همدان قطب تولید محصولات کشاورزی و باغی است
02 اسفند 1399 - 10:03
بازدید 559
6
استان همدان با برخورداری از اقلیم‌های متنوع، ظرفیت تولید محصولات کشاورزی استراتژیک را داشته و وجود واحدهای فرآوری محصول با توجه به تغییر ذائقه و سلیقه مردم به ماندگاری بیشتر محصولات کمک می‌کند.
پ
پ

به گزارش گفتمان:صنایع تبدیلی از ارکان مهم حوزه کشاورزی است که به رونق اقتصادی این بخش کمک شایانی کرده و نقش مهمی در ماندگاری طولانی ‌مدت محصولات دارد.

استان همدان با برخورداری از اقلیم‌های متنوع، ظرفیت تولید محصولات کشاورزی استراتژیک را داشته و وجود واحدهای فرآوری محصول با توجه به تغییر ذائقه و سلیقه مردم به ماندگاری بیشتر محصولات کمک می‌کند.

هر چند برندهای کشاورزی استان همدان اختصاص به منطقه ویژه‌ای نداشته و در شهرستان‌های مختلف کشت می‌شود اما فراوانی هر یک از آن‌ها در یک منطقه بیشتر است.

گردو در تویسرکان، سیب زمینی در شهرستان بهار، گوجه در اسدآباد، انگور در ملایر و سیر در شهرستان همدان بیشترین فراوانی محصولات کشاورزی و باغی را به خود اختصاص داده‌اند.

با این حال صنایع تبدیلی آن چنان که باید و شاید در همدان وجود ندارد و همین سبب خروج محصولات از استان یا دورریز آن‌ها می‌شود.

مدیر صنایع و تبدیلی غذایی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به جایگاه ممتاز همدان در تولید محصولات کشاورزی و باغی متعدد می‌گوید: با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان از این ظرفیت طبیعی برای افزایش ثروت بهره گرفت.

حسن محمدی می‌افزاید: ایجاد صنایع تبدیلی مانند واحدهای فرآوری بسته‌بندی به فروش بهتر محصولات کشاورزی کمک کرده و نقش مهمی در رونق تولید، اشتغال‌زایی و تقویت بنیه اقتصادی استان دارد.

وی با اشاره به وضعیت استان از نظر صنایع تبدیلی بیان می‌کند: تنها یک واحد بسته‌بندی گردو در تویسرکان با ظرفیت تولید ۵۰۰ تن وجود دارد و دو واحد تولید پودر پوست گردو خشک برای تبدیل به گِل حفاری موردنیاز  چاه‌های نفت نیز فعالیت می‌کند.

محمدی تصریح می‌کند: گردو محصول باغی مهمی است که در تولید غذاها و شیرینی‌ها کربرد بسیار داشته و بسته‌بندی مناسب به فروش بهتر آن کمک شایانی می‌کند.

بیشتر بخوانید:
افتتاح ۳ طرح کشاورزی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی استان ایلام انجام شد
نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در بیشتر مناطق کهگیلویه و بویراحمد

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی همدان در مورد گوجه فرنگی نیز می‌گوید: هر سال نزدیک به ۱۰ هزار تن گوجه از مزارع استان برداشت می‌شود و ۶ واحد فعال با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن وجود دارد و نیازی به ساخت واحد جدید نداریم.

 محمدی با اشاره به ظرفیت استان در فرآوری سیب زمینی نیز بیان می‌کند: ۶۰ سردخانه فعال در استان وجود دارد که ساخت آن‌ها، مقدار ضایعات محصول سیب‌زمینی را از ۳۰ به کمتر از ۵ درصد کل تولید کاهش داده و هیچ مقداری از این محصول معدوم نمی‌شود.

وی می‌افزاید: ۶۳ واحد سردخانه با ظرفیت ۲۲۰ هزار تن محصول نیز در دست ساخت است و قصد داریم تا در کنار ۶۰ سردخانه موجود و ۶۳ واحد در حال ساخت، واحدهای سُرد مدرن نیز ساخته شود.

محمدی اعلام می‌کند: برای سُرد و بسته‌بندی سیب زمینی نیز ۴ واحد با ظرفیت ۷۵ هزار تن در استان وجود دارد، اما بسته‌بندی این محصول بیشتر به روش سنتی انجام می‌شود.

وی در مورد سیر نیز می‌گوید: ۸۸ واحد تولید شوریجات و ترشیجات صنعتی با ظرفیت تولید نزدیک به ۵۰ هزار تن در همدان وجود دارد که ۷۰ تا ۸۰ نوع محصول با بیش از ۱۰ نوع بسته‌بندی را روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کنند.

محمدی اعلام می‌کند: در این واحدها ۶ هزار تن از سیر تولید شده در استان استفاده می‌شود و ۴  واحد تخصصی پودر سیر و یک واحد تولید «سیر سیاه» نیز وجود دارد.

وی با اشاره به برداشت ۴۲۰ هزار تن انگور از تاکستان‌های استان اعلام می‌کند: ۵۵ واحد مدرن تصفیه و بسته‌بندی کشمش با ظرفیت تولید ۹۰ هزار تن در استان وجود دارد که کفایت می‌کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.