه ملی این استان شامل شرکت ظریف‌مصور، برفاب و ورق خودرو و هشت صادرکننده نمونه استانی شامل شرکت‌های سنادبازرگان سپهر زاگرس، شیرخشک نوزاد پگاه، خوراک آبزیان فرادانه، صنایع سیمان شهرکرد، بابک متال، شرکت تولیدی صنعتی کشاورزی ابتکار هاشمی، همایون گاز و شرکت پلی‌دشت شهرکرد تجلیل شد.

چهارمحال و بختیاری دارای ۸۵۰ واحد صنعتی فعال است که از این تعداد محصولات ۵۰ واحد صادراتی است.

ثبت دیدگاه

1 دیدگاه برای “در به وجود آمدن مشکلات اقتصادی تنها دولت دخیل نیست”
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.